۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 83300109
T T
۰ نفر
رزمایش پرتویی با هدف ارزیابی آمادگی نیروگاه اتمی بوشهر اجرا شد

بوشهر- ایرنا- معاون سازمان انرژی اتمی كشور گفت: رزمایش پدافند پرتویی با هدف ارزیابی آمادگی نیروگاه اتمی بوشهر برای مقابله با شرایط اضطراری و حوادث اجرا شد.

به گزارش ایرنا، محمد احمدیان روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری رزمایش پدافند پرتویی نیروگاه اتمی بوشهر در جمع خبرنگاران، افزود: ارزیابی توان و آمادگی دستگاه های اجرایی كه باید شرایط اضطرار كمك كنند از دیگر هدف های برگزاری این رزمایش است.
وی بیان كرد: بعد از این ارزیابی به صورت طبیعی نقاط ضعف احتمالی شناخته می شود و برای برطرف كردن این ضعف ها برنامه های اصلاحی اجرا می شود.
احمدیان اضافه كرد: بعد از انجام این تمرین امید می رود نیروگاه اتمی بوشهر و تمام دستگاه های اجرایی كه باید در شرایط اضطراری همكاری كنند به سطح بالاتری از آمادگی برسند.
وی یادآور شد: در انجام این رزمایش با هماهنگی كه سازمان پدافند غیرعامل كشور قبل و در حین رزمایش انجام داده بود همه دستگاه های اجرایی استان بوشهر همكاری لازم و خوبی با نیروگاه اتمی داشتند.
احمدیان گفت: با این سطح بالای همكاری میان دستگاه های اجرایی و نیروگاه اتمی بوشهر انتظار می رود خیلی سریعتر به سطوح بالاتری از آمادگی برسیم.
معاون سازمان انرژی اتمی كشور افزود: نیروگاه اتمی بوشهر بعد از تعمیرات برنامه ریزی و سوخت گذاری مجددی كه از پایان سال قبل شروع شد در زمان حاضر دوباره به مدار بهره برداری برگشته است و در بهترین شرایط از نظر سطح ایمنی قرار دارد و این موضوع به تائید ارزیابی هایی كه از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته رسیده وجای هیچ نگرانی نیست.
وی تاكید كرد: با وجود سطح بالای ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر اما منطق حكم می كند آمادگی رویارویی با حوادث بسیار ناچیز را داشته و این آمادگی ها ارتقا یابد.
احمدیان اضافه كرد: هر چند ارزیابان زیادی از سازمان پدافند غیرعامل و سازمان نظام ایمنی كشور تمام جزئیات رزمایش پدافند پرتویی نیروگاه اتمی بوشهر را زیر نظر داشتند و جزئیات ارزیابی های خود را جمع بندی و طی روزهای آینده اعلام می كنند اما این رزمایش تمرین موفقی بود.
وی گفت: آنچه كه مهم است شناسایی نقاط ضعف و برطرف كردن آنهاست و ما فكر می كنم از این رزمایش نتیجه مورد نظر را به دست آورده ایم.
دومین مانور پرتویی بوشهر 12 اردیبهشت ماه در محل و شعاع پنج كیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر برگزار و هزار نفر از ساكنان روستاهای هلیله، بندرگاه و شهرك مروارید در حاشیه نیروگاه از طریق دریا و خشكی تخلیه و به محل كمپ اسكان اضطراری در دانشگاه آزاد عالیشهر انتقال می یابند.
خورشیدی سخنگوی رزمایش پرتویی شهدای خلیج فارس نیز گفت: این رزمایش با سناریوی تخلیه اضطراری روستاهای هلیله و بندرگاه و كمپ مروارید در جوار نیروگاه اتمی بوشهر به فرض حادثه در این نیروگاه برگزار شد.
وی در آیین آغاز عملیات این رزمایش افزود: برابر سناریوی تنظیمی صبح امروز ساعت 8:47 مسئولان نیروگاه اتمی بوشهر متوجه حادثه‌ای شدند و آن را به اطلاع استاندار بوشهر كه فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل استان است، رساندند، براین اساس استاندار در ساعت 9:11 اعلام وضعیت زرد كرد.
وی بیان كرد: این وضعیت به این علت اعلام شد كه باید برای ایجاد اطمینان لازم، بخشی از مواد رادیو اكتیو نشتی مدیریت شود.
خورشیدی اظهار داشت: مردم روستا‌های هلیله و بندرگاه و كمپ مسكونی مروارید نیروگاه اتمی بوشهر باید برای تخلیه اضطراری در صورت لزوم آماده باشند.
خورشیدی تاكید كرد: مردم خبر‌های رزمایش را فقط از صداوسیمای مركز بوشهر دریافت كنند و از توجه به خبر‌های منتشر شده در منابع غیررسمی بپرهیزند.
سخنگوی رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس با تاكید بر پرهیز از شایعات گفت: از مردم استان بوشهر به ویژه روستاهای جوار نیروگاه اتمی بوشهر تقاضا می‌شود اطلاعات موثق را از صدا و سیما دریافت كنند و به هرگونه شایعه توجه نكنند.
رئیس كارگروه تخصصی اطلاع رسانی و مدیریت افكار رزمایش پرتوی نیز اظهار داشت: برای اطلاع‌رسانی هر چه بهتر این رزمایش، رادیو رزمایش افتتاح شد تا پوشش رسانه‌ای مطلوبی در منطقه انجام شود.
سید حسین ناظر افزود: چهار روز قبل از برگزاری مانور برنامه‌های مختلفی در حوزه رادیو، خبر و تولید سیما از شبكه‌های استانی و ملی پخش شده و 17 گروه رادیویی، تلویزیونی و خبری صداوسیما پوشش رسانه‌ای این مانور را برعهده داشتند.
6043/7212