۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83291518
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری جدید اوكراین خواستار تحریم بیشتر روسیه شد

مسكو- ایرنا- ولادیمیر زلنسكی رئیس جمهوری جدید اوكراین پس آن كه ولادیمیر پوتین دستور تسهیل گذرنامه روسی به ساكنان شرق اوكراین را صادر كرد، از غرب خواست تحریم های بیشتری علیه روسیه وضع كنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دفتر زلنسكی در بیانیه ای، تسهیل درصدور گذرنامه های روسی برای ساكنان جمهوری های خودخوانده دونتسك و لوگانسك را محكوم كرد.
پوتین در جمع خبرنگاران در تشریح دستور خود گفت كه مسكو اقدامی انسان دوستانه انجام داده است و هیچ قصدی برای ایجاد مشكل برای دولت جدید اوكراین ندارد.
در بیانیه ستاد انتخاباتی زلنسكی كه توسط دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری منتخب اوكراین صادر شده، آمده است: این دستور (رئیس جمهوری روسیه) ما را به حل مساله اصلی یعنی آتش بس نهایی در دونباس نزدیك نمی كند.
در بیانیه خاطرنشان شده است: با این دستور، روسیه مسئولیت خود را به عنوان كشور متخاصم و اشغالگر پذیرفته است.
«این اقدامات تاییدكننده نقش واقعی روسیه به عنوان كشور متخاصم برای جامعه جهانی است كه جنگ علیه اوكراین به راه انداخته است.»
در ادامه بیانیه آمده است: به رغم این مساله، اوكراین تمام اقدامات لازم را بكار خواهد بست تا به اتباع خود كه ناچارا در اراضی اشغالی بسر می برند كمك و از آنها حمایت كند.
در بیانیه ستاد انتخاباتی زلنسكی گفته شده است كه كی یف امیدوار به كسب حمایت جامعه جهانی در مساله دفاع از منافع و حقوق و آزادی ساكنان منطقه دونباس و تشدید فشارهای دیپلماتیك و تحریمی بر روسیه است.
پترو پروشنكو رئیس جمهور فعلی اوكراین نیز كه تا یك ماه دیگر در این مقام خواهد ماند در فیس بوك خود خواستار محكوم كردن اقدام پوتین شده است.
به گزارش رسانه های روسی، اوكراین خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دستور رئیس جمهوری روسیه شده و امروز این نشست برگزار خواهد شد.
ولادیمیر زلنسكی كمیدین مشهور اوكراین هفته گذشته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با كسب 73 درصد آرا كه یك ركورد محسوب می شود به مقام ریاست جمهوری رسید.
زلنسكی گفت وگو با روسیه برای حل مسائل و اختلافات كشورش را از اولویت های سیاست های خود در كارزار انتخاباتی اعلام كرده بود.
وی در همین حال بر لزوم بازگرداندن كریمه به اوكراین و كنترل كامل حكومت مركزی اوكراین بر مناطق لوگانسك و دونتسك و نیز گرفتن خسارت از روسیه تاكید كرد.
روابط روسیه و اوكراین از سال 2014 با روی كار آمدن دولت غرب گرا در كی یف تیره شده و دولت اوكراین چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع كرده و مسكو نیز در پاسخ تحریم های به مراتب سختری را علیه كی یف اعمال كرده است.
اتحادیه اروپا به رهبری آمریكا در غرب نیز از سال 2014 انواع تحریم های اقتصادی را در حمایت از اوكراین علیه روسیه وضع كرده است كه همچنان ادامه دارد.
اروپام*391*1346**