۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶
کد خبر: 83293763
T T
۰ نفر

ايران در ساخت دستگاه دياليز به خودكفايي رسيد

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶
کد خبر: 83293763
ايران در ساخت دستگاه دياليز به خودكفايي رسيد

آبادان- ايرنا - رئيس مركز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي تحريم هاي آمريكا را فرصتي براي توانمندي، توسعه و پويايي كشور بخصوص در بخش درمان دانست و گفت:با توجه به تحريم فروش دستگاه دياليز به كشور با كمك متخصصان داخلي در اين زمينه به خودكفايي رسيديم.

به گزارش ايرنا مهدي شادنوش شنبه در حاشيه افتتاح بخش دياليز بيمارستان حضرت زينب(س) اروندكنار در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت:تنها چند كشور در دنيا توانايي ساخت اين دستگاه پيشرفته را دارند كه تاكنون به همت همين جوانان متخصص داخلي بيش از 100دستگاه دياليز در كشور ساخته و فعال شدند.
وي افزود:تا خرداد سال جاري نيز 540 دستگاه دياليز جديد داخلي كه تمام تست هاي خود را فراتر از دستگاه هاي مشابه خارجي پس دادند در كشور توليد و به بهره‌برداري خواهند رسيد.
شادنوش گفت:دستگاهي كه در بخش دياليز بيمارستان حضرت زينب(س) اروندكنار مورد استفاده قرار گرفته، داخلي است.
وي به فعاليت 565 مركز دياليز در كشور اشاره كرد و گفت:در حال حاضر 32هزار بيمار دياليزي در كشور شناسايي شده اند و هر سال سه هزار بيمار به اين تعداد اضافه مي‌شود كه به دنبال روش‌هاي جايگزين براي درمان بيماران دياليزي هستيم.
سرپرست مركز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي افزود:مردم بايد با پيشگيري به كمك تغيير سبك زندگي، از ابتلا به بيماري‌هايي مثل ديابت و فشار خون مصون بمانند.
وي به فعاليت 18 مركز پيوند عضو در كشور اشاره كرد و افزود: 25تا 27هزار نفر در فهرست پيوند عضو در كشور وجود دارد كه هشت هزار و 600 نفر آنها متقاضي پيوند كليه هستند.
به گزارش ايرنا معاون درمان دانشكده علوم پزشكي آبادان گفت: 6دستگاه دياليز در بخش دياليز بيمارستان حضرت زينب (س)اروندكنار براي 22 بيمار دياليزي اين منطقه فعال شد.
حجت‌اله جانبي تعداد بيماران دياليزي شهرستان آبادان را 350 نفر اعلام كرد و افزود:20 تخت به بخش دياليز بيمارستان شهيد بهشتي آبادان در آينده نزديك افزوده مي شود و هم اكنون عمليات عمراني آن آغاز شده است.
وي افزود:هم اكنون 68 تخت دياليز در محدوده فعاليت دانشكده علوم پزشكي آبادان فعال هستند.
به گزارش ايرنا 607 هزار نفر از خدمات 30مركز شهري، 18مركز روستايي، 132خانه بهداشت و 12 پايگاه سلامت در شهرستان هاي زير مجموعه دانشكده علوم پزشكي آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره مند هستند.
3015/6068