۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۵
کد خبر: 83292041
T T
۰ نفر
كنكور، مانعي نهادي در مقابل ايجاد تحول عميق در مدارس است

اروميه - ايرنا - معاون پژوهش و برنامه ريزي وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي گفت: كنكور، يك مانع نهادي در مقابل ايجاد تحول عميق در مدارس است و برنامه هاي سند تحول را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.

«علي ذو علم» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كنكور دستيابي به مدرسه صالح و چرخش از سوي آموزش صرف به سوي تربيت عميق و تربيت بنيادين را هم تحت تاثير خود قرار مي دهد و كارشناسان رفع اين مانع را پيگير هستند.
وي با اشاره به مدرسه صالح، بيان كرد: دستيابي به مدرسه تراز انقلاب اسلامي يا همان مدرسه صالح هدف اصلي از تحول بنيادين است تا از همه جهات بتواند بستر مناسبي براي تحقق حيات طيبه باشد.
وي اظهار داشت: مشاركت جامعه در اين زمينه بسيار مهم بوده و انجمن هاي علمي، بخش هاي پژوهشي دانشگاه ها، شريك تربيت و ركن چهارم تربيت هستند؛ هر چند تا كنون نقش پر رنگ نداشتند.
«ذوعلم» بيان كرد: يكسري شاخص هاي شايستگي اساسي و پايه در مدرسه صالح مطرح است كه تفكر، تعقل، علم، عمل و ايمان جزء آنها محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: دانش آموزان اين مدرسه براي ايفاي نقش مسوولانه، پاسخگويي و درگيري با مسايل آينده در مدرسه آماده مي شوند و برنامه درسي مبتني بر كار، تلاش، فعاليت و نقش آفريني در اين طرح مطرح است.
«ذوعلم» افزود: اگر كارشناسان اين نهاد بخواهند ويژگي هاي مدرسه صالح را تبيين كنند بايد در كنار بايستگي ها، فهرستي از نبايستگي ها مطرح شود.
وي اضافه كرد: در برخي مدارس برخي مطالبه ها از دانش آموزان كاملا مخالف با جهت گيري هاي ياد شده در يك مدرسه صالح و مطلوب است كه آموزش و پرورش در حال اصلاح و تلاش براي حل اين مسايل است.
وي گفت: امروز بسياري از مدارس دولتي با همت دبيران، اوليا و مربيان به يك وضعيت قابل قبول از نظر پرورشي و آموزشي رسيده و در جهت ارتقاي اين شاخص ها تلاش هاي زيادي صورت گرفته است.
معاون وزير آموزش و پرورش درباره راهكار رشد كيفي مدارس نيز گفت: در سطح وزارتخانه و ادارات كل استان ها بايد با يك رصد واقع بينانه و ارزيابي دقيق از مدارس، آنها را در يك رتبه بندي واقع بينانه و بر اساس تلاش هاي علمي قرار داد.
وي افزود: تعيين مدارسي به عنوان معين و ارائه دانشي كه در بعد نگرشي بتواند مدير، معلمان و خانواده ها را توجيه كند، جزء راهكارهايي است كه بايد براي تحقق آن برنامه ر يزي شود.
وي با بيان اينكه كاركنان مدرسه بايد براي تحقق مدرسه مطلوب همكاري كنند، گفت: درگير كردن مدارس نقش اول را در تحقق اهداف تعيين شده ايفا مي كند و بايد كاركنان مدرسه به يك تلاش مثبت در اين زمينه برسند.
«ذو علم» افزود: براي ارزيابي و دستيابي به نتايج اين طرح يك پژوهش پيمايشي بايد انجام شود تا بر اساس پنج شاخص تفكر، تعقل، علم، عمل و ايمان يك رصد دايمي از اين برنامه صورت گيرد.
معاون وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: در هفت سال گذشته مدارس تغيير محسوسي داشت و ديدگاه ها بسيار اصلاح شد؛ كارهاي رسانه اي نيز هرچند در حد مطلوب نبود ولي خانواده ها را به مطالبه ها در موضوع مدرسه صالح نزديك تر كرد.
به گزارش ايرنا در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش كشور بيش از 940 هزار معلم در سراسر كشور در تلاش هستند تا بيش از 13 ميليون دانش آموز در 106 هزار واحد آموزشي را از جهل به سوي دانايي رهنمون سازند و چگونه زيستن را به آنان بر اساس مباني سند تحول بنيادين بياموزند.
پيشبرد اهداف تعليم و تربيت كشور بر اساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده و همچنين مورد تاييد ضمني مقام معظم رهبري و رياست جمهوري قرار گرفته است و در دستور كار آموزش و پرورش قرار دارد.
بر اساس مفاد سند تحول بنيادين بايد چرخشي اساسي در آموزش و پرورش صورت گيرد و اين چرخش تبديل نظام آموزشي به يك نهاد فرهنگي و تربيتي است تا بتواند زمينه تربيت پذيري كودكان و نوجوانان را بر اساس اقتضائات فرهنگ غني اسلامي و ايراني و نيازهاي امروز و فرداي جامعه فراهم كند.
اهتمام جدي به توسعه عدالت آموزشي به عنوان مهم‌ترين اصالت نظام تعليم و تربيت اسلامي، دستيابي برابر دانش‌آموزان به امكانات تحصيل صرف نظر از موقعيت جغرافيايي، اجتماعي و اقتصادي آنان، توسعه مهارت آموزي به جاي تكيه بر حافظه محوري از جمله اولويت‌هاي وزارت آموزش و پرورش در سند تحول بنيادين است.
به گزارش ايرنا از ديگر اولويت هاي اين سند نيز مي توان به تجهيز كارگاه‌ها و كارآفريني، توسعه حرفه‌هاي دانش بنيان متناسب با نيازهاي جامعه، اولويت بخشي فعاليت‌هاي تربيتي و تقويت تربيت اسلامي، فعال‌سازي ظرفيت‌هاي پنهان آموزش و پرورش به ويژه ظرفيت بي‌بديل منابع ارزشمند انساني در آموزش و پرورش، تلاش براي تكريم حقيقي مقام معلمان و فرهنگيان و به روزآوري متون درسي و منابع آموزشي از طريق تعامل بيشتر با دانشگاه‌ها و مراكز علمي و آموزشي و ... اشاره كرد. 7125/3072