۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبر: 83295850
T T
۰ نفر

یك مسئول: اطلس نقاط بحرانی استان تهران تدوین شد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبر: 83295850
یك مسئول: اطلس نقاط بحرانی استان تهران تدوین شد

تهران- ایرنا- معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گفت: اطلس نقاط بحرانی این استان كه در ذیل سند آمایش و نوعی ضابطه و مقررات است، تدوین شد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ،شهرام عدالتی روز دوشنبه ضمن اعلام این خبر افزود: نظارت بر اجرای اسناد توسعه ای استان از سوی دستگاه های اجرایی اولین و اساسی ترین برنامه معاونت توسعه و برنامه ریزی در سال 98 است.
وی یادآورشد: برای به ثمر نشستن این اسناد، بیش از دو سال وقت گذاشته و تلاش های شبانه روزی انجام شده است، حال، در مسیر رصد و پیمایش اسناد توسعه ای هستیم و از هیچ كوششی برای اجرای آن دریغ نخواهیم كرد.
عدالتی به تهیه اطلس نقاط بحرانی استان تهران و تدوین آن تا اردیبهشت ماه سال جاری اشاره و اعلام كرد: تاكنون نقشه ای نداشته ایم تا نقاطی را به عنوان مركز صیانت و حفاظت استان معرفی كنیم و آن را مبنای عمل همه دستگاه های اجرایی قرار دهیم.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گفت: كار تهیه و تدوین اطلس نقاط بحرانی این استان تهران تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نهایی شده است و مفاد آن در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به تصویب خواهد رسید.
عدالتی ادامه داد: روستایی به نام مرتضی گرد در استان تهران در یك شب با صدور مجوزهایی تبدیل به یك نقطه بحرانی در استان تهران شد در حالی كه بسیاری از كانون های جمعیتی استان تهران در 20 سال قبل نقاط كوچك جمعیتی بودند كه اگر مدیریت می شد امروز به نقاطی با بیش از یك میلیون جمعیت نمی رسید.

** مهاجرت اكولوژیك بحران جدید برای تهران
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینكه ایین استان هنوز هم مقصد اصلی مهاجرت در كشور است، گفت: پایتخت می تواند مقصد مهاجرت های اكولوژیك (مهاجرت هایی با مبنای زیست محیطی) نیز باشد.
وی تصریح كرد: ریزگردها و طوفان شن در بسیاری از شهرهای جنوبی كشور از جمله در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، سلامت و معیشت مردم را درگیر كرده و اگر فكری برای آن نكنیم، مقصد مهاجرت آنها نیز، پایتخت خواهد بود.
عدالتی در ادامه به شاخص های اطلس نقاط بحرانی استان تهران اشاره كرد و توضیح داد: این استان چند مساله مهم و بحرانی دارد كه شكل گیری كانون های سكونتی غیررسمی از جمله آنها و یكی از اهداف این اطلس، شناسایی كانون های جدید جمعیتی است و از طریق رصد آن اجازه ساخت و ساز مسكونی صادر نخواهد شد.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران ادامه داد: بسیاری از نقاط در حوزه های صنعتی، كارگاهی و تولیدی، مجوز رسمی ندارند و ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی كنند و همچنان بدون نظارت فعال هستند كه معروفترین آنها در خرم دشت، پردیس و تپه سیف است.
وی تاكید كرد: همچنین در بالای حوزه آبریز سد ماملو بسیاری از فعالیت های رنگرزی بدون رعایت ضوابط انجام می شود كه سلامت ساكنان پایتخت را به خطر می اندازد.
عدالتی اظهار داشت: از سوی دیگر تعدادی كانون های جدید شناسایی كرده ایم كه می تواند تبدیل به خرم دشت ها و تپه سیف های جدید باشد.

** این اطلس به كاهش ویژه خواری كمك می كند
عدالتی كوه خواری، طبیعت خواری بویژه در شمال و شرق استان تهران را از دیگر كانون های بحرانی این استان عنوان كرد و افزود: در چنین فضاهایی كه در آن سوداگری اتفاق می افتد، نباید اجازه ساخت و ساز داده شود.
وی ادامه داد: اطلس نقاط بحرانی این نقاط را شناسایی و سند آمایش سرزمینی در این موارد به كمك ما خواهد آمد.
اطلس نقاط بحرانی، نقاطی را كه از نظر ازدحام جمعیت، ساخت و ساز غیر قانونی، خطر آفرین شدن افزایش سكونت، از دست رفتن منابع طبیعی و مراتع و آلاینده های زیست محیطی را تعیین و مشخصات آن را اعلام می كند.
تهرام/3001//1348
۰ نفر