۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷
کد خبر: 83296118
T T
۰ نفر
ثبت‌نام از ساكنان محدوده‌های ترافیكی شهر تهران آغاز شد

تهران- ایرنا - ثبت‌نام از ساكنان محدوده كنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) برای دریافت تخفیف 50 درصدی تردد از امروز آغاز شد و این افراد پس از ورود اطلاعات در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir باید به همراه مدارك اعلام‌شده به دفاتر خدمات الكترونیك شهر مراجعه كنند.

به گزارش روز دوشنبه از معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، امسال امتیازات ویژه‌ای برای عموم شهروندانی كه در محدوده‌های طرح های ترافیكی شهر تهران سكونت دارند در نظر گرفته‌ شده است. محدوده اول همان طرح ترافیك است و محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) بعد از این، محدوده كنترل آلودگی هوا نامیده می‌شود.
براساس این گزارش، امسال عوارض طرح ترافیك و همچنین عوارض طرح كنترل آلودگی هوا (كه از اول تیرماه جایگزین طرح زوج یا فرد می‌شود) برای ساكنان محدوده‌ها نصف دیگران است. این به معنای تخفیف 50 درصدی در هزینه‌ای است كه بابت ورود به محدوده اول (طرح ترافیك) یا محدوده دوم باید پرداخت شود.
همچنین خودروهایی كه هم ساكن محدوده باشند و هم معاینه فنی برتر داشته باشند از هر دو ضریب تخفیف به‌طور توأمان بهره‌مند می‌شوند.
همه ساكنان دو محدوده برای بهره‌مندی از این امتیاز، باید پس‌ از آنكه در سامانه «تهران من» ثبت‌نام كردند، از منوی سمت راست وارد قسمت «خدمات طرح ترافیك: شرایط خاص شهروندان» شوند و در صفحه «ساكنان محدوده طرح ترافیك و كنترل آلودگی هوا» اطلاعات محل سكونت خود را وارد كنند.
اطلاعات موردنیاز شامل شماره بلوك، شماره ملك، شماره آپارتمان و نوع ملك (مالك یا استیجاری) است و متقاضیان باید تصویر سند مالكیت یا اجاره‌نامه و نیز تصویر قبض عوارض نوسازی و عمران شهری را در همین صفحه بارگذاری كنند؛ عوارض سالیانه خودرو و بدهی طرح ترافیك این متقاضیان نیز باید تسویه شده باشد.
بنابراعلام این معاونت شهرداری، پس از وارد كردن این اطلاعات در سامانه اینترنتی، شهروندان باید به‌صورت حضوری به دفاتر خدمات الكترونیك شهر مراجعه و مدارك خود را ارائه كنند تا توسط كاربران این دفاتر مورد تأیید قرار گیرد؛ نتیجه این تأیید در سایت قابل ‌مشاهده است.
امسال ساكنان محدوده دوم از تخفیف 50 درصدی عوارض آن محدوده برخوردار می‌شوند، اما ساكنان محدوده اول (طرح ترافیك) از تخفیف در عوارض هر دو محدوده برخوردار خواهند بود.
همان‌طور كه پیش‌تر اعلام‌شده، تردد در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) تا 20 روز در هر فصل برای خودروهای پلاك تهران رایگان است و ربطی به زوج یا فرد بودن پلاك خودرو نخواهد داشت.
همچنین این میزان مجاز برای خودروهای پلاك غیر تهران 15 روز در هر فصل است و برای تردد در روزهای مازاد بر این تعداد روز، هزینه‌ای معادل نصف هزینه طرح ترافیك باید پرداخت شود.
براساس این گزارش، در صورتی‌ كه خودرو وارد محدوده طرح ترافیك شود، دیگر عوارض محدوده دوم را نمی‌پردازد و صرفا عوارض طرح ترافیك را می‌پردازد و روزی كه خودرو وارد محدوده طرح ترافیك شده، جزو 20 روز استحقاقی محدوده دوم محسوب نخواهد شد؛ به‌عبارت‌دیگر، 20 روز استحقاقی خودروهای پلاك تهران مربوط به روزهایی است كه آن‌ها در سایت ثبت‌نام كرده و صرفا در محدوده دوم تردد داشته‌اند.
ساكنان محدوده طرح ترافیك كه سال گذشته برای برخورداری از امتیاز مذكور در سامانه ثبت‌نام كرده و مدارك خود را در دفاتر خدمات الكترونیك شهر به تأیید رسانده بودند (اگر در بخش سكونت آن‌ها تاریخ پایان سكونت درج نشده باشد) نیاز به ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساكن محدوده طرح ترافیك ندارند.
ساكنان محدوده كنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) كه صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذكور برخوردارند، از هم‌اكنون می‌توانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الكترونیك شهر مراجعه و مدارك مذكور را ارائه كنند تا سكونت آن‌ها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.
غیر از تأیید مدارك سكونتی كه نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الكترونیك شهر است، تمامی اقدامات مربوط به طرح ترافیك عموم شهروندان به‌صورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام می‌گیرد و هیچ‌یك از مراحل ثبت‌نام، شارژ حساب و حتی حل مشكلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست.
شماره تلفن 137 داخلی 5 به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان محترم است و به‌علاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.
به گزارش ایرنا، در شرایط كنونی 2 طرح محدوده «ترافیك» و «زوج و فرد» در شهر تهران اجرا می شود كه ورود به محدوده ترافیكی منوط به داشتن مجوز و ورود به محدوده طرح زوج و فرد براساس رقم سمت راست پلاك خودروهاست.
زمان اجرایی روزانه طرح جدید ترافیك 6:30 تا 19 است، ضمن اینكه روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل نیز طرح های ترافیكی(ترافیك و زوج و فرد) اجرا نمی شود.
براساس طرح زوج و فرد تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاك خودروها محدود است.
همچنین محدوده طرح ترافیك از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان كارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است.
تهرام/9343//1348
۰ نفر