۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۸
کد خبر: 83299791
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری:راهی جز ایستادگی مقابل یاوه‌گویی دشمن نیست

كرمانشاه- ایرنا- رئیس جمهوری گفت: در مقابل خواسته‌های ناروا، غیرمنطقی و یاوه‌گویی‌های دشمنان راهی جز ایستادگی وجود ندارد، البته باید توقعات خود را با شرایط فعلی كشور تطبیق دهیم و تلاش برای تولید و اتحاد را مضاعف كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر حسن روحانی عصر روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان كرمانشاه در محل استانداری افزود: به عنوان فردی كه از روز اول انقلاب از سال 1342 به عنوان یك سرباز در كنار انقلاب بودم، در دوران دفاع مقدس در كنار رزمندگان مسئولیت داشتم و در حوادث بعدی نیز كمابیش حضور داشتم، شرایطی كه دشمنان در سال 97 و 98 برای كشور ایجاد كرده‌اند، شرایط بسیار سختی است.
رئیس جمهوری گفت: دشمنان امروز یك جنگ بزرگ اقتصادی و روانی را علیه ملت ایران آغاز كرده‌اند و مردم بدانند كه دولت منتخب آنان و مسئولان جمهوری اسلامی آغازگر این درگیری اقتصادی نبوده‌اند.
او افزود: در جنگ تحمیلی هم ما آغازگر جنگ نبودیم اما اجازه ندادیم دشمن پیروز شود و حتی یك وجب از خاك كشور در اختیار دشمن قرار بگیرد و توانستیم با اتحاد، فداكاری و باور به شرایط از آن دوران و مشكلات بزرگ عبور كنیم.
او گفت: ما از روز اجرای برجام یعنی 26 دی‌ ماه 94 تاكنون توافق هسته‌ای را نقض نكردیم و پای قول خود ایستاده‌ایم و با تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود عمل كرده‌ایم.
رئیس جمهوری با بیان اینكه عده‌ای در آمریكا تمام تعهدات بین‌المللی خود را یكی پس از دیگری زیرپا می‌گذارد، گفت: آنها نه فقط برای ایران كه برای همه جهان مشكل درست كرده‌اند و بسیاری از شركت‌ها و دولت‌ها بخاطر اقدامات دولت آمریكا در رنج و مشقت قرار گرفته‌اند.

** اروپا هم به تعهداتش عمل نكرده است
روحانی در عین حال گفت: همه طرف‌های مذاكرات هسته‌ای نسبت به توافق هسته‌ای با ایران تخلف دارند و در رأس آنها آمریكا قرار دارد سپس اروپایی‌ها كه در بسیاری از تعهدات خود خوب حرف زده‌اند اما عملكرد خوبی نداشته‌اند و دیگر طرف‌ها هم همین طور.
رئیس جمهوری اظهار كرد: آمریكایی‌ها حرفشان این است كه ایران باید در مسائل منطقه‌ای، دفاعی و فناوری‌های پیشرفته در چارچوبی كه ما می‌گوییم حركت كند، یعنی اگر بخواهیم با دوستان منطقه‌ای خود تعامل كنیم یا در فناوری‌های دفاعی و پیشرفته اقدامی كنیم باید از آنها اجازه بگیریم اما ما برای توانمندی دفاعی خود از كسی اجازه نمی‌گیریم.
روحانی تاكید كرد: چیزی كه دشمنان از ایران می‌خواهند برای مردم غیور ما قابل قبول نیست راهی جز ایستادگی در برابر خواسته‌های ناروا، غیرمنطقی، زورگویی و یاوه‌گویی‌ها دشمن وجود ندارد.

**موانع را از پیش پای مردم برداشتیم
رئیس جمهوری اظهار كرد: برخی تصور می‌كنند جنگ، دشوار و مذاكره آسان است اما بی‌تردید مذاكره هم به اندازه جنگ سخت است اما سختی‌های آن فرق می‌كند.
روحانی گفت: همانطور كه در جنگ تحمیلی دشمنان زیادی از صدام حمایت كردند در مذاكرات هم در برابر 6 قدرت بزرگ جهانی تنها بودیم اما پیروز شدیم البته دشمنان به دروغ می‌گویند كه در قرارداد هسته‌ای سر آنها كلاه رفته و آمریكا بدترین قرارداد تاریخ را امضاء كرده است.
او با اشاره به اینكه باید باور كنیم در شرایط عادی قرار نداریم، تاكید كرد: در دولت تلاش‌های فراوانی كردیم كه موانع را از پیش پای مردم برداریم و این كار را كردیم.

**تقویت صادرات غیرنفتی برای جبران كاهش صادرات نفت
رئیس جمهوری گفت: اینكه در سال گذشته 43 میلیارد صادرات غیرنفتی داشتیم و امسال هم قابل تكرار است یعنی می توان با اتحاد و بهره گیری از ظرفیت‌ها كشور را در مسیر صحیح قرار دهیم.
روحانی افزود: با افزایش صادرات غیرنفتی می توان به راحتی كاهش احتمالی صادرات نفت را جبران كرد و با ممانعت از قاچاق، می توانیم قیمت دلار و ارز را كنترل و نقشه های دشمن را خنثی كنیم كه این كار شدنی است.

**آمریكا تروریست ترین كشور دنیاست
روحانی با تاكید بر اینكه آمریكا در زمینه سیاسی و اقناع افكار عمومی دنیا كاملا شكست خورده و ناموفق بوده است، گفت: البته آنها در زمینه اقتصادی با فشار به شركت‌ها ممكن است شرایط را برای مردم سخت كرده باشند و مردم اكنون فهمیده‌اند كه این ادعای آمریكا دروغ است كه آنها حامی ملت ایران هستند و تنها با نظام و دولت مشكل دارند.
او افزود: دولتی كه برای ورود دارو و مواد غذایی به ایران مشكل ایجاد كرده، یعنی دشمن مردم است؛ آمریكا دست به تروریسم اقتصادی زده و تروریست‌ترین كشور دنیاست چنانچه حقوق مردم فلسطین و سوریه را هم نادیده گرفته و نیروی رسمی و فداكار «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را به اصطلاح خود در ردیف گروه های تروریستی قرار داده است.
به گفته رئیس جمهوری، ملت ایران قادر است با وحدت و اتحاد و تلاش مضاعف و درك شرایط از این مشكلات عبور كند البته برخی حرف‌ها، مقالات و تیترهایی زده می‌شود كه انگار یادشان می رود ما در شرایط جنگ هستیم و دشمن همه توان خود را علیه ملت ایران بكار گرفته است و فكر می كند می تواند ملت ایران را شكست دهد.

**برخی در انتخابات بداخلاقی می‌كنند
روحانی در ادامه گفت: افتتاح بیش از هفت هزار میلیارد تومان طرح در استان كرمانشاه در یك روز و نیز بهره برداری از بزرگترین پالایشگاه بنزین و 6 فاز همزمان در پارس جنوبی در سال 97 به معنای این است كه ملت ایران در مسیر توسعه و تولید قرار دارد.
او گفت: مطمئن باشید اگر درست و متحد حركت كنیم خداوند ما را پیروز می كند و بی‌تردید ما در برابر دشمن مقاوم هستیم و از تحریم‌ها عبور می كنیم.
رئیس جمهوری همچنین به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 اشاره و اظهار كرد: انتخابات مانند باران نوروز امسال هم رحمت و هم زحمت است؛ برخی در انتخابات بداخلاقی می‌كنند و برای مردم زحمت درست می‌كنند اما امیدوارم انتخابات امسال به طور كامل رحمت باشد و بهترین‌ها برگزیده شوند.

هزینه هشت میلیارد دلار در كرمانشاه
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خودكفایی گندم برای چهارمین سال متوالی، این اتفاق را نشانگر روحیه كار و تلاش مردم و كارآفرینان دانست.
روحانی درباره توسعه و آبادانی استان كرمانشاه هم گفت: در شرایطی كه دشمنان می‌خواهند القا كنند كشور به بن‌بست رسیده و تحركی وجود ندارد، امروز بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاك در تاریخ كشور در استان كرمانشاه افتتاح شد كه مایه خوشحالی ملت ایران است.
او تصورات دشمنان درباره ملت ایران را واهی برشمرد و گفت: دولت خادم مردم است و تمام توان خود را برای رفع مشكلات آنان بكار می گیرد.
روحانی به زلزله مهیب سال 96 در استان كرمانشاه اشاره و اضافه كرد: با تلاش همه مسئولان و دستگاه‌های امدادی و نظامی و مدیریت استاندار پركار كرمانشاه، خدمات بسیار بزرگی به زلزله زدگان انجام شد در حالی كه روند جبران خسارت‌های سیل، زلزله و سونامی در اروپا، آمریكا و سایر كشورها بسیار طولانی است.
او افزود: این افتخارآمیز است كه امروز 29 هزارمین واحد تخریبی زلزله، بازسازی و همه 66 هزار واحد آسیب دیده هم تعمیر شد و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.
رئیس جمهوری با اشاره به تكمیل راه آهن كرمانشاه در سال گذشته گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم كارهای بسیار بزرگی در زمینه راه سازی انجام شد و شاهد اتصال همدان، كرمانشاه، ارومیه و رشت به راه‌آهن سراسری بودیم.
رئیس جمهوری عنوان كرد: امروز طرح هایی به ارزش 6 هزار و 750 میلیارد تومان در استان كرمانشاه افتتاح شد و دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع هشت میلیارد دلار در استان كرمانشاه هزینه كرده‌اند كه موجب تحول استان شده و خواهد شد.

**كرمانشاه نباید بیكار داشته باشد
روحانی در واكنش به انتقاد از وضعیت بیكاری استان كرمانشاه هم گفت: گرچه در سال 97 از نرخ بیكاری استان كاسته شده اما باید تلاش كنیم كه كرمانشاه بیكار نداشته باشد زیرا ظرفیت‌های بزرگی در بخش های كشاورزی، دامپروری، صنعت و گردشگری استان وجود دارد و مهمتر از آن مردمی غیور، ایثارگر و پرتلاش در این استان حضور دارند.
او اتصال كرمانشاه به راه‌آهن سراسری، افتتاح بزرگترین طرح آب و خاك كشور در استان و روابط دوستانه ایران با عراق را زمینه‌های ارزشمندی برای توسعه استان كرمانشاه دانست و گفت: جاذبه‌های متعدد و زیبای گردشگری استان باید در صداوسیما به مردم معرفی شود.

**دولت 40 هزار میلیارد تومان خسارت سیل را جبران می‌كند
روحانی همچنین با بیان اینكه دولت خسارت‌های سیل را به طور كامل پرداخت می كند، گفت: رقم خسارت‌ها بسیار بالا و حدود 40 هزار میلیارد تومان است اما به فضل الهی همه خسارت‌ها را جبران خواهیم كرد.
به گفته رئیس جمهوری با برنامه‌ریزی و تقسیم كار دولت، هم خانه های آسیب دیده ساخته و تعمیر می شود و هم لوازم خانه سیل زده ها تامین خواهد شد.
حجت الاسلام روحانی صبح چهارشنبه وارد استان كرمانشاه شد و پس از افتتاح هشت طرح بزرگ و شركت در جلسه شورای اداری، این استان را به مقصد تهران ترك كرد.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 14 شهرستان و 2 هزار و 622 روستا است.
این استان بیش از یك هزار واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی بیش از 30 هزار نفر دارد.
7444/8066
خبرنگار: عبدالله الماسی
۰ نفر