۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبر: 83295270
T T
۰ نفر
آیسسكو آماده همكاری پیشبرد اهداف كشورهای اسلامی است

تهران- ایرنا- دبیركل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان كنفرانس اسلامی (آیسسكو) با ارسال بیانیه ای به نخستین همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی از آمادگی كامل این سازمان و اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام برای همكاری در پیشبرد اهداف امت اسلامی و ایجاد افق روشن برای جهان اسلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، بیانیه آیسیسكو امروز یكشنبه در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین المللی آینده جهان اسلام قرائت شد.
عبدالعزیزعثمان در این بیانیه عنوان كرد: سازمان آیسسكو این افتخار را دارد كه در جهت رشد و شكوفایی علمی، آموزشی و فرهنگی جهان اسلام و همچنین رویارویی با مخاطرات پیش روی امت اسلامی در زمینه های مختلف در تلاش و تكاپو باشد و از هر حركت علمی و پژوهشی كشورهای عضو مشتاقانه حمایت و پیشتیابی می كند.
دبیر كل اتحادیه دانشگاه های جامعه اسلام در این بیانیه افزود: در حال حاضر یكی از اولویت های مهم دانشگاه ها و محافل علمی جهان اسلام تلاش برای هموار ساختن زمینه های توسعه پایدار و همه جانبه كشورهای اسلامی و شناسایی و پاسخگویی مناسب به نیازهای امت اسلامی در این باره است. از این رو، ایجاد پایگاهی محكم در جامعه علمی و دانشگاهی برای بهره گیری از توانمندی های دانشگاهیان در زمینه های علمی و پژوهشی امری مهم و قابل تغییر است. یقین دارم این همایش و نشست های تخصصی آن گامی مهم در این راستا است.
وی افزود: امروز امت اسلامی و آحاد بشریت با فرصت و تهدیدهای گوناگون روبه رو هستند كه توجه به آن ها در حوزه آینده پژوهشی از ضروریات است. تلاش برای ارتقای ارزش های مشترك فرهنگی، تمدنی و انسانی و گسترش این ارزش ها میان جوامع اسلامی و سایر ملل برای تقویت همبستگی، صلح و همزیستی مسالمت آمیز از اولویت های جامعه علمی با مسلمانان به شمار می رود. اندیشمندان و صاحبان دانش و خرد در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند و امیدوارند این همایش بستری برای تبادل افكار و اندیشه های فرهیختگان در این زمینه باشد.
در ادامه این بیانیه آمده است: بر هیچ كس پوشیده نیست كه دامن زدن به اسلام هراسی، خشونت، تروریسم و ایجاد تفرقه میان مسلمانان و جوامع اسلامی از عمده مسائل دامن گیر كشورهای اسلامی است و برای پرداختن به این چالش ها و تهدید ها و چاره جویی برای زدودن از جهان اسلام، منطقی ترین و عاقلانه ترین راه یاری خواستن از عالمان و فرهیختگان امت اسلامی است.
به بیان عبدالعزیز عثمان، یكی از ابزارهای موثر در این زمینه برگزاری این نوع گردهمایی ها و آینده پژوهی هایی است كه نه تنها به حل چالش ها كمك می كند بلكه زمینه تبادل آرا و اندیشه های عالمان و امت اسلامی و همدلی، وحدت و همگرایی جهان اسلامی را به دنبال دارد.
این بیانیه می افزاید: در شرایط كنونی به رغم وجود اشتراكات حداكثری میان مسلمانان، وجود اختلافات و تفرقه میان كشورها در جهان اسلام تهدیدی جدی برای آینده هویت اسلامی است و بازیگران خارجی جهان اسلامی نقش بزرگی در تشدید این تفرقه دارند لذا باید با بررسی های نوآورانه و خلاقانه درصدد كاهش اختلافات و افزایش انسجام و همكاری ها میان امت اسلامی برآمد.
آیسسكو (ISESCO) یا سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی، سازمانی علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان كنفرانس اسلامی است كه در سال 1979 میلادی تأسیس شد. مقر این سازمان در رباط در كشور مراكش قرار داشته و 57 كشور اسلامی از جمله ایران نیز عضو این سازمان هستند.

**9283**1601**