۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83301825
T T
۰ نفر

آزمایش جدید موشكی كره شمالی و شكست راهبرد تحریم ترامپ

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83301825
آزمایش جدید موشكی كره شمالی و شكست راهبرد تحریم ترامپ

پكن - ایرنا - پرتاب چندین فروند موشك از سوی كره شمالی پس از ماه ها مذاكره همراه با فشارهای سرسختانه آمریكا، بیش از هر چیز نشان دهنده شكست سیاست های تند و محافظه كارانه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا در تحریم بی سابقه پیونگ یانگ است.

به گزارش ایرنا كره شمالی كه خویشتنداری بی نظیری در یك سال و اندی گذشته از خود نشان داده بود، پس از آنكه دریافت حتی امیدی به لغو پاره ای از تحریم های آمریكا علیه این كشور وجود ندارد، تصمیم به اقدامی نظامی گرفت كه حالا باعث سردرگمی مقام های آمریكا و متحدانش شده است.
آمریكا كه ظاهرا هنوز نمی داند از كجا ضربه خورده است، خیلی زود در بیانیه ای پس از این آزمایش ها اعلام كرد به همراه كره جنوبی در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها است تا ماهیت و نوع بمبی كه كره شمالی آزمایش كرده است بدست آید.
این كشور كه هنوز از سایه آزمایش یك سلاح جدید كره شمالی در ماه گذشته میلادی رهایی نیافته و از بهت شكست مذاكرات دور دوم سران در هانوی بیرون نیامده، پس از این آزمایش موشكی جدید بشدت سراسیمه شده است طبیعتا این آزمایش یك شكست بزرگ پس از مذاكرات ناموفق ویتنام برای ترامپ است.
اما كره شمالی ظاهرا در تهدیدها و هشدارهایش بسیار جدی تر از آن چیزی است كه كره جنوبی، آمریكا و ژاپن می اندیشیدند و همانطور كه گفته بود اگر تحریم ها و فشارها كاهش نیابد، در راهبرد مذاكراتی اش در برابر آمریكا تجدید نظر خواهد كرد.
ستاد كل ارتش كره جنوبی هم كه بهت زده شده در بیانیه ای اعلام كرده است كره شمالی چندین فروند موشك كوتاه برد را در سواحل شرقی مورد آزمایش قرار داده است.
فارغ از اینكه آزمایش ها مربوط به تسلیحات متعارف و یا طبق ادعای آمریكا تسلیحات موشكی ممنوعه باشد، انجام آن پس از یك دوره طولانی مدت پس از گفت و گو و مصالحه نشان می دهد كه راهبرد زور و فشار اقتصادی و تحریم آمریكا در برابر كره شمالی مانند دیگر كشورهای دنیا، قدیمی و از پیش شكست خورده است.
'چن چائو' كارشناس شبه جزیره كره می گوید: آزمایش های موشكی روز شنبه كره شمالی آشكارا ناخرسندی این كشور را از تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریكا در قابل خلع سلاح هسته ای و توقف آزمایش موشك های بالستیك قاره پیما با كلاهك های اتمی نشان می دهد.
ارتش كره جنوبی هم در برنامه غافلگیرانه كره شمالی دچار انتشار اطلاعات ضد و نقیض شده و درحالی كه ابتدا از پرتاب یك موشك خبر داده بود، در بیانیه ای دیگر اعلام كرده است موشك هایی با بردهایی نزدیك به 200 كیلومتر پرتاب شده و در آبهایی به سمت شمال شرق در دریا فرود آمده است.
كره شمالی آخرین بار یك موشك دوربرد را در ماه نوامبر سال 2017 پرتاب كرد اگر تحلیل های آمریكا و كره جنوبی نشان دهد از نوع موشك های آن زمان بار دیگر استفاده شده است، به این معنا است كه پیونگ یانگ از برنامه های محدود و ممنوع كننده آمریكا كاملا عبور كرده است.
'چن' معتقد است طبیعتا پرتاب موشك های امروز هر چه باشد نتیجه و معلول شكست دور دوم گفت و گوهای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا با كیم جونگ اون رهبر كره شمالی در ویتنام در اوایل سال جاری میلادی است.
كره شمالی بعد از شكست دور دوم مذاكرات با آمریكا در هانوی، امیدی به آینده این مذاكرات ندارد و به نظر می رسد از سیاست های تحریم و فشار آمریكا به ستوه آمده است و به دنبال تقویت توان بازدارندگی خود در برابر كره جنوبی و آمریكا باشد.
به ویژه اینكه پیونگ یانگ روز گذشته بود كه تمرین نظامی مشترك سربازان كره جنوبی و آمریكایی با سامانه موشكی تاد را محكوم و آن را تهدیدی برای صلح شكننده شبه جزیره عنوان كرد.
كره شمالی روز جمعه گفته بود آزمایش این سامانه موشكی، تحرك نظامی محسوب می شود كه صلح شبه جزیره را به خطر می اندازد و 'تهدیدی آشكار علیه كره شمالی' محسوب می شود.
پیونگ یانگ همچنین كره جنوبی را به عواقب بد دنباله رویی از سیاست های آمریكا در شبه جزیره تهدید كرده بود.
افزون بر این نباید فراموش كرد كره شمالی احتمالا توان پرتاب موشك های كوتاه برد با توان تسلیحاتی اتمی دارد و برای اینكه موشك های دوربرد اتمی آزمایش كند باید موشك های كوتاه برد بیشتری پرتاب كند.
پرتاب موشك های كوتاه برد از سوی كره شمالی شاید عبور از خط ممنوعه آمریكا محسوب نشود اما ناخوشنودی پیونگ یانگ را از سیاست های زورگویانه و گانگستری و تحریم های سرسختانه واشنگتن و جلوگیری از هر گونه كمك رسانی به كره شمالی نشان می دهد.
آساق**231**1904**1663**