۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 83291620
T T
۰ نفر
چهره مشاهير و مفاخر كُرد در معابر سنندج نمايش داده مي شود

سنندج - ايرنا - رئيس شوراي اسلامي شهر سنندج گفت: در آستانه فرا رسيدن ششم ارديبهشت روز «سنه» و به منظور آشنايي آحاد مردم با فرهنگ و آداب اين ديار، خيابان هاي شهر گالري نمايش چهره هاي مشاهير و مفاخر كُرد مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيد غريب سجادي روز پنجشنبه در نشست خبري اظهار داشت: در چند سال گذشته پيشنهاداتي از سوي جامعه فرهنگي و علاقمندان به تاريخ شهر سنندج مبني بر نامگذاري روزي به نام روز سنه مطرح شد.
وي افزود: براي تعيين روز سنه برنامه ريزي ها و جلسات مختلفي با حضور صاحب نظران و كارشناسان شهرسازي برگزار و پس از بررسي هاي لازم ششم ارديبهشت با اين عنوان انتخاب شد.
رئيس شوراي اسلامي سنندج اضافه كرد: امسال براي گراميداشت اين روز برنامه هاي متنوعي توسط شورا، شهرداري و انجمن هاي مردمي پيش بيني شده كه مهمترين آن نصب عكس شخصيت هاي برجسته، تاريخي و فرهنگي كُرد در برخي از خيابان هاي سطح شهر است.
وي يادآور شد: براين اساس 127 سازه استندي و بيلبوردهاي تبليغاتي در برخي از خيابان هاي سطح شهر به عكس شخصيت هاي برجسته و صاحب نظران و مشاهير و مفاخر كُرد مزين مي شود تا آحاد مردم با اين بزرگان بيشتر آشنا شوند.
سجادي برپايي نمايشگاه در عمارت خسروآباد سنندج را از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده اعلام كرد و گفت: اين نمايشگاه شامل تابلوهاي عكس مناظر، بناهاي تاريخي، نسخه هاي خطي قديمي مكاتبات شهرداري در 80 سال گذشته و همچنين نمايشگاهي از ابزار آلات مشاغل قديمي، صنايع دستي، غذاهاي سنتي و سرديس مفاخر سنندج است.
رئيس شوراي اسلامي سنندج افزود: برپايي ويژه برنامه روز سنه با سخنراني اساتيد فرهيخته، اجراي موسيقي كُردي، پخش مستند و تيزر سنه، نشست بررسي رويكرد معماري و شهرسازي در سنندج برگزار مي شود و اكران رايگان فيلم هاي مستند با موضوع سنه از ديگر برنامه ها است.
وي افتتاح پيست اتومبيلراني شهرداري سنندج در جاده صلوات همراه با حركات نمايشي خودروها را از ديگر برنامه هاي اين روز اعلام كرد و يادآور شد: نشست شعر و ادبيات كُردي، نورافشاني پارك جنگلي آبيدر و برگزاري همايش پياده روي خانوادگي از ميدان هفت آسياب به سمت پارك كودك نيز برنامه ريزي شده است.

** ثبت روز سنه در تقويم ملي
سجادي اظهار داشت: در حال حاضر روز سنه در تقويم محلي ثبت شده ولي تلاش مي كنيم اين روز در تقويم ملي نيز به ثبت برسد لذا شوراي عالي استان ها بدنبال تحقق اين خواسته مهم در استان ها و شهرهاي مختلف كشور است.
وي افزود: هم اكنون در برخي از شهرهاي كشور اين كار انجام شده و اگر بتوانيم روز سنه را نيز در تقويم ملي ثبت كنيم بي شك تمركز بيشتري بر روي مسايل اجتماعي، فرهنگي داشته و بسياري از مشكلات موجود رفع مي شود.
رئيس شوراي اسلامي سنندج گفت: يكي از مشكلات ما در حال حاضر آشنا نبودن مردم با روز سنه است و هنوز بسياري از مردم اطلاع چنداني ندارند بنابراين هدف اصلي ما در برنامه هاي امسال اطلاع رساني در اين زمينه است.

** پخش فيلم هاي مستند تاريخ سنندج در سينما روباز آبيدر
معاون فرهنگي شهرداري سنندج نيز در اين نشست يكي از برنامه هاي پيش بيني شده براي گراميداشت روز سنه را اكران رايگان فيلم هاي مستند تاريخ و فرهنگ سنندج در سينما بهمن اعلام كرد و گفت: اين فيلم ها به مدت يك هفته در سينما روباز آبيدر نيز پخش مي شود.
سركوت نجفي افزود: يكي از برنامه هاي ما در شورا و شهرداري اينكه دبيرخانه ايي براي روز سنه ايجاد شود تا بتوانيم در سال هاي آينده برنامه ريزي هاي مناسبي براي اين روز داشته باشيم.
وي اظهار داشت: همچنين در حال حاضر سنندج كانديداي شهر خلاق موسيقي است كه اگر تحقق پيدا كند در توسعه پايدار اين شهر و حتي شهرهاي اطراف تحول عظيمي ايجاد مي كند.

** آينده درخشان پيش روي شهر سنندج
يك پژوهشگر تاريخي نيز در اين نشست گفت: يكي از دلايل انتخاب روز 6 ارديبهشت با نام روز سنه به تاريخ 6 ارديبهشت سال 1016 شمسي زمان باز تاسيس شهر سنندج بر مي گردد.
جمال احمدي آيين با بيان اينكه سال 1416 باز تاسيس شهر سنندج چهار صد ساله مي شود، افزود: در مدت زمان 18 سال باقي مانده تا اين تاريخ بايد برنامه اي دراز مدت براي رفع مسايل و مشكلات موجود در اين شهر پيش بيني و تبديل به شهري با كمترين مشكل تبديل شود.
وي با تاكيد بر تلاش براي معرفي ظرفيت هاي موجود و بهره گيري از آن براي توسعه اظهار داشت: با برنامه ريزي هايي كه در حال حاضر انجام شده آينده درخشاني پيش روي شهر سنندج قرار دارد به شرطي كه همكاري وجود داشته و انتقادات و پيشنهادات سازنده مورد توجه قرار گيرد.
در راستاي هويت بخشي شهري و رونق فعاليت ‌هاي فرهنگي و هنري و با همت شهرداري و شوراي اسلامي ششم ارديبهشت با نام روز سنه در تقويم محلي ثبت شد.
شهر سنندج مركز استان كردستان با بيش از 500 هزار نفر جمعيت با سه ناحيه شهرداري اداره مي شود.
7348/9102