با سخنان فرماندار قرچك مشخص شد انتظار 12 ساله مردم این شهرستان ها برای اتصال به مترو تهران به ثمر نمی نشیند و «قطار حومه ای» جایگزین «قطار شهری»(مترو) شده است.
این یعنی شهروندان جنوب شرق استان تهران اینك تنها از طریق قطار حومه ای كه از گرمسار به تهران می آید و روزانه تنها 6 بار هم بیشتر مسافرگیری ندارد می توانند خودشان را به پایتخت، آن هم میدان راه آهن پایتخت برسانند.
باتوجه به نیاز موجود و تعداد مسافرانی كه ابتدای صبح هرروز از جنوب شرق تهران عازم پایتخت می شوند، مردم و متولیان می گویند این میزان خدمات دهی ریلی پاسخگوی نیاز موجود نیست.
**مترو یا قطار حومه ای؟
به گزارش ایرنا براساس مصوبه دولت نهم قرار بود با احداث قطار حومه ای مردم دشت ورامین به مترو تهران متصل شوند؛ اتفاقی كه تاكنون محقق نشده است و اینك تعداد 6 رام قطاری كه در مسیر تهران - ورامین - گرمسار تردد می كند جوابگوی تعداد زیاد مسافران بویژه در ساعات اولیه و پایانی روز كه تعداد زیادی از مردم دشت ورامین، بین شهرستان های قرچك، ورامین ، پیشوا و تهران در تردد هستند، نیست.
بگذریم از موضوع دیگری كه برخی مسئو لان و حتی نمایندگان مجلس در این منطقه بیشتر وعده ها و برنامه های تبلیغاتی خود هنگام انتخابات را حول محور اتصال به مترو تهران تدارك دیده بودند و اجرایی می كردند و حال معلوم نیست پس از 12 سال چه پاسخی برای رای دهندگانشان دارند.
** داستان آغاز مترو ورامین
چهارشنبه 17 مرداد سال 86 بود كه با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شركت راه آهن و مسئولان محلی، كلنگ احداث مترو ورامین به زمین خورد.
یكی از مطالبات مهم مردم جنوب شرق استان تهران، راه اندازی مترو و دسترسی آسان به شبكه قطار شهری پایتخت بود كه در دور نخست سفر دولت نهم به شهرستان ورامین اجرای آن به تصویب رسید و 17 مرداد سال 86 كلنگ اجرای آن با تبلیغات فراوان و نمایش قطاری شیك و مجلل به زمین زده شد.
اجرای این پروژه ابتدا در اختیار شركت راه آهن قرار گرفت ولی اعتراض مسئولان ورامین و پیگیری های آنان باعث شد تا این طرح ملی به شركت مترو تهران واگذار شود ولی این امر نیز نتوانست از مشكلات اجرای آن به طور كامل بكاهد.
برگزاری جلسه ها ی متعدد هماهنگی مسئولان شهرستان های ورامین، قرچك و پیشوا با مسئولان مترو تهران به این امر منجر شد كه اجرای این طرح ملی طی سه فاز شهرری تا قرچك، قرچك تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود.
مهمترین چالش و معارض پیش روی اجرای این پروژه در فاز ورامین – قرچك، دو معارض پل روگذر 15 خرداد ورامین به دلیل عرض كم پل و محدودیت استقرار تأسیسات مترو و نیز اجرای پل روگذر بلوار امام(ع) در میدان رازی ورامین بود كه تأخیر در اجرای آن با اعتراض بسیاری از ساكنان و كسبه مجاور همراه بود.
اجرای این دو پروژه سال ها با تأخیر مواجه شد؛ ستون های پل روگذر امام رضا(ع) از قول بسیاری از شهروندان و حتی رسانه ها به یكی از آثار باستانی ورامین بدل گشت و سخنرانی رئیس وقت چهارمین دوره شورای اسلامی ورامین در جمع نمازگزاران جمعه كه در آن خبر از عبور قطار شهری در محدوده شهر ورامین از زیر زمین می داد، اجرای عملیات بهسازی یا تغییر پل 15 خرداد را با چندین سال تأخیر مواجه ساخت.
سرانجام پس از سال ها كش و قوس، پروژه های پل روگذر امام رضا(ع) و زیرگذر 15 خرداد با اعتباری افزون بر 150 میلیارد تومان توسط دولت اجرا و خرداد سال 96مورد بهره برداری قرار گرفت.
با افتتاح این دو پروژه و كار گذاشتن یك خط راه آهن در مجاورت دو خط سراسری تهران – مشهد، شش رام قطار كار خود را در خط موسوم به تهران- ورامین - گرمسار آغاز كرد به این امید كه شاید در آینده، این پروژه به مترو تبدیل و مشكل تردد مردم شهرستان های جنوب شرق استان تهران برای عزیمت به پایتخت برطرف شود.
هرچند بهره برداری از پروژه قطار حومه ای در ورامین با مراسم افتتاحیه ای همراه نبود ولی همزمان با راه اندازی قطارها در این محور و در روز پنجشنبه 17 فروردین سال 96 پروژه قطار حومهای تهران – ورامین – گرمسار همزمان با سفر رئیس جمهوری به سمنان و با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل راهآهن شهرستان گرمسار بهرهبرداری شد.
با این توصیف ها، حالِ قطار شهری یا قطار حومه ای تهران – قرچك – ورامین – پیشوا – گرمسار این روزها خوب نیست زیرا بسیاری از افراد به دلیل ازدحام جمعیت قادر به استفاده از آن نیستند.
تاخیرهای فراوان و كمبود ظرفیت موجود خدمات دهی در مقابل انبوه مسافران كلافه، از جمله مشكلات است.
مردم در شهر قرچك مجبورند كنار ریل راه آهن منتظر قطار بمانند و ایستگاه مناسبی در این شهرستان احداث نشده ولی همچنان شهروندان منتظرند این قطار، آنان را به یكی از ایستگاه های مترو در تهران برساند؛ آرزویی كه ممكن است هیچ وقت دیگر هم محقق نشود.
**درگیری های داخلی شورا
رئیس شورای اسلامی شهر ورامین در خصوص تغییر ماهیت مترو به قطار حومه ای و شهری می گوید: شركت مترو تهران و حومه كه بودجه احداث مترو ورامین – تهران را در اختیار داشت به خاطر درگیری های داخلی اعضای شورای اسلامی ورامین در دوره چهارم كه بعضا به خاطر مسائل سیاسی بود، نتوانست به كارش ادامه دهد.
جعفر اردستانی افزود: بعد از چند سال فعالیت شركت مترو و پیشرفت فیزیكی مناسب، اختلافات درون شورا باعث كندی روند كار مجری پروژه شد و بعد از سفر وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید، پیمانكار این پروژه نیز تغییر كرد.
وی تأكید كرد: آن روزها اجرای این پروژه به اندكی اتحاد و همدلی نیاز داشت تا جابه جایی بین شركت مترو و راه آهن صورت نگیرد ولی نبود این همدلی بین اعضای شورای شهر ورامین باعث شد كل پروژه تغییر ماهیت دهد و ماه ها وقت مردم ورامین تلف شود.
**انتقال چند باره پروژه از مترو به راه آهن
مدیرعامل وقت شركت راه آهن جمهوری اسلامی در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1395 در نامه ای خطاب به مدیركل حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه مترو ورامین – تهران اینگونه نوشته بود: این پروژه در تاریخ دهم مرداد سال 1391 با پیشرفت فیزیكی 27 درصد از شركت راه آهن به شركت قطار شهری تهران واگذار شده است.
«محسن پورسید آقایی» افزوده بود: 18 اسفند سال 1393 این پروژه با پیشرفت فیزیكی 36 درصد بار دیگر از شركت قطار شهری تهران به شركت راه آهن انتقال یافت؛ این بدان معناست كه در مدت سه سال فعالیت شركت قطار شهری تهران، این پروژه تنها 9 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و همان مشكلاتی كه رئیس شورای اسلامی شهر ورامین ذكر كرده ، مانع اجرای آن توسط شركت مترو تهران شده است.
**نماینده مجلس توپ را در زمین این دولت می اندازد
هر چند تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با نماینده مردم ورامین، قرچك و پیشوا درباره این موضوع و پیگیری وضعیت مترو یا قطار حومه ای به نتیجه نرسید اما سید «حسین نقوی حسینی» در صفحه شخصی خود در یكی از شبكه های اجتماعی آورده است: قطار حومه ای مصوب سال 85 در دولت دوم احمدی نژاد به مترو تغییر یافته و به شركت مترو تهران واگذار شد.
وی می افزاید: شركت مترو تهران پروژه مذكور را در ورامین، قرچك ، پیشوا و بعدها در گرمسار با سرعت شروع كرد، این پروژه در دولت روحانی متوقف شد.
این نماینده مجلس منتسب به اصولگرایان در ادامه مطلب خود این گونه اظهار نظر می كند كه «آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی دولت تدبیر با شعار قطار حومه ای ماهیت این پروژه را تغییر داد ولی به نمایندگان مردم به صورت مصوب و مكتوب قول داد همان پروژه مترو را احداث كند، بنابراین دولت روحانی، استانداران، فرمانداران و حامیان اصلاح طلب او باید پاسخگوی مردم باشند».
مطالب نماینده مردم ورامین، قرچك و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می شود كه براساس نامه ذكر شده از سوی مدیرعامل وقت شركت راه آهن، پیشرفت فیزیكی فعالیت شركت قطار شهری تهران طی سه سال فقط 9 درصد بوده است.
** تقاطع های دردسرساز راه آهن
قطار سراسری تهران -مشهد و قطار حومه ای تهران - ورامین - گرمسار در مناطق مختلف شهرستان های جنوب شرق استان تهران، با محور های اصلی برخورد می كند؛ تقاطع هایی كه عبور خودروها را از روی ریل ها امكان پذیر می سازد و در آن سوزن بانی مستقر شده است.
محور محمدآباد و داود آباد قرچك، روستاهای باغخواص، محمدآباد و قلعه بلند در ورامین و روستای قلعه سین در شهرستان پیشوا با قطار سراسری تقاطع ایجاد كرده و در آنها سوزن بانی استقرار دارد؛ تقاطع هایی كه در سال های اخیر به دلیل سهل انگاری و خطای انسانی بارها قطار با خودروها و عابران پیاده برخورد كرده و جان چندین نفر در آنها گرفته شده است.
اكنون پل روگذر در محور روستاهای قلعه سین به پیشوا، محمدآباد عرب ها به پیشوا و روستای قاسم آباد به ورامین نیمه كاره رها شده است و اقدامی در خصوص تكمیل آن صورت نمی گیرد.
** چیزی به نام مترو وجود ندارد
تمامی گمانه زنی ها در خصوص ماهیت قطاری كه مردم جنوب شرق تهران را به ایستگاههای مترو پایتخت می رساند چندروز پیش با سخنان فرماندار شهرستان قرچك در برنامه تهران 20 شبكه 5 سیما به یك نقطه رسید و آن این بود كه چیزی به نام مترو وجود ندارد.
«بهمن خطیبی» اظهارداشت: سال 1385 مصوبه ای از سوی هیأت دولت صادر تا در آن شركت قطار شهری تهران، زمین های در امتداد راه آهن سراسری را برای استفاده مردم دشت ورامین(ورامین ، قرچك و پیشوا) به مترو تبدیل كند ولی بعدها این مصوبه با پیگیری وزارت راه و شهرسازی لغو شد.
وی افزود: اداره كل راه آهن اكنون 6 ریل باس را در مسیر تهران – گرمسار تأمین كرده كه از قرچك نیز عبور و مردم را به تهران و برعكس منتقل می كنند و قرار است تعداد آنها افزایش یابد.
خطیبی تصریح كرد: پروژه مترو در دشت ورامین منتفی شده است.
قطار شهری و قطارحومه ای هم شاید چندان برای مردم دشت ورامین تفاوتی نداشته باشد؛ گرچه اگر مترو باشد دسترسی راحت تری به ایستگاههای مترو پایتخت خواهند داشت؛ حالا آنچه برایش بیش از هرچیز مهم است كمبود وسایل حمل و نقل عمومی در مقابل سیل جمعیتی است كه هرروز به سمت پایتخت در تردد هستند.
از نزدیك نگاه انداختن به نحوه سوار شدن مردم در قطارهای حومه ای ورامین- تهران صبح ها و نیز عصرها، شاید برای متولیان بد نباشد تا ببینند كه خدمات رسانی اینك در این سامانه، باتوجه به تقاضای بالای مسافران در چه شرایطی قرار دارد.
گزارش از سید حسن میری
تهرام/7254/ 1008
تهران- ایرنا - فرماندار قَرچَك چندی پیش در برنامه ای تلویزیونی آب پاكی را روی دست مردم دشت ورامین ریخت و اعلام كرد: بحث اتصال به مترو تهران منتفی است؛ جمعیت ساكنان كنونی شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچك با احتساب اتباع به حدود 850 هزار نفر می رسد.