به گزارش روز جمعه ایرنا، آذر سال گذشته مدیرعامل مترو موضوع اجرای طرح « تركیبی مترو و دوچرخه» در شهرری را بر سر زبان ها انداخت و این روزها شكل متفاوت و كامل تری از این طرح خبرساز شده است.
سخنان منتشر شده از مسئولان نشان می دهد كه شهرداری قصد دارد برای كوتاه كردن پای خودروهای شخصی در مركز شهر، بساط دوچرخه سواری را بازتر كند تا شهروندان علاوه بر اینكه از خودروی شخصی استفاده نكنند، هوای شهر آلوده تر و حجم ترافیك نیز بیشتر نشود.
پیمان سنندجی مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در اسفند سال گذشته تاكید كرد كه زیرساخت های دوچرخه سواری در پایتخت باید توسعه یابد و از تجهیز 12 دستگاه سامانه تندروی خط 4 و 7 به رك حمل دوچرخه خبر داد و گفت: با توجه به اینكه در شهر تهران به واسطه فراز و نشیب شهر امكان استفاده از دوچرخه در مبدا و مقصد وجود ندارد، ركهای دوچرخه در اتوبوس و مترو بهعنوان یك مزیت بوده و شهروندان میتوانند بهراحتی و آسودگی خیال در خصوص دوچرخههای خود از این ركها استفاده كنند.
شهریور سال 97 بود كه محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران به منظور نهادینه كردن فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه به جای استفاده از وسایط نقلیه شخصی در شهر، «طرح تركیبی دوچرخه و مترو» را ارائه داد.
اكنون شركت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام می كند كه با در اختیار قرار دادن امكانات ایستگاه های خطوط، زمینه استفاده از دوچرخه را برای دوچرخه سواران فراهم آورده و در تلاش است با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی در این زمینه مشوق مناسبی برای كاهش آلودگی محیط زیست باشد.
مسئولان شهرداری تهران در بخش های مختلف اعلام می كنند كه این طرح یكی از راهكارهایی است كه می توان برای كاهش ترافیك و آلودگی هوای پایتخت در پیش گرفت.
بر اساس این طرح در مرحله ابتدایی، برخی مناطق تهران میزبان شهروندانی شدند تا اگر شهروندی به ناچار با وسیله نقلیه شخصی و یا حتی وسیله نقلیه عمومی به مناطق مركزی شهر رسید به سادگی و با استفاده از دوچرخههای آزاد در منطقه در این حوزه فعالیت كند و بدون نگرانی از جای پارك، به دنبال فعالیت خود برود.
همچنین بر اساس این طرح ایستگاههای خطوط مترو در دسترس دوچرخه سواران قرار گرفت تا هم برای رسیدن به مترو و هم خروج از آن دسترسی سادهای به دوچرخه داشته باشند.
همزمان با شروع اجرای این طرح از آذر پارسال، متروی تهران نیز امكانات خود را به كار گرفت تا همگام با دیگر مجموعه طراحان و مجریان این پروژه شهری، نگرانیها نسبت به استفاده از دوچرخه حذف و به سادگی استفاده از این وسیله به اولین انتخاب حمل و نقلی افراد تبدیل شود.
البته شركت بهره برداری مترو تهران و حومه قوانین و مقرراتی نیز برای استفاده از انواع دوچرخه های معمولی، تاشو و برقی هم منتشر كرده است تا شهروندان دوچرخه سوار باعث رنجش خاطر مسافران مترو نشوند.
شركت همچنین با طراحی بنر و چاپ و نصب آن در ایستگاه های خطوط مترو، شرایط استفاده از این طرح را در معرض دید هزاران مسافر مترو قرار داد.
** جزئیات طرح دوچرخه سواری در مترو
بر اساس این دستورالعمل دوچرخه سواران با دوچرخه تاشو با ابعاد30×60×90 در تمام روزهای هفته به غیر از ساعات 6:30 تا 9:30 صبح و عصرها از ساعت 16 تا 19 كه پیك مسافری محسوب می شود و با دوچرخه های عادی فقط در روزهای تعطیل امكان تردد با مترو را دارند.
همچنین دوچرخه سوارانی كه از دوچرخه های عادی استفاده می كنند فقط مجاز به ورود به واگن هایی هستند كه با برچسب هایی بر روی بدنه قطار مشخص شده اند ولی دوچرخه سوارانی كه از دوچرخه های تاشو استفاده می كنند مجاز به ورود به تمامی واگن ها هستند.
ورود با دوچرخه های معمولی نیز در روزهای جمعه و ایام تعطیل فقط به دلیل خلوتی ایستگاه ها و قطارها است چرا كه با توجه به حجم بالای مسافر كه طی هفته از مترو استفاده می كنند امكان ورود دوچرخه به واگن ها وجود ندارد و اگر این طرح در تمام روزهای هفته اجرا شود باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان و مسافران مترو می شود.
علاوه بر آن سوار شدن بر روی دوچرخه در تمامی ایستگاه ها و قطارهای مترو ممنوع و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل در اماكن مترو هستند.
همچنین حمل دوچرخههای برقـی به صورت روشـن در اماكـن متـرو و استفـاده از پـلههای برقی و آسانسـور در ایستگاههـای خطوط متـرو برای حمل دوچـرخه ممنـوع است.
بر اساس این طرح مسئولیت جبران خسارت وارد شده به تجهیزات ایستگاه و قطارها در مواقع حمل دوچرخه بر عهده مسافر حمل كننده دوچرخه و مسوولیت ناشی از رعایت نكردن موارد ایمنی در محیط پیرامون ورودیهای ایستگاههای مترو بر عهده دوچرخه سوار است.
همچنین مسافرانی كه اقدام به حمل دوچرخه با مترو را دارند باید مراقب برخورد دوچرخه با دیگر مسافران باشند و باعث اذیت و آزار مسافران دیگر نشوند.
از دیگر مفاد این دستورالعمل این است كه هر مسافر مجاز به حمل فقط یك دستگاه دوچرخه است و دوچرخهها باید تمیز بوده و ملحقات اضافی نداشته باشد.
استقرار دوچرخه نیز در كنار درهای قطار و پلكان واگنهای قطارهای دو طبقه و رها كردن دوچـرخه در ایستگاهها و واگـنهای قطار ممنوع است و باید جهت ایمنی بیشتر صاحب دوچرخه، آن را مهار كند.
همچنین پوشش حمل كننده دوچرخه نیز باید متعارف با عرف عمومی و شرعی جامعه باشد و برای اینكه حادثه و اتفاق خاصی پیش نیاید ماموران در محوطه ایستگاه ها حضور دارند و مسافرانی كه اقدام به حمل دوچرخه از طریق مترو می كنند باید جهت حفظ ایمنی خود و دیگر مسافران به توصیه های پرسنل ایستگاه توجه و همكاری و تعامل را با آنها داشته باشند.
مترو تهران از سال 1377 شروع بكار كرد و در حال حاضر خطوط هفت گانه مترو تهران با بیش از 115 ایستگاه فعال است.
تهرام/7243/3001//6139
تهران- ایرنا- شهرداری تهران در آخرین طرح ابتكاری خود به منظور تسهیل تردد و حمل ونقل شهری با دوچرخه و كاهش ترافیك طرح تركیب دوچرخه با مترو و اتوبوس را مطرح كرده است.