۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۱۴
کد خبر: 83292702
T T
۰ نفر
محكوميت جنايت عربستان و حمايت از مقاومت

بيروت- ايرنا- خطباي نماز جمعه شهرهاي مختلف لبنان جنايت عربستان در اعدام 37 تن از اتباع اين كشور را محكوم و اين اقدام را ناشي از استبداد آل سلمان اعلام كردند.

به گزارش ايرنا، آنان همچنين با اشاره به برخي سياست هاي استكباري امريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه بر ضرورت حمايت و دفاع از مقاومت به عنوان تنها راه بازپس گرفتن حقوق مردم منطقه تاكيد كردند.

** ملت حجاز زير سايه حاكميت مستبد و عقب مانده زندگي مي كنند
شيخ علي دعموش نايب رييس مجلس اجرايي حزب الله لبنان در خطبه نماز جمعه در جنوب لبنان به جنايت اخير عربستان سعودي در اعدام 37 نفر از زندانيان اهالي قطيف اشاره كرد و گفت: آن ها جرمي جز مطالبه حقوق از بين رفته خود و ملت خود نداشتند.
وي افزود: ملت حجاز زير سايه حاكميت مستبد و عقب مانده و جاهلي زندگي مي كنند كه داراي يك تاريخ تروريستي و پر از جنايت و خونريزي و كشت و كشتار هستند.
دعموش تاكيد كرد: هر كسي كه مي خواهد وحشي گري نظام سعودي را بهتر بشناسد بايد اقدامات جنايتكارانه روزانه عليه ملت مظلوم يمن، و پشتيباني از سازمان هاي تروريستي و تكفيري در سوريه، يمن، ليبي و غيره توسط اين نظام را ببيند.
نايب رييس مجلس اجرايي حزب الله لبنان تصريح كرد: اين جنايت و جنايت هاي ديگر كه نظام سعودي عليه ملت هاي منطقه انجام مي دهد، نشانگر شكستي است كه نظام سعودي براي تسليم كردن كشورها و ملت هاي منطقه متحمل شده است.

** حفاظت از مقاومت مانند وحدت ملي
شيخ حسن شريفه دبيركل اوقاف مجلس اسلامي شيعه لبنان هم در خطبه نماز جمعه در مسجد صفا در بيروت گفت: دشمن صهيونيستي با هماهنگي با دولت آمريكا مي خواهد لبنان را از مقاومت و ممانعت عليه عادي سازي روابط با اسرائيل و پروژه آمريكا در منطقه و معامله قرن تهي كند و اين نيازمند هوشياري و محافظت از مقاومت است.
وي در ادامه افزود: امام موسي صدر تاكيد داشت كه بايد از مقاومت همانند وحدت ملي لبنان محافظت كنيم زيرا كه باعث محافظت از ملت ما از همه شرارت ها و به خصوص شرارت هاي اسرائيلي مي شود.

** سكوت مدعيان حقوق بشر درباره جنايت عربستان
شيخ علي ياسين رييس تجمع علماي صور در خطبه نماز جمعه شهر صور در جنوب لبنان گفت: سكوت بين المللي و به خصوص كشورهاي مدعي حقوق بشر در خصوص اقدام عربستان سعودي براي اعدام 37 زنداني از اهالي قطيف تعجب آور است.
وي تاكيد كرد كه اين اعدام جمعي براي ساكت كردن صداي همه كساني است كه با سياست هاي نظام پادشاهي سعودي مخالفت مي كنند.

** اقدامات عربستان ثبات منطقه را تهديد مي كند
شيخ علي الخطيب نايب رييس مجلس اسلامي شيعه اعلي در خطبه نماز جمعه در مسجد لبايا در استان بقاع غربي گفت: سياست هاي دشمنانه آمريكا و پشتيباني آن از صهيونيست ها و تكفيري ها ما را به ياد كلام و فرمايشان امام خميني (ره) مي اندازد كه گفت آمريكا شيطان اكبر است.
وي در ادامه گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين اقدامات ظالمانه اي را انجام مي دهند و سياست هاي استكباري خود را به ملت ايران تحميل كرده و دست به محاصره اين ملت مي زنند.
نايب رييس مجلس اسلامي شيعه اعلي گفت: ما هيچ گزينه اي جز پشتيباني از محور مقاومت و ممانعت نداريم كه با شجاعت و اراده قوي عليه برنامه هاي استكباري ايستاده اند.
الخطيب در ادامه اقدام جنايت كارانه نظام سعودي براي اعدام ظالمانه برخي از شهروندان سعودي را محكوم و تاكيد كرد: آن ها به هيچ وجه به طور عادلانه اي محاكمه نشدند و دلايل محكمي براي اعدام آن ها وجود نداشته است و اين مساله را سازمان هاي حقوق بشري و بين المللي تاكيد كرده اند.
الخطيب از عربستان سعودي خواست از دامن زدن به كينه توزي هاي مذهبي و طايفه اي دست بكشد چون اين اقدامات ثبات منطقه را تهديد مي كند.
وي در ادامه گفت: ما اميدوار بوديم كه عربستان سعودي به درخواست هاي گفت و گو با ايران و كشورهاي هم جوار خود به جاي چنين اقداماتي پاسخ مثبت دهد.
الخطيب بمب گذاري ها در كشور سريلانكا را نيز محكوم كرد و گفت: تروريسم تكفيري به هيچ وجه مرتبط با ارزش هاي اسلامي و آموزه هاي آن نيست و تروريسم هم از لحاظ عقلي و هم از لحاظ شرعي محكوم است.
الخطيب افزود: بايد يك همكاري بين المللي براي محاصره و از بين بردن منابع مالي تروريسم ايجاد شود و مهم ترين مساله مبارزه با نيروها و اطراف و مدارسي است كه تندروي، خشونت و تروريسم را منتشر مي كنند.

** كشورهاي منطقه تسليم امريكا نشوند
شيخ احمد قبلان مفتي جعفري ممتاز در مسجد امام حسين در ضاحيه جنوبي بيروت در خصوص تحريم هاي ظالمانه آمريكا عليه ايران گفت: مساله اين است كه نظام آمريكا مي خواهد جهان را مصادره كند و اين كار جز با هدف قرار دادن عدالت و توافق هاي بين المللي امكان پذير نيست.
قبلان افزود: ما به كشورهاي منطقه هشدار مي دهيم كه تسليم دولت آمريكا نشوند زيرا كه هدف آمريكا مصادره جهان است، برغم اينكه در سراشيبي سقوط قرار گرفته است و بعضي از كشورهاي عربي تكيه گاه آن شده اند.
وي در ادامه تاكيد كرد: ما در كنار جمهوري اسلامي ايران و مقاومت و قدرت و عدالت و استواري آن عليه سياست هاي استكباري آن و هم پيمانانش ايستاده ايم و همانگونه كه ايران توانست در ده ها سال گذشته بر سياست ها و برنامه هاي آمريكا غلبه كند، در آينده نيز بر آمريكا و برنامه هاي آن غلبه خواهد كرد و پيروز خواهد شد.
قبلان با اشاره به اقدام نظام سعودي در اعدام 37 نفر از زندانيان از اهالي شهر قطيف گفت: اين اقدام زير پا گذاشتن همه قوانين طبيعي و انساني و تجاوزي آشكار به حقوق شهروندان در دفاع از خويشتن در برابر سلطه گري و باج خواهي سياسي است.
قبلان تاكيد كرد: اين اقدام بر پيچيدگي اوضاع منطقه خواهد افزود و بر جايگاه و وظيفه منطقه اي كشورعربستان سعودي به طور منفي تاثير خواهد گذاشت.
امروز نيز پس از برپايي نمازجمعه در مسجد قايم (عج) در ضاحيه بيروت برنامه اعتراضي از سوي شماري از نمازگزاران برگزار شد كه در آن شعارهايي عليه عربستان و جنايات اخير اين كشور عليه شماري از شيعيان اين كشور داده شد.
خاورم*1436**شبس**1613