۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۲۵
کد خبر: 83289687
T T
۰ نفر
تركیه: جنگنده دیگری جایگزین اف 35 می كنیم

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه تركیه در تازه ترین واكنش به اقدام آمریكا برای جلوگیری از فروش جنگنده های رادار گریز «اف 35» به كشورش، گفت: در صورتی كه واشنگتن حاضر نشود این جنگنده را در اختیار ما قرار دهد از سایر كشورها هواپیمای دیگری را جایگزین آن خواهیم كرد.

به گزارش ایرنا، «مولود چاووش اوغلو» سه شنبه شب در گفت وگو با خبرگزاری نوفوستی روسیه افزود؛ نیاز مبرم ما به سامانه موشكی اس 400 سبب شده كه به دنبال خرید این سامانه باشیم.
آمریكا شرط فروش اف 35 به تركیه را لغو خرید اس 400 آنكارا از مسكو اعلام كرده است.
رییس دستگاه دیپلماسی تركیه گفت: در خصوص برنامه ساخت جنگنده های اف 35، ما شریك آمریكا در این طرح هستیم و برای این منظور مبالغ هنگفتی پرداخت كرده ایم.
چاووش اوغلو بدون اشاره به كشوری خاص برای تأمین جنگنده مورد نظر تركیه در صورت انصراف آمریكا از فروش اف 35 ، گفت: در صورتی كه دریافت این جنگنده از آمریكا سخت تر شود، مجبور خواهیم شد نیازمان را از جای دیگری كه فناوری های بهتری در اختیار ما قرار می دهند، تأمین كنیم.
این سخنان وزیر امور خارجه تركیه پس از آن مطرح می شود كه رسانه های این كشور پیشتر اعلام كرده بودند؛ در صورتی كه آمریكا حاضر به فروش جنگنده های اف 35 نشود، آنكارا می تواند جنگنده های «سو 57» روسیه را خریداری كند.
واشنگتن شرط فروش هواپیماهای نسل پنجم 'اف 35' و سامانه ضد موشكی پاتریوت به آنكارا را انصراف این كشور از خرید سامانه موشكی دفاع هوایی اس 400 روسیه اعلام كردند؛ موضوعی كه تاكنون مقام های تركیه ای آن را نپذیرفته اند.
شبس**9363**1613