۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۶
کد خبر: 83298724
T T
۰ نفر

سطح زير كشت كلزا در پلدشت پنج هزار هكتار افزايش يافت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۶
کد خبر: 83298724
سطح زير كشت كلزا در پلدشت پنج هزار هكتار افزايش يافت

اروميه - ايرنا - سرپرست مديريت جهاد كشاورزي پلدشت با بيان اينكه امسال 21 هزار و 60 هكتار از اراضي اين شهرستان زير كشت كلزا رفته است، گفت: سطح زير كشت اين دانه روغني در اين شهرستان پنج هزار هكتار افزايش يافته است.

پرويز سليم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سال گذشته مقدار زمين اختصاص يافته براي كشت كلزا در اين شهرستان 16 هزار و 20 هكتار بود.
وي اضافه كرد: پلدشت با توجه به افزايش سطح زير كشت اين محصول رتبه اول را در بين همه شهرستان هاي كشور به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: دولت در تهيه بذر كلزا 70 درصد قيمت بذر را به صورت يارانه پرداخت مي‌كند كه اين امر به افزايش استقبال كشاورزان از كشت اين محصول منجر شده است.
وي بيان كرد: كلزا محصول كم آب بر و استراتژيكي است كه كشت آن به تقويت و اصلاح خاك كمك شاياني مي‌كند.
به گزارش ايرنا كلزا (Brassica napus) از گياهان دانه ‌روغني مهم در مناطق معتدل بوده و داراي طيف به نسبت وسيعي از سازگاري اقليمي است؛ دانه كلزا داراي 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئين بوده و به خاطر اسيدهاي چرب اشباع نشده و فاقد كلسترول از كيفيت تغذيه‌اي بالايي برخوردار است.
سالانه بيش از 55 ميليون تن كلزا در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، چين و كانادا به عنوان سه توليدكننده اصلي اين محصول به دست مي آيد؛ ميزان توليد اين محصول در ايران بسيار اندك و كمتر از 300 هزار تن در سال برآورد مي شود كه اين رقم نيز در سال هاي اخير با توجه ويژه وزارت جهاد كشاورزي به دست آمده است.
تامين روغن مورد نياز كشور و جلوگيري از خروج ارز، تامين علوفه مورد نياز دام و طيور و تامين امنيت غذايي و سلامت جامعه از اهداف توسعه كشت دانه هاي روغني است.
كشت دانه‌ روغني كلزا در تناوب با گندم موجب تقويت خاك و پايداري توليد گندم در كشور مي شود و ترويج آن طي سال هاي اخير تدبيري از سوي مسوولان براي افزايش بهره وري در بخش كشاورزي آذربايجان غربي بوده است.
آذربايجان غربي داراي 800 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي است كه سالانه افزون بر 50 درصد اين اراضي به كشت محصولات زراعي مانند گندم، جو و كلزا اختصاص مي يابد.
شهرستان پلدشت 44 هزار هكتار اراضي قابل كشت دارد كه از اين ميزان 22 هزار هكتار آبي و 22 هزار هكتار ديم است.
7132/2093