۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83302315
T T
۰ نفر
تخصیص ارز 4200 تومانی به كاغذ فساد انگیز است

تهران- ایرنا- رئیس سندیكای كاغذ و مقوای ایران گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی به كاغذ فساد انگیز بوده و مشكلات و دردسرهای زیادی ایجاد كرده است؛ به طوری كه اگر ارز دولتی را از كاغذ برداریم، قیمت ها شفاف شده و به ارزش واقعی خود نزدیك می شود.

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به افزایش قیمت كاغذ در روزهای گذشته اشاره كرد و افزود: بالا رفتن نرخ ارز و تطابق نداشتن عرضه و تقاضای این كالا، از جمله دلایل اصلی این گرانی است.
رئیس سندیكای كاغذ و مقوای ایران ادامه داد: عمده ارز 4200 تومانی تخصیص یافته به كاغذ به چرخه مصرف مردم بازنگشته و شاهدیم كاغذ تحریر یا مطبوعات با قیمت آزاد به فروش رسیده است.
وی از نبود كنترل مناسب بر این موضوع به شدت انتقاد كرد و اظهار داشت: با وجود تاكید مسئولان بر حمایت از تولید، اما این موضوع تاكنون در صنعت كاغذ در اولویت نبوده است، بلكه شاهدیم فضا و شرایط لازم در اختیار خارجی ها قرار داده شده است.

** انتقاد از تولی گری 2 وزارتخانه در كاغذ
وی بیان داشت: اینكه 2 وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت متولی موضوع كاغذ شده اند، خود به بار مشكلات افزوده و موجب سوء استفاده فرصت طلبان شده است.
به گفته این مقام صنفی، آنكه در دعواهای بین این دو وزارتخانه تاكنون سود كرده، دلالان و واسطه ها هستند.
وی به گرانی كالاها و اجناس در ماه های گذشته متاثر از تحریم ها و سایر مشكلات اشاره كرد و گفت: كاغذ نیز از این رویه بی تاثیر نبوده است، اما باید قیمت آن كاهش یابد.
روغنی تاكید كرد: مدیرت بازار با واردات، راهكار كوتاه مدت ایجاد تعادل در بازار كاغذ است، اما برای میان مدت و بلندمدت باید با جدی گرفتن «رونق تولید»، حمایت جدی تر از تولید داخل را در دستور كار قرار دهیم.
وی همچنین اصلاح ساختار تعرفه ای، ایجاد شرایط برابر برای تولیدكنندگان و واردكنندگان و جدی گرفتن فرصت های سرمایه گذاری در موضوع كاغذ را به عنوان دیگر موضوعاتی كه باید برای متعادل كردن این بازار در اولویت قرار گیرد، مطرح كرد.
رئیس سندیكای كاغذ و مقوای ایران یادآور شد: اكنون سه كارخانه در كشور در موضوع تولید كاغذ فعالند كه به دلیل حمایت نشدن كافی، تولید مطابق با ظرفیت خود انجام نمی دهند.
به گزارش ایرنا، پیشتر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، در حاشیه نمایشگاه كتاب تهران موضوع تخصیص ارز 4200 تومانی برای كاغذ در سال 97 را یادآور شد و افزود: امسال هم تلاش می شود با اجرای اقداماتی از افزایش قیمت كاغذ و در نتیجه كتاب جلوگیری شود و به بازار نشر كتاب كمك كنیم.
همچنین «حسین انتظامی» دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخورد قانونی با تخلف برخی شركت‌های واردكننده كاغذ با ارز دولتی و توزیع نشدن آن در بازار، گفت: ظرف روزهای آینده حواله‌های كاغذ با قیمت مصوب قبلی توزیع می شود.
اقتصام*3065**9189