۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۲
کد خبر: 83300621
T T
۰ نفر

روسیه از بركناری وزیر دفاع انگلیس استقبال كرد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۲
کد خبر: 83300621
روسیه از بركناری وزیر دفاع انگلیس استقبال كرد

مسكو - ایرنا - مقام های روسیه از استعفای وزیر دفاع انگلیس كه پیشتر به این كشور توهین كرده بود، استقبال كردند.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مطلبی خاطرنشان كرد: نخست وزیر انگلیس وزیر دفاع این كشور را به دلیل ازدست دادن اعتماد به وی و توانایی از انجام كارش بركنار كرد؛ تصمیمی عالی هرچند دیرهنگام.
وی ادامه داد: ما از مدتها پیش توانایی گاوین ویلیامسون برای تصدی مقام وزیر دفاع انگلیس را مورد سوال قرار داده بودیم چرا كه وی فاقد تعادل روانی است چرا كه پیشتر گفته بود روسیه باید كنار برود و صدایش درنیاید.
گفتنی است نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گاوین ویلیامسون وزیر دفاع این كشور را به دلیل آنچه درز اطلاعات درباره ماجرای هوآوی خواند، بركنار كرد.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام كرد «ترزا می» اعتمادش را به ویلیامسون از دست‌داده و معتقد است او نمی‌تواند عضوی از كابینه باشد.
به ‌این ‌ترتیب تحقیقات دولت انگلیس درباره منبع درز اطلاعات محرمانه نشست هفته گذشته شورای امنیت ملی انگلیس خاتمه یافت.
ویلیامسون پیش‌تر افشای این اطلاعات را انكار كرده بود بااین‌حال نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای خطاب به وی تصریح كرد كه تحقیقات صورت گرفته، شواهد قانع‌كننده ای را درباره نقش او در این رابطه نشان می‌دهد.
آلكسی پوشكوف رئیس كمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز در حساب كاربری خود در توییتر درباره بركناری ویلیامسون از مقام وزیر دفاع انگلیس نوشت: مطرح كردن چنین دلیلی برای بركناری ویلیامسون به معنای شكست كامل وی است.
وی با بیان اینكه بركناری ویلیامسون زیان بزرگی نیست، خاطرنشان كرد: ویلیامسون از شیوه خصمانه ای پیروی می كرد كه فقط با حملات به روسیه متمایز شده بود؛ این گونه افراد در لندن فراوان هستند.
روابط روسیه و انگلیس بیش از یك سال است كه به دلیل حادثه در شهر سالزبری كه در آن به سرگئی اسكریپال جاسوس روس و دخترش با گاز اعصاب حمله شد پر تنش شده است.
دولت ترزا می بیش از یك سال و نیم است كرملین را مسئول اقدام تروریستی در خاك خود می كند چرا كه پوتین پیشتر به مردم روسیه قول داده بود كه خیانتكاران به روسیه درهر جایی تاوان اقدام خود را خواهند داد.
انگلیسی ها كه در آغاز این رویداد، حملات شدیدی علیه مسكو به راه انداختند و توانستند با اقدامات دیپلماتیك خود در كمتر از یك ماه، بیش از 150 دیپلمات روس را از بیش از 30 كشور جهان اخراج كنند.
انگلیس پس از این رویارویی دیپلماتیك كه حتی تحسین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را در پی داشت، روابط خود با اوكراین را توسعه داد و حتی رو به خط و نشان نظامی در مرزهای اوكراین و روسیه آورد.
در مناقشه چند ماه پیش در تنگه كرچ میان روسیه و اوكراین، لندن به صراحت طرف كی یف را گرفت و روسیه را متجاوز خواند.
مناقاشات روسیه و انگلیس در یك ساله و نیم گذشته كم نبوده است و از اوكراین گرفته تا ونزوئلا و نشست های پی در پی شورای امنیت نمونه های فراوانی وجود دارد كه می توان به آنها اشاره كرد.
آخرین رویارویی روسیه و انگلیس به وتوی قطعنامه پیشنهادی لندن از سوی مسكو برای جنگ یمن اختصاص داشت كه انگلیس در آن به دنبال محكوم كردن نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود.
اروپام*391*1346**