۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۴:۰۸
کد خبر: 83296970
T T
۰ نفر
پیشرفت سازوكار مالی اروپا و ایران در نشست لندن تبیین شد

لندن – ایرنا – مدیر سازوكار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستكس) و مقامات دولت انگلیس در نشستی كه با حضور فعالان اقتصادی، مؤسسات مالی و علاقه‌مندان به تجارت با ایران در لندن برگزار شد، پیشرفت‌های صورت گرفته در رابطه با این سازوكار را تبیین كردند.

به گزارش ایرنا، پر فیشر روز دوشنبه برای شركت در این نشست به لندن سفر كرد تا در جمع شركت‌های تجاری، صاحبان سرمایه و مؤسسات مالی و اعتباری انگلیسی توضیحاتی را در رابطه با آخرین تحولات اینستكس ارائه كند.
در این نشست كه به همت وزارت تجارت بین‌الملل این كشور و اتاق بازرگانی ایران و انگلیس برگزار ‌شد او و مقامات دولت انگلیس علاوه بر سخنرانی، به نگرانی شركت‌های بازرگانی درباره انجام مبادلات مالی با ایران پاسخ داده و درباره نحوه عملكرد بهتر این سازوكار در راستای تسهیل مراودات تجاری اروپا و ایران رایزنی كردند.
به گفته حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس، فیشر در این جلسه اعلام كرد كه باوجود چالش‌های موجود، اینستكس با جدیت به دنبال انجام اولین تبادل تجاری با همتای ایرانی خود در سریع‌ترین زمان ممكن می‌باشد.
اینستكس یا سازوكار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یك ابزار ویژه مالی است كه در 31 ژانویه 2019 (11 بهمن 1397) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.
مقر اینستكس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین كومرتس‌بانك، است. هدف اصلی از ایجاد این كانال مالی ویژه، دادن امكانات به شركت‌های كوچك و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ كنند.
این ساز وكار در گام نخست تجارت كالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما بتدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.
فیشر پس از پایان این نشست به ایرنا گفت: از اینكه در لندن هستم تا درباره توسعه اینستكس تعاملات بیشتری را با بانك‌های انگلیسی و شركت‌های بازرگانی داشته باشم خرسندم. نشست امروز آشكارا نشان داد كه علاقه‌مندی وسیعی برای استفاده از این سازوكار وجود دارد.
وی افزود: همان‌طور كه ما به عملیاتی شدن این سازوكار نزدیك می‌شویم، این گفت‌وگوها بسیار مهم است تا اطمینان حاصل كنیم كه اینستكس در مسیر درستی قرار دارد و مطابق نیاز بازار تنظیم ‌شده است.
فیشر كه اسفند گذشته برای دیدار با مقام‌های ایرانی و به ‌منظور رایزنی درباره عملیاتی كردن هرچه سریع‌تر اینستكس به تهران سفركرده بود، امروز هم با مقامات دولتی انگلیس دیدار كرد و طرفین درباره گام‌های بعدی این سازوكار و سهم انگلیس در این رابطه رایزنی كردند.
طرف‌های اروپایی معتقدند كه اینستكس از بهمن‌ماه گذشته تاكنون پیشرفت خوبی را طی كرده و گام‌های مؤثری برداشته ‌شده تا این سازوكار هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. با این‌حال تعلل اروپا در عملیاتی كردن این سازوكار، انتقادهایی را در داخل به همراه داشته است.
نورمن لامونت رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران كه مسئولیت ارتقاء روابط تجاری با ایران را از سوی دولت انگلیس بر عهده دارد، علت این تعلل را به مخالفت‌های جدی آمریكا نسبت می دهد.
او گفت: ایران نباید تلاش‌هایی را كه اروپا برای ایجاد این سازوكار صورت داد، دست‌كم بگیرد چرا كه اروپا به‌رغم فشارهای آمریكا در این زمینه، موضع خود را حفظ كرده است.
'جك استراو' وزیر امور خارجه اسبق انگلیس هم معتقد است كه سه كشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای اولین بار طی سال‌های اخیر تصمیم گرفتند كه موضع متفاوتی را در قبال آمریكا در حوزه سیاست خارجی اتخاذ كنند.
«دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری آمریكا 8 می 2018 ( 18 اردیبهشت‌ ماه سال 97 ) تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم، خروج این كشور از برجام را اعلام كرد و چهاردهم آبان همان سال نیز دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی كه عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، كشتیرانی و بانكی را شامل می‌شد به اجرا گذاشت.
با این ‌حال سایر كشورهای امضا كننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت‌هایشان با ایران حمایت می‌كنند.
دولت آمریكا هفته گذشته هم در بیانیه‌ای اعلام كرد كه معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی‌كند و به عبارتی هیچ كشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد. این تصمیم بازهم مورد انتقاد كشورهای عضو برجام و اتحادیه اروپا و همچنین برخی از خریداران عمده نفت ایران قرار گرفت.
به هر روی، اتحادیه اروپا لغو تحریم‌ها را یكی از مهم‌ترین تعهدات خود در برجام می‌داند و معتقد است كه درازای پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌، گام‌های مؤثری را به‌رغم فشارهای ضد ایرانی آمریكا، برای زنده نگه‌داشتن این توافق و بهره‌مندی تهران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها برداشته است.
اتحادیه اروپا تأكید دارد تازمانی كه ایران به اجرای كامل و مؤثر تعهدات هسته‌ای‌اش در برجام عمل كند به این توافق وفادار می‌ماند.
سفر فیشر به انگلیس هم در همین چارچوب و در ادامه سلسله نشست هایی است كه او برای شناساندن اینستكس به شركت‌های بازرگانی و مؤسساتی مالی اروپا و شنیدن نقطه‌نظرهای طرف مقابل صورت گرفت. وی امیدوار است در نشست‌های مشابهی دیگری با مقامات و شركت‌ها بازرگانی كشورهای اروپایی شركت كند تا این سازوكار هرچه سریع‌تر، مطابق با نیاز بازار عملیاتی شود.
اروپام ** هـ. ن **شبس**1613