۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۳
کد خبر: 83294233
T T
۰ نفر

شگردی نو برای كلاهبرداری های كهنه

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۳
کد خبر: 83294233
شگردی نو برای كلاهبرداری های كهنه

تهران- ایرنا- «كار جدیدی پیدا كردم، اگر خوب كار كنم، می توانم ظرف مدت كوتاهی بارم را ببندم، خیلی ها را برای شروع این كار معرفی كردم، هیچ محدودیتی نداره هر چه تعداد بیشتر بشه سود تو هم بیشتر می شه، این شركت مجوز هم داره و قانونی كار می كنه و خیلی ها عضوش شدن...»

به گزارش ایرنا، با خوشحالی این حرف ها را در جمع خانوادگی می زد و در نگاهش نور امیدی دیده می شد، فكر می كرد با این كار به اصطلاح جدید به هر چی كه بخواهد، می رسد، جوان بود و جویای نام، می خواست راه صد ساله را یك شبه بره. در حالی كه با هیجان صحبت می كرد و زاویه نگاهش را به همه طرف می چرخاند، شروع كرد به مثال زدن از این و آن، اینكه فلانی در عرض دو هفته تونسته، 15 میلیون كاسب بشه، یا فلانی دو ماه داره كار می كنه و تا حالا 60 میلیون درآمد داشته است.
چنان از شركت تلفیق هنر كه مدتی است فعالیت می كند و برای خودش عضو جمع كرده است، تعریف و تمجید می كند كه به نظر می رسه همه باید كارشون را تعطیل كنند و بروند برای این شركت كار كنند چون سودآوری خوبی دارد.
همه این صحبت ها، افراد شنونده را راغب می كرد كه حداقل یك پرس و جویی در مورد شرك تلفیق هنر داشته باشند. به محض اینكه همه به فكر فرو می رفتند، ادامه می داد، این شركت مجوز داره و پلیس فتا تاییدش كرده، جای هیچ نگرانی وجود نداره.
یكی با تردید به حرف هایش گوش می داد و دیگری امیدوار می شد كه شاید هم با ورود به این كار تغییری در زندگیش به وجود آید. برخی هم به فكر فرو می رفتند كه آیا عضو شركت شوند و بستگانشان را با خود بیاورند یا بی خیال چنین كارهایی شوند و به زندگی عادی و روزمره شان ادامه دهند.
همان طور كه به صحبت هایش ادامه می داد، یك نفر از بین جمعیت با صدایی بلند، گفت: اگر این شركت همه را پولدار می كنه، چرا هنوز پولدار نشدی و همون آدم سابقی؟
انگار كه در جواب دادن كم آورده باشد، گفت: باید تلاش كنی، این طوری نیست كه دست روی دست بزاری و پول به حسابت بریزن، باید یك محصول از شركت بخری، بقیه را تشویق كنی كه آنها هم از شركت خرید كنند، اون وقت پورسانت خریدها به حسابت ریخته میشه.
شاید خواندن این مطالب برایتان آشنا باشد، جایی این مطالب را شنیده یا خوانده باشید و به عضویت در این شركت ها دعوت شده باشید. به هر حال این روزها شركت های هرمی و شبكه ای در حال رشد هستند، در گذشته شركت های گلدكوئیست و امثال آن مطرح بود كه خیلی ها از عضویت در این شركت ها ضربه ها خوردند و مال و سرمایه شان از دست رفت و این روزها اسم شركت های نوظهوی مثل ایتراست و تلفیق هنر بر سر زبان ها افتاده است و فردا به حاشیه رانده می شوند و بار دیگر نام شركت های دیگری با شگردی نو برای كلاهبرداری های كهنه به میان می آید.
به عنوان مثال اگر زمانی با ارزیابی برخی اقلام مانند الماس و سكه در سال های گذشته، برای برخی از فعالان شبكه های هرمی آب و نان داشت ولی برای اكثر كسانی كه پول شان را در این راه گذاشتند كابوس و ناكامی به دنبال داشت.
افزایش شكایت هایی مبنی بر كلاهبرداری سرشبكه ها و خوردن مال ساده دلانی كه به امید پولدار شدن بی زحمت، در دام این شبكه های بازاریابی هرمی افتاده بودند، قانونگذار را بر آن داشت تا فعالیت این شبكه ها را غیرقانونی اعلام كند و پس از آن نیز نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با فعالیت این شبكه ها مقابله كردند.
این روزها دوباره بحث بازاریابی هرمی و شبكه ای در میان مردم داغ شده است. برخی شركت ها می گویند مجوز دارند و برخی نیز مجوزی برای فعالیت رو نمی كنند.
برخی شركت ها كه با عنوان شركت های شبكه ای وارد می شوند اما بعدها در قالب هرمی فعالایت می كنند از سه دسیسه با سرپوش محصول، سرمایه گذاری با ساختار هرمی و كلاسیك هرمی برای فعالیت خود استفاده می كنند. در هر صورت شركت ‌هایی با توجیهات جدید و تغییر شیوه و نام خود همچنان به بازی با پول مردم و تاراج آنها ادامه می دهند.
اما در كنار شركت های هرمی، بازاریابی شبكه ای پدیده ای نوین برای گسترش بازار هدف و دستیابی به بازارهای بین المللی است. این بازاریابی از ابزارهای مهمی است كه می تواند در خدمت تجارت به كار گرفته شود و موجبات شكوفایی اقتصادی را فراهم آورد اما عده ای از این ظرفیت برای نیل به اهداف خود استفاده كرده و سرمایه های مردم را به باد می دهند. بر این اساس در جوامع بشری همواره عده ای به دنبال كسب درآمدهای نامشروع هستند كه این عدم مشروعیت در تجارت الكترونیك با نام شركت های هرمی سربرمی آورد كه لازم است مردم تفاوت این دو را دانسته و با اطلاعات كامل برای فعالیت ورود كنند.
یكی از این شركت های نوظهور شركت تلفیق هنر است، شركتی كه گفته می شود بیش از یك سال فعال بوده و با فروش صنایع دستی و جمع كردن مشتری به فعالیت خود ادامه داده است.
اگر سری به سایت این شركت زده باشید، خواهید دید كه در قوانین آن آمده است، تمام اصول و رویه هاي سایت تلفیق هنر منطبق با قانون تجارت الكترونیك و قانون حمایت از مصرف كننده جمهوري اسلامي ایران است و متعاقبا كاربر نیز موظف به رعایت قوانین فوق و قوانین مربوط به كاربران است.
یكی از افرادی كه چند ماهی در این شركت كار كرده است، می گوید: از كار در این شركت راضی نبودم، شاید ضرر مالی نكردم اما سودی هم برایم نداشته است به عنوان مثال یك تابلوی قلم زنی حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان خرید كردم و باید حداقل دو نفر را به زیر مجموعه ام اضافه می كردم، با خرید آنها سودی به حساب من ریخته می شد، البته باید آن دو نفر نیز دو نفر دیگر و به همین ترتیب هر یك از اعضای جدید كه وارد می شدند، دو نفر دیگر را معرفی می كردند و سود اعضا هر دوشنبه به حساب افراد واریز می شد. اگر نمی توانستی دو نفر را وارد لیست كنی، از غافله عقب می ماندی.
وی اضافه می كند: بر اساس قانونی كه شركت تعیین كرده بود، قیمت هاي كالاها می توانست تغییر داشته باشد و در صورت تغییر، كل مجموعه موظف به رعایت قیمت های جدید بودند و نمی توانستند نسبت به آن اعتراض كنند.
این فرد ادمه می دهد: در این شركت خریدار با بازاریاب تفاوت داشت؛ خریدار، به شخصي گفته می شود كه با اطلاعات كاربري خود كه در فرم ثبت نام درج كرده است به ثبت سفارش از هر كالایي كه در سایت تلفیق هنر گذاشته شده است، اقدام كند و بازاریاب (كاربري كه مایل به استفاده از طرح درآمدزایي شركت تلفیق مینا و خاتم هوشمند است) به شخصی گفته می شد كه بعد خرید از سایت تلفیق هنر با معرفی یكي از كاربران گذشته كه قبلا بازاریاب ما شده است اقدام به فعالیت در طرح درآمدزایي شركت می كند.
وی در مورد نحوه ثبت نام اولیه در این شركت، می گوید: بعد از اینكه خرید شما انجام شد، می توانستید در سایت تلفیق هنر میز كار خود را داشته باشید و به جمع بازاریابان شركت تلفیق مینا و خاتم هوشمند بپیوندید از سوی دیگر برای اطلاع رسانی رویدادها یا خدمات شركت تلفیق مینا و خاتم هوشمند در قسمت (پیام ها) برای كاربران پیام ارسال می شد.
یكی دیگر از افرادی كه در جریان فعالیت این شركت بوده است، می گوید: شركت تلفیق و هنر چند وقتی است كه شروع به فعالیت كرده است و توانسته در زمان كوتاهی تعداد بازاریابان زیادی را جذب خود كند اما مورد بحث ترین قسمت این شركت پلن درآمدزایی این شركت است كه به صورت باینری (هرمی) است كه شدیدا مورد انتقاد باقی شركت های فعال در این حوزه است، نوع فعالیت این شركت در زمینه تولید صنایع دستی است اما از آن جایی كه در هیچ كجای دنیا پلن درآمدزایی باینری، مطلقا قابل قبول نیست، هرگز به فعالیت در این شركت اعتماد نكردم و یكی از دوستانم كه در این شركت فعالیت دارد، بارها از من خواسته كه خود و خانواده ام وارد این شركت شوی اما من از این كار اجتناب كرده ام.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر تا جایی كه می دانم، تنها مرجع صدور مجوز برای شركت های شبكه ای وزارت صنعت و معدن و تجارت، هیچ ارگان یا نهاد دیگری نمی تواند مجوز دهد و گویا این شركت از این وزارتخانه هیچگونه مجوزی دریافت نكرده است اما متاسفانه عده ای بدون تحقیق در مورد قانونی بودن مجوز شركت ها اقدام به عضویت و فعالیت در آن می كنند.
این شهروند تهرانی می گوید: باید مرز شركت های بازاریابی شبكه ای با شركت های هرمی مشخص شود تا افراد دچار اشتباه نشوند و بدانند كه فعالیت در كدام شركت مجوزدار، به نفع آنها است و سرمایه مادی و معنوی آنها از بین نمی رود چرا كه این روزها بسیاری از شركت های هرمی در قالب شركت های بازاریابی شبكه ای فعالیت می كنند.

* پایگاه اینترنتی شركت تلفیق هنر فیلتر شد
بارها گفته شده كه تنها شركت هایی كه اخذ مجوز بازاریابی شبكه ای كرده اند و اسامی آنها در سایت رسمی اصناف ذكر شده است، اجازه فعالیت بازاریابی شبكه ای دارند و جز این، مابقی شركت ها با هر عنوانی كه ثبت شركت كرده باشند، اجازه فعالیت به صورت شبكه ای و پرداخت پورسانت به صورت لایه ای ندارند و صرف ارائه محصول، مجوزی برای فعالیت آنها به صورت بازاریابی شبكه ای نیست.
در صورتی شركت تلفیق هنر مشغول فعالیت بوده كه اخیرا پایگاه اینترنتی شركت تلفیق هنر به دلیل فقدان مجوز بازاریابی شبكه ای و فقدان جواز كسب لازم از اتحادیه كسب و كارهای اینترنتی با اعمال مواد 27 و 87 قانون نظام صنفی فیلتر شد.
معاون دادستان كل كشور در امور فضای مجازی با اعلام این مطلب در كانال شخصی خود در ایتا نوشت: مرتضوی مدیر این شركت با مراجعه به معاونت فضای مجازی دادستانی كل كشور ادعاهایی را در خصوص نحوه كار خود مطرح كرده و اعلام داشت كه حاضر است با پذیرش شرایط قانونی مجوز بازاریابی شبكه ای را دریافت كند.
«جواد جاویدنیا» در پاسخ به این ادعاها بیان داشت: بررسی تخصصی لازم انجام خواهد گرفت و در صورت احراز صحت این ادعا و انجام تغییرات لازم در راهبرد بازاریابی و ارائه تضمین های لازم همانند سایر شركت های فعال در این زمینه، حمایت لازم برای صدور مجوز این شركت به عمل خواهد آمد.
وی افزود: اما چنانچه خلاف آن اثبات شود، فیلترینگ رفع نخواهد شد و پرونده باید روند قانونی خود را دنبال كند.
معاون دادستان كل كشور به اعضای این شركت اعم از تولیدكنندگان و بازاریابان توصیه كرد تا تعیین تكلیف نهایی شركت و مشخص شدن وضعیت از ادامه فعالیت خودداری كنند.
وی اضافه كرد: تلاش خواهد شد هر چه سریعتر این موضوع تعیین تكلیف شود.
البته مسئولیت فعالیت بدون مجوز بر عهده مدیران شركت و لیدرهای اصلی آن خواهد بود و مدیران شركت در صورتی كه موفق به اخذ مجوز بازاریابی شبكه ای نشوند، خواهند توانست با تغییر راهبرد خود به حالت تك سطحی و بدون پرداخت سود به سایر بازاریابان سطوح قبل، پس از اخذ جواز كسب از اتحادیه كسب و كارهای فضای مجازی به كار خود ادامه دهند.
جاویدنیا افزود: به دنبال فعالیت شدید شركت های هرمی شورای عالی امنیت ملی مصوب كرد نمونه های داخلی شركت های بازاریابی شبكه ای با نظارت های لازم شكل بگیرد. بنابراین هرگونه فعالیت در زمینه بازاریابی شبكه ای بدون مجوز كمیته نظارت ممنوع است و با عاملان آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.

* نماد شركت تلفیق هنر تعلیق شد
یك منبع آگاه در پلیس فتا نیز در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا درباره فعالیت شركت تلفیق هنر، گفت: نماد الكترونیك این شركت تمدید نشده است بر این اساس این نماد تعلیق شد و غیر قانونی بودن فعالیت آن همواره مورد تاكید كمیته و بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، پلیس آگاهی، سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان و معاون امنیتی وزارت كشور و سایر دستگاه ها و نهادهای ذی ربط بوده است، درگاه سایت شركت تلفیق هنر بسته شد و دفاتر و انبار پلمپ این شركت نیز در تمام استان ها بسته شده است.

* فعالیت شركت های هرمی در قالب بازاریابی شبكه ای
سرهنگ مهدی شكیب رئیس اداره پیشگیری مركز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در مورد فعالیت و مجوز شركت های بازاریابی شبكه ای و تفاوت آنها با شركت های هرمی، گفت: صدور گواهی و پروانه كسب فعالیت شركت های بازاریابی شبكه ای به استناد آیین نامه اجرایی موضوع مواد 2 و 12 و تبصره ماده 87 نظام صنفی صرفا به عهده كمیته نظارت بر شركت های بازرایابی شبكه ای است.
وی با بیان اینكه برخی شركت ها، قبل از اخذ مجوز برنامه می دهند و می گویند ما در این حیطه كار می كنیم، یادآور شد: اما بعد از اخذ مجوز در حیطه دیگری مشغول به كار می شوند و این امر تخلف است.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به شكل گیری فعالیت‌ های غیرقانونی در قالب شركت‌های هرمی، گفت: در حالی كه از نظر قانون فعالیت شركت‌ های هرمی ممنوع است، این شركت ‌ها در ترفند جدید خود تلاش دارند تحت عناوینی مثل بازاریابی شبكه ای با ادعای داشتن مجوز از دستگاه‌ ها و نهادهای مختلف از جمله پلیس فتا، فعالیت خود را گسترش داده و اعضای جدیدی برای فعالیت خود جذب كنند.
سرهنگ شكیب افزود: این روزها شركت ‌های هرمی در شبكه‌ های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای داشته و تحت عنوان بازاریابی شبكه ‌ای كاربران شبكه‌ های اجتماعی را فریب می‌دهند، شركت‌ های هرمی با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبكه ای فعالیت می‌ كنند در حالی كه هیچ كدام از این شركت ‌ها بازاریابی شبكه ‌ای نیستند و حتی مجوزی در این خصوص برای فعالیت ندارند.
وی اضافه كرد: این شركت‌ها با در اختیار گذاشتن كالاهای كم ارزش یا كالاهای مجازی مثل پول مجازی و سكه‌های طلای مجازی هزینه‌ های زیادی را از اعضای خود طلب می ‌كنند و همان فعالیت هرمی را دنبال كرده و این نوع عملكرد آنها برای رد گم كردن است و برای توجیه عملكرد غیرقانونی خود دلایل واهی مثل تامین سرمایه در قالب تعاونی و تضمین همكاری برای فعالیت بیشتر را مطرح می ‌كنند.

* فهرست شركت های بازاریابی در سایت وزارت صنعت
رئیس اداره پیشگیری مركز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: كاربران به راحتی می ‌توانند فهرست شركت ‌های بازاریابی شبكه ‌ای را در سایت وزارت صنعت معدن و تجارت مشاهده كنند و اگر شركتی در این لیست نبود باید نسبت به آن شركت با دقت بیشتری برخورد كرده و این احتمال وجود دارد كه شركت مذكور فعالیت هرمی داشته باشد. البته احتمال وقوع تخلف حتی در شركت ‌های دارای مجوز بازاریابی شبكه ‌ای نیز وجود دارد؛ ازاین رو كاربران، باید مراقب باشند و در صورتی كه احساس كردند از سوی این شركت‌ ها به فعالیت شركت‌ های هرمی سوق داده می‌شوند، از ادامه همكاری و فعالیت خودداری كنند.
سرهنگ شكیب افزود: هموطنان باید دقت داشته باشند، شركت ‌های فعال تحت عنوان شركت‌ های هرمی بر اساس بند «ز» قانون الحاق یك بند و یك تبصره به ماده (1) قانون مجازات اخلال گران اقتصادی كشور، «تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شركت یا گروه به‌ منظور كسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی كه اعضای جدید برای كسب منفعت، افراد دیگری را جذب كرده و توسعه زنجیره یا شبكه انسانی تداوم یابد» بنا به هر عنوان و رویكرد كسب و كاری، فاقد مجوز هستند.

* خانواده ها مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند
رئیس اداره پیشگیری مركز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: شركت‌ های هرمی برای توسعه فعالیت خود بیشتر به دنبال نوجوانان و افراد بیكار هستند بر این اساس به خانواده‌ها توصیه می شود، به شدت مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند تا آنها در دام شركت‌ های هرمی گرفتار نشوند چرا كه در پی زیان‌ های مالی مجازات ‌های قانونی نیز با توجه به ممنوعیت فعالیت شركت ‌های هرمی برای اعضای آن وجود دارد.
شكیب افزود: برخی از این شركت ها در سایت یا پل‌ های ارتباطی خود در فضای مجازی با درج لوگوی پلیس فتا سعی دارند فعالیت خود را قانونی جلوه داده و از عنوان پلیس فتا برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌ های غیرقانونی خود سود ببرند و در نهایت اقدام به فریب كاربران كرده و از آنها كلاهبرداری كنند. گاهی اوقات سودجویان سایبری با سوءاستفاده از لوگوی نماد اعتماد الكترونیك ادعا دارند دارای مجوز از مركز توسعه و تجارت الكترونیك بوده و با درج تصویر جعلی نماد اعتماد(ENAMAD) فعالیت های غیرقانونی خود را قانونی جلوه داده و كاربران فضای مجازی را فریب می دهند.

* پلیس فتا مرجع صادركننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینكه پلیس فتا به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت شركت‌های هرمی و بازاریابی شبكه ای نداده است، گفت: پلیس فتا مرجع صادركننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست و تاكنون هیچگونه مجوزی از سوی پلیس فتا در این رابطه صادر نشده است.
شكیب ادامه داد: دستگاه‌های دیگر نیز با توجه به غیرقانونی بودن فعالیت شركت ‌های هرمی هیچگونه مجوزی برای فعالیت این شركت‌ها نمی‌دهند.

* تفاوت فعالیت شركت های هرمی با بازاریابی شبكه ای
سرهنگ شكیب افزود: تفاوت عمده بین شركت های هرمی و بازاریابی شبكه ای، بحث محصول است، شركت های بازاریابی شبكه ای محصول مصرفی ارائه می دهند. وقتی یك نفر وارد شركت و جذب می شود، اول آموزش هایی را در مورد شیوه های بازاریابی، معرفی محصولات و شبكه سازی كسب می كند، از سوی دیگر محصولات شركت را نیز با تخفیف هایی كه بستگی به پنل شركت دارد، خریداری می كند، خریدها نیز امتیازبندی می شود. هر خریدی كه اعضا از شركت انجام می دهند، امتیاز كسب می كنند و تخفیف می گیرند، این كالای خریداری شده را نیز به سایرین می فروشند.
شكیب در توصیه به جوانان گفت: چناچه فردی می خواهد در این شركت های بازاریابی شبكه ای فعالیت كند، قبل از جذب در این شركت ها، حتما مطالعه كرده و به گفته و توضیحات عوامل جذب كننده، بسنده نكنند.
وی ادامه داد: نماد اعتماد الكترونیك یكی از مواردی است كه می تواند نشان دهنده فعالیت مجاز این شركت ها باشد. هموطنان گرامی می توانند با مراجعه به سایت enamad.ir لیست كسب و كارهایی را كه دارای نماید اعتماد الكترونیك (enamad) هستند، مشاهده كنند.
سرهنگ شكیب از جعل نماد اعتماد الكترونیك توسط برخی از افراد سودجو خبر داد و گفت: برخی از مجرمان سایبری با جعل كردن این نماد و درج لوگوی جعلی در صفحه اصلی سایت خود به دنبال جلب اعتماد كاربران هستند. بنابراین هموطنان باید مراقب اینگونه نمادهای جعلی بوده و از اصالت اینماد مطمئن شوند.
وی ادامه داد: برای اطمینان از اینكه سایت دارای نماد، از نماد واقعی استفاده می كند یا نماد جعلی، هموطنان عزیز می توانند با كلیك كردن بر روی لوگوی اینماد از واقعی بودن آن اطمینان پیدا كنند به این صورت كه بعد از كلیك بر روی این نماد باید به صفحه ای لینك داده شوید كه مشخصات سایت مذكور به همراه تاریخ دریافت نماد و تاریخ انقضای نماد درج شده باشد. هر چند مراجعه به سایت enamad.ir و جستجوی آدرس سایت مورد نظر، از مطمئن ترین راه های كسب اطلاع از مجوز سایت است.
وی ضمن هشدار به شركت‌های هرمی كه تحت هر عنوانی فعالیت كرده و با یادآوری مجازات قانونی برای سوءاستفاده از نام یا نشان پلیس فتا توسط آنها، از مردم درخواست كرد هرگونه مورد مشكوك را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری، اطلاع دهند.
گزارش از معصومه نیكنام
اجتمام*9105*1834
۰ نفر