۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۱
کد خبر: 83301012
T T
۰ نفر

فناوری های نوین ابزاری قدرتمند در دستان معلم

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۱
کد خبر: 83301012
فناوری های نوین ابزاری قدرتمند در دستان معلم

مشهد- ایرنا- با پیشرفت فناوری ‌های نوین در كشورهای مختلف و به دنبال آن انفجار اطلاعات در تمام بخش‌ ها، شیوه ‌های سنتی دیگر جوابگوی انسان ‌ها در زمینه انتقال سریع اطلاعات نیست و شیوه های تعلیم و تربیت موثر نیز دچار دگرگونی شده است.

یكی از مهم ترین اركان پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده كه چگونگی وضعیت آموزش و پرورش در كشورهای مختلف، در مسیر رشد یا انحطاط هر كشور تاثیرگذار است.
جامعه پیشرفته از سیستم آموزشی مدرن و مترقی برخوردار است كه مبنا و پایه این سیستم معلم به عنوان یكی از اركان مهم آموزش است.
دانش و دانسته های معلمان، دانایی آنان نسبت به تكنولوژی های نوین، بهره مندی از تكنولوژی های روز و نحوه كاربری با شبكه های نوین ارتباطی از جمله شبكه های اجتماعی و نزدیك شدن به نسل جوان در این زمینه می تواند اصل مهم در افزایش سطح ارتباط با دانش آموزان باشد.
در هزاره سوم، فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT ، به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز چنان با زندگی مردم در جنبه های مختلف عجین شده است كه رویگردانی و بی توجهی به آن، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد و نظام آموزشی نیز به عنوان اساس و پایه نظام آموزش و پرورش از این قاعده مستثنی نیست.
امروزه از آموزش و پرورش انتظار می رود موجبات یادگیری فعال و مشاركتی را بین دانش آموزان فراهم آورد. شیوه های آموزشی جاری پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر عصر جدید نیست.
جهانی كه در آن به سر می بریم عصر ارتباطات نامیده شده است كه از ویژگی های آن توسعه شگفت آور فن آوری اطلاعات و ارتباطات و فراگیر شدن شبكه جهانی اطلاعاتی و افزایش سرعت و كیفیت ارائه خدمات می باشد.
به گفته كارشناسان و صاحبنظران مطالعات انجام شده نشان می دهد دانش آموزانی كه به شبكه جهانی اینترنت دسترسی دارند از عملكرد بهتری برخوردار می باشند.

* شیوه های نوین تدریس
مدیركل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به ضرورت افزایش دانش و توان معلمان با تكنولوژی های روز گفت: یكی از ضروریات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش به كار گرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است كه مورد توجه جدی قرار دارد.
قاسمعلی خدابنده افزود: باید كیفیت آموزشی از سطح بالاتری برخوردار باشد تا طبق تاكیدات سند تحول بنیادین نتایج مورد نظر حاصل شود.
وی با بیان اینكه از دیرباز انتظار از آموزش و پرورش این بوده كه انسان های فردا را تربیت كند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه فردا آماده سازد، اظهار داشت: شیوه های نوین تدریس در راستای همین رشد و تحول در دستور كار است و جشنواره های مرتبط با این موضوع برگزار می شود.
وی گفت: با تحول در فرهنگ یاددهی و یادگیری در نظام آموزشی همه عرصه ها متحول می شود و می توان با نسل جدید و دانش آموز ارتباط موثر برقرار كرد.

* اهمیت كیفیت بخشی در فرآیند آموزش و یادگیری
خدابنده با بیان اینكه برگزاری جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری و شیوه های نوین تدریس با هدف كیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری برگزار می شود افزود: با توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، سعی بر نوآوری در روش های آموزشی است.
وی اظهار داشت: پیش از این در دوره های گذشته بر اساس الگوهای تدریس رایج در برخی از دروس خاص شیوه های نوین تدریس مد نظر بود اما در این دوره تفاوت های عمده ای وجود دارد و تمام دروس مد نظر است.
وی گفت: معلمان در قالب های نوین تدریس متفاوت دیدن را مد نظر دارند و سعی شده است مسایل بومی و محلی در اولویت قرار گیرد.
خدابنده افزود: در دنیای تعلیم و تربیت آنچه كه اهمیت دارد آن است كه نظام آموزش هر كشور یك محیط یاددهی و یادگیری پویا، به روز و در دسترس برای هر شهروند فراهم آورد.

* تحول آموزش در دنیا
معاون توسعه و منابع انسانی اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: در نگاه به تاریخچه تعلیم و تربیت مشاهده می شود كه كشورهای موفق استفاده از ابزارهای فن آورانه در آموزش و پرورش را به صورت كاربردی در دستور كار قرار داده اند.
علی ابری افزود: معلم عنصر اصلی و راهنمای فرایند نوین آموزشی است و عنصر محتوا، ارزشیابی، محیط یادگیری و مدیر مدرسه نیز باید در كنار هم قرار گیرند تا یادگیری محقق شود.
وی اظهار داشت: نوآوری در آموزش و پرورش به عنوان یك جریان مستمر و نو شونده ضروری است و در این رابطه نوآوری در آموزش و پرورش باید تبدیل به فرایند شود.
وی با بیان اینكه در اكثر جوامع پیشرفته شاهد مطالبه نوآوری و تغییر هستیم گفت:شناخت و بسط ظرفیت های وجودی دانش آموزان و خلق فرصت های آموزشی با استفاده از دانش تكنولوژی های نوین و خلق فرصت های یادگیری با بهره مندی از نوآوری ضرورت امروز است.

* مدارس هوشمند نیاز كلیدی جوامع دانش بنیان
مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدارس هوشمند از جمله نیازهای كلیدی جوامع دانش بنیان است و جامعه ما بطور جدی نیاز به فعالیت این مدارس دارد.
خدابنده افزود: بكارگیری گسترده تكنولوژی های نوین در فرآیند آموزش و پرورش همزمان با تحول در رویكرد های آموزشی در جهان زمینه شكل گیری مدارس هوشمند را فراهم می آورد.
وی اظهار داشت: این مدارس رویكردهای توسعه مهارت های دانشی و كارآفرینی دانش آموزان را دنبال می كند.
وی گفت: در این مدارس فرایند های یاددهی و یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یك پارچه برای ارتقای مهارت های كلیدی دانش آموزان با تكیه بر فعالیت های گروهی در عصر دانایی محور فراهم می شود.
خدابنده با بیان اینكه هم اكنون كلیه مدارس متوسطه اول و دوم و هنرستانهای استان دارای دستكم یك كلاس هوشمند می باشند افزود: در مدارس ابتدایی شهری مشهد نیز حداقل یك كلاس هوشمند وجود دارد و مشكل بیشتر در مناطق محروم است كه باید با تخصیص اعتبار این مشكل را بر طرف كرد.
7496 / 6053