۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 83303044
T T
۰ نفر
وزیر كشور دولت مستعفی یمن به سعودی ها حمله كرد

تهران-ایرنا-معاون نخست وزیر و وزیر كشور دولت مستعفی یمن چهار سال پس از سكوت و حمایت از تجاوز ائتلاف عربی به سركردگی عربستان ، از عملكرد سعودی ها در اشغال استان های این كشور به شدت انتقاد كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری عربی21، «احمد المسیری» در حالی كه به عنوان یكی از مقام های دولت مستعفی یمن با ورود عربستان به جنگ داخلی این كشور در قالب یك ائتلاف گسترده موافق بود به شدت ریاض را مورد حمله قرار داد .
وی در عدن مقر دولت مستعفی یمن به اقدام سعودی ها برای مستقر كردن نیروهای خود در استان های یمنی از جمله استان مرزی المهره انتقاد كرد. استان المهره منطقه مرزی مشترك یمن با سلطنت نشین عمان است.
وی افزود ؛سعودی ها در حالی كه در روزهای گذشته نیروهای خود را در سواحل شهر «حوف» مستقر كرده و گذرگاه مرزی «صرفیت» با عمان را تحت كنترل گرفتند اكنون نیروهای خود را در استان المهره مستقر كرده است.
انتقاد وی به ایجاد پایگاه های نظامی در المهره و تحت كنترل گرفتن گذرگاه های زمینی آن با سلطنت نشین عمان و گذرگاه دریایی این استان با دریای عرب از سوی سعودی ها بود.
اهالی این استان پیش از این ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای ناشی از این اقدام، اعلام كردند كه نیروهای سعودی به رغم تاسیس دو پایگاه نظامی در این منطقه، بار دیگر اقدام به تاسیس پایگاه در استان المهره كرده‌اند.
المسیری در اظهارات خود اذعان كرده كه همكاری دولت مستعفی با سعودی ها برای كمك به این دولت علیه نیروهای مستقر در شمال این كشور بوده نه برای اینكه سعودی ها اقدام به اداره استان های این كشور كنند.
وی با انتقاد از سعودی ها گفت كه سعودی ها باید استقلال یمن را در نظر داشته باشند یمن كشوری بیمار اما هنوز زنده است.
المسیری پیشتر نیز با انتقاد از سیاست های امارات متحده عربی در كشورش گفت كه بدون اجازه امارات نمی تواند وارد عدن شود.
وی گفته بود كه اكنون امارات همه چیز را در عدن از فرودگاه گرفته تا بندر تحت كنترل خود دارد و بدون اجازه این كشور هیچ كس نمی تواند حركتی انجام دهد.
او اعتراف كرد كه به عنوان وزیر كشور هیچ كنترلی بر زندان ها ندارد و زندان ها توسط نیروهای اماراتی مستقر در عدن و برخی دیگر استان ها اداره می شوند.
پیش از این نیز مسئولان دیگر دولت مستعفی یمن از سیاست های ائتلاف عربی بخصوص امارات در این كشور انتقاد كردند و خواستار تعدیل روابط و همكاری فی مابین خود شده بودند.
«صالح الجبوانی» در ماه مارس از دولت مستعفی یمن خواست تا در روابط خود با امارات تجدید نظر كند یا اینكه از ائتلاف با این كشور خارج شود..
«صالح سمیع» استاندار استان المحویت یمن نیز بر ضرورت اخراج امارات از ائتلاف عربی تاكید كرد و این كشور را مسبب همه مشكلات دولت مستعفی دانست.
«احمد الصیاد» سفیر دولت مستعفی در یونسكو گفت كه در حال حاضر نوعی هماهنگی میان عربستان و امارات برای تجزیه یمن وجود دارد.
استان المهره در شرق یمن در سایه تلاش های نیروهای سعودی و اماراتی برای اشغال آن در شرایط بحرانی قرار گرفته و فضای سیاسی حاكم در این استان مبهم و پیچیده است.
استان المهره كه پس از مداخله ائتلاف سعودی- اماراتی در یمن، ثبات خود را حفظ كرده بود، از آوریل گذشته صحنه اعتراض های مسالمت آمیز مردمی علیه حضور نظامیان سعودی و اماراتی در این استان است.معترضان خروج این نظامیان، تحویل گذرگاه 'شحن'، 'صیرفت' ، بندر نشطون، فرودگاه بین المللی 'الغیضه' به نیروهای محلی و صیانت از حاكمیت ملی یمن را خواستار هستند.
این استان پس از حضرموت، دومین استان بزرگ یمن از نظر مساحت به شمار می رود. دو گذرگاه مرزی با عمان به نام های صیرفت و شحن در این استان قرار دارد. المهره طولانی ترین نوار ساحلی در بحر العرب را دارا می باشد و مساحت این نوار ساحلی بالغ بر 560 كلیومتر است.
حوادث دو سال اخیر باعث شد تا عربستان و امارات به شبه نظامیان مسلح و قبایل متوسل شوند و پس از اغوا و جلب حمایت آنان، از همین نیروها در درگیری های داخلی المهره و سد نفوذ عمان در این استان بهره برداری كنند. گفتنی است كشورعمان طرفدران بسیاری در میان قبایل استان المهره دارد.
خاورم**9366**1508
۰ نفر