اذعان به ماموریت ضد ایرانی در عراق توسط فرستاده پیشین ترامپ

بغداد - ایرنا - برغم اصرار مقامات مختلف آمریكایی و همچنین تاكید رهبران عراق، 'برت مك گورك' فرستاده پیشین ترامپ، وجود ماموریت ضد ایرانی برای نیروهای آمریكایی را در خاك این كشور تایید كرد.

به گزارش ایرنا، 'برت مك گورك' نماینده پیشین رئیس جمهوری آمریكا در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش در عراق و سوریه كه تا چند ماه پیش در این سمت فعالیت می كرد، به وجود ماموریت ضد ایرانی نیروهای آمریكایی مستقر در عراق اذعان كرد.
دونالد ترامپ دیماه گذشته در سفری مخفیانه و سه ساعته به پایگاه عین الاسد در شمال عراق به صراحت گفت كه نیروهای كشورش در عراق باقی می مانند تا مراقب ایران باشند، این سخنان بعدا از سوی سفارت آمریكا در بغداد و چندین مقامات بلندپایه كاخ سفید بگونه ای تصحیح شد و آنها تاكید كردند كه در چارچوب ائتلاف و به درخواست بغداد در عراق به سر می برند و ماموریتشان منحصر به مبارزه با داعش و آموزش ارتش عراق است.
دولتمردان عراق از جمله 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر و فرمانده كل نیروهای مسلح عراق نیز بارها بر همین چارچوب برای حضور و فعالیت نظامیان آمریكایی در كشورش تاكید كردند.
با این حال مك كورگ كه از تابستان 2014 تا اواسط پاییز 2018 نماینده رئیس جمهوری آمریكا در ائتلاف مدعی ضد داعش بوده است، اكنون در گفت و گویی كه با مجله فارن افرز داشته، اذعان می كند كه نیروهای آمریكایی درعراق ماموریت دارند جلوی - به زعم وی - توسعه طلبی ایران را بگیرند و از منطقه ای امن در مرز با تركیه را محافظت كنند.
وی همچنین فاش كرد كه واشنگتن 22 (گروه) شریك نظامی در عراق و سه شریك نیز در سوریه دارد اما بدون توضیحی در خصوص ماهیت و ماموریت این گروهها مدعی شد كه مشاركت نظامی آنها محدود است.
نماینده پیشین ترامپ در همین راستا، خروج نظامی از عراق را اشتباه خوانده و گفته است كه بهترین تصمیم در این خصوص خارج نشدن، یا كاهش تعداد نیروها و یا تجدید نظر در راهبرد آنهاست اما توضیحی در خصوص ماهیت چنین تجدیدنظری نداد.
در این گزارش آمده است كه مك كورگ از زمان یورش داعش كه دیپلمات های آمریكا آماده تخلیه سفارت این كشور در بغداد (از ترس یا در انتظار سقوط بغداد) بودند اوضاع عراق را زیر نظر داشته است تا این كه چند ماه بعد ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش شكل گرفت و وی به عنوان نماینده رئیس جمهوری آمریكا در این ائتلاف منصوب شد.
گزارش حاكی است: دیپلمات های آمریكا از همان ابتدای شكل گیری ائتلاف گفتند كه این ائتلاف قرار نیست ابدی باشد و صرفا برای شكست داعش و كمك های ضروری بعد از جنگ شكل گرفته است.
اذعان جدید یك مقام ارشد سابق آمریكا در عراق در حالی است كه سخنان دیماه گذشته ترامپ در جریان سفر مخفیانه به یك پایگاه نظامی در عراق در مورد ماموریت ضد ایرانی نیروهای كشورش در عراق، واكنش گسترده مقامات رسمی، حزبی و شخصیت های مختلف سیاسی و دینی بر انگیخت و فراكسیون های بزرگ در پارلمان این كشور پیش نویس طرحی را برای پایان دادن به حضور نظامی آمریكا آماده كردند.
واكنش تند عراقی ها به این اظهارات مداخله جویانه كه به گفته عراقی ها بر خلاف قانون اساسی این كشور كه وجود پایگاه نظامی خارجی و نیز اقدام از طریق خاك این كشور علیه همسایگان یا كشور ثالث را ممنوع كرده است و همچنین مغایر استقلال و حاكمیت ملی عراق است، سبب شد مقامات ارشد آمریكایی بارها برای تصحیح سخنان ترامپ تلاش كنند.
رهبران عراق نیز تلاش كردند اطمینان دهند كه نیروهای آمریكایی ماموریتی جز مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی ندارند اما اكنون با اظهارات مك كورگ و تایید سخنان چند ماه پیش ترامپ، دوباره این سوال جدی مطرح می شود كه ماموریت و نیت واقعی هزاران نیروی رزمی آمریكا در عراق آنهم پس از نزدیك به دو سال از شكست نظامی داعش، چیست؟
سفارت آمریكا و دولت عراق تعداد نیروهای آمریكایی مستقر در خاك این كشور را پنج هزار و 200 نفر اعلام كرده اند اما برخی منابع مطلع و كارشناسان نظامی و امنیتی عراق به ارقامی بسیار بیشتر و گاه تا 25 هزار نیروی رزمی اشاره می كنند.
خاورم*10**380*