۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 83291619
T T
۰ نفر
جمعیت ایران تا 30 سال آینده با سونامی سالمندی مواجه می شود

تهران - ایرنا- معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: جمعیت كشور تا 30 سال آینده با یك سونامی سالمندی مواجه می شود؛ به طوری كه مطابق آمار در سال 2030 میلادی از هر چهار تن، یكی بالای 60 سال خواهد داشت.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، مریم حضرتی در مراسم گشایش یازدهمین كنگره قلب خاورمیانه، با اشاره به افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان كشور، بر ضرورت توجه به راهكارهای پیشگیرانه در مسائلی نظیر بیماری های قلبی عروقی تاكید كرد.
وی اظهار داشت: 9 درصد از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند و سرعت رشد جمعیت سالمندی به اندازه ای بالا و رو به رشد است كه باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری های مردم را آغاز و برنامه ریزی كرد؛ چرا كه پیش بینی می شود رشد جمعیت سالمندی كشور در 30 سال آینده به 22 تا 25 درصد برسد و این امر نیاز به مراقبت را در جامعه افزایش می دهد.
حضرتی با اشاره به اهمیت مراقبت و ضرورت رشته پرستاری در 10 سال آینده، یكی از دلایل اصلی جذب پرستاران در ایران و دیگر كشورها را همین امر دانست و با تاكید بر نقش پرستاران در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر كه در راس آن، بیماری های قلبی عروقی است، ادامه داد: در برنامه ریزی معاونت پرستاری وزارت بهداشت برای مراقبت از مردم،‌ در سه سطح پیشگیری برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: سطح نخست بر حضور پرستاران در آموزش و توانمندسازی مردم تاكید شده كه از مهمترین راه های پیشگیری است. در سطح دوم، پرستاران ارشد در كلینیك های پرستاری برای آموزش مردم به عنوان یك ضرورت، فعالیت دارند و برای نمونه به آموزش مردم در چگونگی استفاده از دارو می پردازند.
وی اضافه كرد: پویش فشار خون برای 119 هزار ایرانی، به مدت سه روز با همت پرستاران سراسر كشور انجام شد كه تلاشی در همین راستا بود. این برنامه بیست و هفتم اردیبهشت نیز از سوی وزارت بهدشت به صورت یك برنامه وسیع در دستور كار قرار گرفته و اجرایی می شود.
حضرتی با تاكید بر این كه مهمترین نیاز برای بستری در منزل به مدت طولانی، پوشش بیمه ای مراقبت در منزل است، گفت: برای ارائه خدمات در منزل، هزار مركز در كشور وجود دارد كه 700 مركز آن فعال است و پوشش بیمه ای در این زمینه شامل پنج بیماری می شود كه در شورای عالی بیمه سلامت پذیرفته شده و در شش استان از قبیل كرمان، همدان، تهران و یزد تحت پوشش بیمه سلامت قرارمی گیرد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان ابراز امیدواری كرد كه تمام افرادی كه نیاز به دریافت خدمات درمانی در منزل دارند، از پوشش بیمه ای برخوردار شوند.
اجتمام *9022*1584