۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83302285
T T
۰ نفر

هند تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه را دور مي زند

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83302285
هند تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه را دور مي زند

تهران - ايرنا - روزنامه هندوستان تايمز مي‌نويسد، يك تيم از مقامات دفاعي هند به رياست وزير دفاع اين كشور هفته گذشته به كشور روسيه سفر كردند كه ايجاد راهكار جديد تبادل مالي بر اساس روپيه و روبل از مهم‌ترين نتايج اين سفر بود كه اين اقدام دور زدن تحريم آمريكا عليه روسيه محسوب مي شود.

به گزارش اين روزنامه هندي، در پي تصويب قانون كاتسا آمريكا، دولت هند براي دور زدن اين قانون و اعمال تحريم‌هاي احتمالي آمريكا عليه اين كشور، به‌ احتمال زياد در آينده نزديك براي ادامه خريد تسليحات از روسيه ، مكانيسم پرداختي يورو يا تبادل پولي استفاده خواهد كرد.
بر اساس قانون كاتسا آمريكا، در صورت خريد تجهيزات دفاعي و تسليحاتي از روسيه توسط هر كشور خارجي، دولت آن كشور با تحريم‌هاي واشنگتن روبرو خواهد شد.
در پي خريدهاي نظامي هند از روسيه، دهلي نو بايد در چند سال آينده مبلغ هفت ميليارد دلار به روسيه براي خريد تجهيزات نظامي دفاعي از جمله موشك‌هاي اس 400 و زيردريايي‌هاي هسته‌اي پرداخت كند.
به گفته يك مقام ارشد هند، بيشتر تجهيزات نظامي هند ساخت كشور روسيه است و در نتيجه واشنگتن با تصويب قانون كاتسا خواستار متوقف كردن خريدهاي نظامي هند از روسيه شده است، اما بدون شك با برقراري مكانيسم پرداختي جديد دهلي مي‌تواند به ‌آساني تحريم‌هاي آمريكا را دور زده و به خريدهاي نظامي خود از روسيه ادامه دهد.
پيش از اين نيز كشور چين براي دور زدن تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه از مكانيسم پرداخت تهاتر (كالا به كالا) استفاده كرد، اما مكانيسم پرداخت تهاتر براي هند قابل اجرا نيست، زيرا اين كشور صادرات زيادي به كشور روسيه ندارد.
صادرات هند به روسيه در سال هاي 2018 و 2019 در حدود 2.1 ميليارد دلار بود و اين در حالي است كه واردات از روسيه در حدود هشت ميليارد دلار است.
به دنبال بازگشت تحريم‌هاي آمريكا عليه نفت ايران نيز دولت هند در سال 2012 براي اولين بار از مكانيسم روپيه برابر ريال براي دور زدن تحريم‌هاي اقتصادي غرب عليه ايران استفاده كرد.
بر اساس اين توافق، 45 درصد از پول نفت ايران به‌ صورت روپيه در حساب بانك يوكو قرار مي‌گرفت و ايران با استفاده از آن اقدام به خريد كالاهاي هندي مي‌كرد.
ايران سومين صادر كننده بزرگ نفت به هند است. ارزش صادرات هند به ايران در سال 2018 به مقدار 3.37 ميليارد دلار بود در حالي ‌كه واردات نفت هند از ايران در مدت مشابه، 11.11 ميليارد دلار برآورد شده است.
*آساق *9473**1104**