۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83296603
T T
۰ نفر
خانیكی: اساتید باید قدرت شاگردپروری داشته باشند

تهران- ایرنا- مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات علمی نمونه كشوری در بیان ویژگی های اساتید گفت: معلم و استاد افرادی هستند كه باید قدرت شاگردپروری و بازتولید خود در نسل های بعدی را داشته باشند تا شاهد شكاف میان نسل های اول دانشگاهی و نسل های بعدی نباشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، هادی خانیكی امروز (دوشنبه) در بیست و هفتمین آیین نكوداشت اعضای هیات علمی نمونه كشوری و چهارمین همایش آموزش عالی، ضمن قدردانی از وزیر و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتخاب اعضای هیات علمی از جایگاه والای استادی و معلمی سخن گفت و عنوان كرد: نام روز معلم به اعتبار شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری انتخاب شد. از این رو در ارزش گذاری چنین شخصیتی باید به حیات دوزیستی وی در حوزه و دانشگاه اشاره كرد. وی انتقال دهنده مسائل دانشگاه به حوزه بود و مفاهیمی چون حق، عدالت و آزادی را در ادبیات حوزوی دنبال می كرد.
خانیكی با اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات شهید مطهری، ادامه داد: یكی از تجربه های بزرگی كه می توان از وی آموخت، این است كه حضور در كلاس را نوعی عبادت تلقی می كرد و از تعلیم به جای تبلیغ استفاده نمی كرد. وی معتقد بود معلم باید در كلاس از لوازم معلمی استفاده كند.
این استاد دانشگاه علامه در ادامه از مرحوم دكتر علی شریعتی به عنوان الگوی دانشگاهیان یاد كرد و گفت: اگر دانشگاهی به دنبال دستیابی به سطوح بالایی از دیانت باشد، باید به شریعتی برسد؛ چرا كه وی توانست كلاس های درس را از داخل دانشگاه به بیرون از دانشگاه ببرد.
به گفته وی، مرحوم شریعتی در شرایطی كه نمی توانست در دانشگاه تدریس كند، به جای برگزاری كلاس های كوچك دانشگاه، درس و كلاس خود را با جمعیتی حدود 4 هزار نفر در حسینیه ارشاد برگزار كرد.
خانیكی با تاكید بر اینكه این دو چهره از سرمشق های معلمی نمونه در شرایط كنونی هستند، گفت: شرایط امروز كشور در وضعیتی خطیر و در تنگنا قرار گرفته است؛ از این رو از دانشگاه و معلم انتظار می رود تا به التزام اجتماعی پاسخ مثبت دهد.
وی با اشاره بر لزوم اندیشیدن به ایران، تصریح كرد: دانشگاه باید روزنه های خود را به سوی جامعه و مسائل آن باز كند.
خانیكی اظهار داشت: اگر روزی فیلسوف فرانسوی می گفت من می اندیشیم، پس هستم، دانشگاهیان نیز به عنوان مسئولان كشور باید عنوان كنند اگر به مسائل ایران می اندیشیم، پس هستیم. این تنها یك شعار نیست بلكه امكان هایی برای تحقق آن نیز وجود دارد.
عضو هیات علمی برجسته كشور در ادامه به نتایج برخی پژوهش های اجتماعی در حوزه سرمایه و اعتماد اجتماعی اشاره كرد و گفت: نتایج آخرین تحقیق در باره موج سوم سرمایه اجتماعی در سال 97 نشان می دهد كه از میان 27 نهاد مورد ارزیابی، دانشگاه و مدرسه، دارای بالاترین اعتماد سازمانی بوده و در 2 جایگاه نخست قرار گرفته اند.
وی همچنین با اشاره به پژوهشی دیگر در حوزه اعتماد تعمیم یافته در میان گروه های صنفی، اظهار داشت: از میان 20 گروه صنفی مورد بررسی، معلمان، كارگران، پزشكان و دانشگاهیان بالاترین میزان اعتماد را كسب كرده اند. چنین نتیجه ای نشان می دهد دانشگاه در بازسازی سرمایه اجتماعی به عنوان مساله كنونی جامعه، نقش دارد.
استاد ارتباطات علامه نقش آفرینان اصلی دانشگاه را در مثلث استاد، دانشجو و مدیریت لحاظ كرد و گفت: این سه ضلع مثلث می توانند ظرفیت دانشگاه های بالفعل سازند.
به اعتقاد خانیكی، استاد با انگیزه و با فضل، دانشجوی علاقمند و مدیریت لایق در قالب فعالیت های نهادی به یاری جامعه ایران و مسائل كشور می آیند.
وی ادامه داد: بخش دیگری از اقدامات در حوزه فردی صورت می گیرد. ضروری است استادان دانشگاه چند ساحتی عمل كرده و تنها در حوزه تخصصی خود باقی نمانند.
خانیكی با اشاره به ویژگی های استاد دانشگاه اظهار داشت: استاد دانشگاه باید قدرت ارتباطی داشته باشد، بتواند با جامعه، مدیران و شهروندان ارتباط برقرار كند، اهل گفت وگو باشد، زبان گفت وگو با بیرون از دانشگاه و نهاد های حرفه ای، اجرایی و مدنی را بیابد.
این استاد نمونه در ادامه ضمن تقدیر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتخاب اعضای هیات علمی نمونه بر اساس برخی شاخص ها به بسترهای مهم این انتخاب اشاره كرد و گفت: در این زمینه باید به خانه اول یعنی خانواده و خانه دوم، دانشگاه توجه كرد. همسر و فرزندان، خانه و پناهگاه امنی بوده اند كه به هر یك از ما كمك كردند با دغدغه كمتر به دانشگاه پناه ببریم. همچنین در دانشگاه نیز توجه مدیریت ها و نوع رابطه ما با دانشجویان چنین امكانی را فراهم ساخته است.
وی عنوان كرد: استادان دانشگاه و جامعه دانشگاهی باید در همین شرایط دشوار حضور داشته و خستگی ها را در دانشگاه مرتفع سازند.
خانیكی همچنین از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا اصلاح مقررات و آیین نامه های دانشجویی در راستای اعتباربخشی به علم، معلم و دانشجو صورت گیرد.
وی افزود: اصلاح آیین نامه باید به گونه ای صورت گیرد كه به استاد و دانشجو برای ورود به مسائل دشوار جامعه شجاعت بخشد؛ چرا كه با توجه به شرایط كنونی، دانشگاه «مساله محیط» با شرایط كنونی ناسازگار بوده و در فرآیند توسعه قرار نمی گیرد.
بیست و هفتمین آیین نكوداشت اعضای هیات علمی نمونه كشوری صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برخی از معاونان و مدیران وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ ها و مراكز پژوهشی به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و 13 عضو هیات علمی نمونه كشوری معرفی و تجلیل شدند.
در این مراسم، خانیكی نیز به عنوان استاد پایه 26 رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی به عنوان اعضای هیات علمی نمونه كشوری معرفی و توسط وزیر علوم تقدیر شد.
**9283**1584