۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۰
کد خبر: 83300564
T T
۰ نفر

مامور سابق سیا اتهام جاسوسی برای چین را پذیرفت

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۰
کد خبر: 83300564
مامور سابق سیا اتهام جاسوسی برای چین را پذیرفت

تهران - ایرنا - مامور سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) اتهام وارده به خود مبنی بر همدستی با چین برای جاسوسی از ایالات متحده را در ازای تامین مالی مادام العمر پذیرفت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جری چون شینگ لی» مامور سابق سیا در دادگاه فدرال كه در شهر الكساندریای آمریكا برگزار شد، اذعان كرد كه طرف چینی در سال های 2010 و 2011 ماموریت جاسوسی از آمریكا را به وی محول كرده است. اما مشخص نیست كه وی در انتقال اطلاعات و اسرار دولتی آمریكا به چین موفق بوده است یا نه.
براساس اعلام محافل قضایی آمریكا، مساله افشای اسرار به چین، موضوعی است كه با قرار محكومیت مواجه می شود.
به گفته «اد مك ماهون» و «نینا گینزبرگ» وكلای مدافع لی، چنانچه دادستان های آمریكایی مداركی دال بر انتقال اسرار دولتی به چین داشتند، این مدارك را ارائه می دادند.
لی كه شهروند آمریكایی با اصالت هنگ كنگی است، ممكن است به حبس ابد محكوم شود.
وی از سال 1994 تا 2007 در استخدام سازمان سیا بود و در این مدت به عنوان یك مامور فرامرزی خدمت می كرده است.
به موجب كیفرخواست صادر شده، وظیفه اولیه لی در نقش مامور سیا، استخدام مخفیانه منابع انسانی اطلاعاتی بوده است.
«نیل هامرستروم» دادستان رسیدگی به پرونده لی ، گفت : زمانی كه وی سازمان سیا را در سال 2007 ترك كرد، در یك شركت بزرگ تنباكو در هنگ كنگ مشغول به كار شد، اما در سال 2009 از این شركت اخراج و در سال 2010 عایدی اش از این شركت قطع شد.
براساس اعلام بازپرسان پرونده، همان سالی كه لی با مقام های اطلاعاتی چین ملاقات كرد ، قول تامین مالی مادام العمر در صورت همكاری را از مقام های مزبور دریافت كرد.
این مقام ها همچنین به وی در مورد اهدای هدیه ای نقدی به ارزش یكصد هزار دلار، وعده دادند.
به موجب كیفرخواست، لی در تماس با چینی ها ماموریت یافت اطلاعات حساس و محرمانه را در اختیار آنها قرار دهد.
همچنین در این كیفرخواست عنوان شده كه لی ژوئیه 2012 به چین سفر كرده و یك ماه بعد زمانی كه از هنگ كنگ عازم آمریكا بوده ماموران هتل محل اقامت وی در آمریكا را مورد تجسس قرار دادند و به اسناد محرمانه ای از جمله اسرار سیا در چمدان های وی دست یافتند.
لی در حالی اتهام وارده به خود را پذیرفته است كه «كوین مالوری» یك مامور سابق دیگر سیا پس از گناهكار شناخته شدن به جاسوسی برای چین، در انتظار صدور حكم خود به سر می برد.
مالوری به دادن اطلاعات فوق سری به طرف چینی در ازای دریافت 25 هزار دلار متهم است. دادستان های آمریكایی در تلاشند برای وی حبس ابد بگیرند، در حالی كه وكلای مدافع مالوری حكم 10 سال زندان را برای وی مطالبه كرده اند.
اروپام**9109**1211
http://www.dailystar.com.lb/News/World/2019/May-02/482265-ex-cia-officer-admits-to-espionage-conspiracy-with-china.ashx
۰ نفر