۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 83302411
T T
۰ نفر

دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در صدر دانشگاههاي كشور

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 83302411
دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در صدر دانشگاههاي كشور

ساري - ايرنا -رييس دفتر همكاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل گفت: اين دانشگاه در رتبه‌بندي بين‌المللي تايمز 2019 در آسيا، رتبه‌ اول در ميان دانشگاه‌هاي ايراني و رتبه‌ 43 در ميان 417 دانشگاه آسيايي را به خود اختصاص داد.

به گزارش ايرنا؛ دكتر مصطفي رحيم نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: در رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي آسيايي در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۹ دانشگاه از ايران حضور داشتند كه نسبت به ۱۸ دانشگاه در سال ۲۰۱۸، ۶۰درصد رشد داشته است.
وي افزود: پس از دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشگاه صنعتي شريف به ترتيب رتبه‌هاي دوم و سوم در سطح كشور و ۸۰ و ۸۶ آسيايي را كسب كردند.
وي پنج معيار براي رتبه‌بندي بين‌المللي تايمز 2019 در آسيا برشمرد و گفت كه شامل آموزش (محيط يادگيري)، نسبت اعضاي هيات علمي به دانشجويان، نسبت دانشجويان دكتري به دانشجويان ليسانس، نسبت فارغ‌التحصيلان دكتري به اعضاي هيات علمي و درآمد است.
وي بيان كرد: همچنين در حوزه پژوهش (حجم تحقيقات، درآمد و شهرت) شامل، نظرسنجي شهرت تحقيقاتي دانشگاه، درآمد تحقيقاتي و بهره‌وري تحقيقاتي مطرح است.
رحيم نژاد همچنين بيان كرد: دانشگاه صنعتي بابل در بخش استناد (تاثير پژوهشي) با كسب امتياز ۳۰ درصدي توانست در صدر قرار بگيرد كه در اين شاخص، تاثير پژوهش دانشگاه از طريق تعداد استنادها به مقالات در جهان محاسبه شده است كه اين اطلاعات از پايگاه داده اسكوپوس جمع‌آوري شده و كليه مجلاتي كه بين سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در اين پايگاه نمايه شده‌اند، مبناي بررسي قرار گرفته است.
رييس دفتر همكاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل نيز درآمد صنعتي با كسب 7/5 درصد امتياز اين دانشگاه را از ديگر شاخص هاي مهم در رتبه بندي دانشگاههاي آسيايي برشمرد.
پايگاه رتبه بندي تايمز يكي از معتبرترين نظام‌هاي رتبه بندي بين المللي است كه دانشگاه‌هاي جهان را رتبه بندي مي‌كند .
به گفته سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام طبق رتبه بندي آسيايي ۲۰۱۹ تايمز ، ايران داراي ۲۹ دانشگاه در بين دانشگاه‌هاي برتر آسيايي بوده است كه اين تعداد در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است.
در سال ۲۰۱۹ ايران گوي سبقت را از تركيه ربوده و با ۲۹ دانشگاه نسبت به تركيه كه ۲۳ دانشگاه در رتبه بندي حاضر دارد پيشي گرفته است. اين در حالي است كه در سال ۲۰۱۸ جايگاه ايران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از كشور تركيه قرار گرفته بود.
در بين كشورهاي اسلامي منطقه، كشورهاي مالزي، پاكستان و عربستان به ترتيب با ۱۱، ۹ و ۶ دانشگاه پس از ايران و تركيه بيشترين تعداد دانشگاه را در اين رتبه بندي داشته اند كه در اين رتبه بندي كشور تركيه ۵، عربستان ۴ ومالزي ۲ دانشگاه با رتبه زير يكصد داشته اند.
دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل داراي 6 هزار دانشجو در 6 دانشكده مهندسي شيمي، عمران، برق و كامپيوتر، مكانيك ، صنايع و دانشكده علوم پايه با 400 كارمند و عضو هيات علمي مي باشد.
7343/1899