۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83297620
T T
۰ نفر

سرعت ذوب بزرگترین صفحه یخی جهان 10 برابر است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83297620
سرعت ذوب بزرگترین صفحه یخی جهان 10 برابر است

تهران- ایرنا- نتایج یك تحقیق جدید نشان می دهد كه سرعت ذوب شدن یخ های صفحه یخی «راس» در قطب جنوب، 10 برابر بیشتر از تصور قبلی محققان است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، صفحه یخی راس ( Ross ice shelf) بزرگترین صفحه یخی كره زمین بوده كه در قطب جنوب واقع شده است. این صفحه یخی با مساحت 487 هزار كیلومتر مربع (تقریبا مساحت كشور تركمنستان) و طولی حدود 800 كیلومتر صدها متر ضخامت دارد. بخشی از این صفحه یخی كه در نوار ساحلی دریا قرار دارد، دارای ارتفاع 15 تا 50 متری از سطح آب است.
محققان موسسه ملی تحقیقات آب و هوا در نیوزیلند طی چند سال گذشته ارتباطات میان بخش شمال غرب این صفحه یخی و اقیانوس منجمد جنوبی را بررسی كرده اند. تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد كه هجوم آب های سطحی گرم اقیانوس مسئول تسریع سرعت یخ شدن این صفحه یخی است.
تصور می شود كه ثبات صفحات یخی معمولا به قرار گرفتن آنها در معرض آب های گرم اعماق اقیانوس مرتبط باشد اما اكنون محققان متوجه شده اند كه آب های سطحی اقیانوس كه به واسطه تابش نور خورشید گرم می شوند نیز نقش مهمی در ذوب شدن صفحات یخی ایفا می كنند.
محققان در این مطالعه، حفره ای به عمق صدها فوت در این صفحه یخی ایجاد كردند و ابزاری مملو از تجهیزات را در آن قرار دادند.
سپس مدت چهار سال درجه حرارت، میزان شوری، سرعت ذوب یخ و جریان های اقیانوسی را اندازه گیری كردند؛ آنها همچنین از یك سیستم رادار سفارشی برای ردیابی تغییر ضخامت این صفحه یخی استفاده كردند.
داده های این تجزیه و تحلیل ها كه هفته جاری در مجله Nature Geoscience منتشر شده است، نشان داد كه در فصل تابستان آب های سطحی اقیانوس كه بر اثر تابش نور خورشید گرم می شوند به درون این حفره در زیر صفحه یخی جریان می یابند و هجوم آب های گرم باعث می شود كه سرعت ذوب یخ در ماه های فصل تابستان بیش از سه برابر شود.
به گفته محققان، شرایط داخل حفره این صفحه یخی بسیار با شرایط اقیانوس و تغییرات جوی مرتبط است؛ بطوریكه تغییرات ناگهانی دمای هوا و دمای سطح اقیانوس به سرعت پویایی این صفحه یخی را تغییر می دهند.
علمی**2038**1485
۰ نفر