۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83303420
T T
۰ نفر

مجيدي: فيلمسازان مسلمان به ذخاير فرهنگ شرقي پشت نكنند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83303420
مجيدي: فيلمسازان مسلمان به ذخاير فرهنگ شرقي پشت نكنند

تهران- ايرنا- كارگردان فيلم سينمايي «محمدرسول الله (ص)»، گفت: متاسفانه وقتي مي‌بينم فيلمسازان كشورهاي مسلمان اثري باب سليقه برخي جشنواره‌هاي خارجي مي‌سازند تاسف مي‌خورم چرا به ذخاير فرهنگ شرقي پشت مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار سينمايي ايرنا، در چهارمين روز از برگزاري جشنواره جهاني فيلم قونيه، فيلم «بچه‌هاي آسمان» ساخته مجيد مجيدي با حضور اين كارگردان و با استقبال تماشاگران، به نمايش درآمد. پس از نمايش فيلم نيز تنديس «بهترين كارگردان» اين جشنواره به مجيد مجيدي اهدا شد و او به سوالات حاضران پاسخ داد.
در اين نشست كه هنرمندان و جوانان فيلمساز حضور داشتند و با استقبال مخاطبان روبرو شد، همچنين سخنان مجيدي به صورت آنلاين از شبكه‌هاي مجازي پخش شد.
مجيدي در ابتداي اين نشست با ابراز خوشحالي از حضور در شهر مولانا گفت: آثار مولانا ميراث جهاني و در ادبيات ما جاري و ساري است، ريشه هنر ما در ادبيات آن قرار دارد و مديون مولانا، سعدي، فردوسي، عطار و حافظ است. بدون شك هنر و سينماي معاصر ايران مديون ريشه‌هايي است كه در ادبيات و معنويت اين آثار است و ادبيات معنوي و عرفاني ايران برآمده از روح شاعرانگي است.
اين كارگردان سينما با بيان اينكه در خانه هر ايراني در كنار قرآن كريم، ديوان مولانا و حافظ است، گفت: ادبيات فارسي هيچ وقت كهنه نمي‌شود و فناناپذير است؛ زيرا با پيام قرآن پيوند دارند. اين روح شاعرانگي، سينماي ايران را جلا داده و پيام‌ هاي زيبايي را در چهار دهه اخير به دنيا ارائه داده است.
كارگردان فيلم سينمايي «رنگ خدا» در ادامه اين نشست درباره اينكه چه نيازي به ساخت فيلم «محمدرسول الله (ص)» بود؟ گفت: متاسفانه اسلام هراسي توسط گروه‌هاي تندرو در منطقه به وجود آمده، همچنين گروه تروريستي داعش با حمايت غرب پديد آمده كه چهره‌اي دروغين از اسلام را ارائه مي‌دهد و دامنه اين اسلام هراسي به قدري گسترده شد كه تصور كشورهاي ناآشنا با اسلام از اين دين محدود به داعش است.
مجيدي افزود: در زمانه‌اي به سر مي‌بريم كه داعش، اسلام را گروگان گرفته و دين اسلام نزد امت خودش، مظلوم است. در اين زمانه عربستان از داعش و گروه‌هاي تكفيري حمايت مي‌كند.
وي با بيان اينكه سال 2010 در دانمارك مراسم تقدير و بزرگداشتي برايم تدارك ديدند تا گزيده فيلم‌هايم نمايش داده شود، گفت: اين مراسم با انتشار كاريكاتورهاي توهين آميز به پيامبر اسلام (ص) در رسانه‌هاي دانمارك مصادف شد، وقتي اين اهانت صورت گرفت با يك پارادوكس روبرو شدم؛ در كشوري كه به پيامبر خاتم توهين شده، چطور براي فيلم‌هاي من بزرگداشت مي‌گيرند و جايزه مي‌دهند. همان موقع نامه‌اي به رئيس جشنواره نوشتم كه متاسفانه نمي‌توانم جايزه را دريافت كنم، زيرا در كشور شما به باور ديني من و چند ميليارد مسلمان توهين شده است.
كارگردان فيلم سينمايي «باران» ادامه داد: آن زمان به اين فكر افتادم به عنوان يك هنرمند مسلمان در مورد وجوه رحمت للعالمين پيامبر اكرم (ص)، فيلمي بسازم. خداوند به من توفيق داد حاصل عمر و تجربه خود را صرف ساختن اين فيلم كنم.
مجيدي به آماري درباره ساخت فيلم ها درباره پيامبران اشاره كرد و گفت: دويست فيلم در مورد حضرت عيسي (ع)، يكصد فيلم درباره حضرت موسي (ع)، درباره بقيه پيامبران حدود هفتاد فيلم، در مورد بودا نزديك چهل فيلم ساخته شده و در مورد آخرين فرستاده خدا تنها دو فيلم ساخته شده است.

**جهان شرق صحبت هاي زيادي براي غرب دارد
اين كارگردان سينما با تاكيد بر اينكه همين فيلم درباره پيامبر اسلام هم با فشار و دلار عربستان براي نمايش دادن نشدن بسيار لابي شده است، گفت: بايد از رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه به دليل حمايت ويژه‌ براي نمايش فيلم سينمايي «محمدرسول الله (ص)» در كشور تركيه، تشكر كنم.
وي تاكيد كرد: فيلم پيامبر اسلام براي قرن‌ها باقي خواهد ماند و نسل‌هاي مختلف اين فيلم را خواهند ديد، زيرا در مورد وجود مبارك حضرت پيامبر (ص) است. به زيرساخت‌هاي اين فيلم به طور اساسي فكر كرديم و شهرك سينمايي مكه و مدينه در ايران ايجاد شد.
مجيدي در ادامه خطاب به جوانان گفت: جهان شرق صحبت‌هاي فراواني براي دنياي غرب دارد، گنجينه‌ها و ذخاير دنياي شرق دستمايه خوب و ارزشمندي براي ساخت فيلم‌هاي سينمايي معناگرا است.
وي تاكيد كرد: اكثر اوقات ناراحت مي‌شوم فيلمسازان كشورهاي مسلمان فيلمي مي‌سازند كه حرفي براي گفتن ندارد و باب سليقه برخي جشنواره‌هاي خارجي است اين افراد متاسفانه به ذخاير فرهنگ شرقي پشت مي‌كنند.
كارگردان فيلم سينمايي «آواز گنجشك‌ها» با بيان اينكه جشنواره فيلم قونيه جشنواره جواني است، افزود: در اين جشنواره بايد جوانان را تشويق كرد كه معنويت دنياي شرق را به دنيا معرفي كنند.
وي ادامه داد: جوانان هنرمند كشورهاي اسلامي گنج‌هايي در دست دارند كه مي‌توانند به پشتوانه آن خاك را به كيميا تبديل كنند. عزّت، معرفت و ارزش‌هاي انساني در فطرت آدمي نهفته است و فيلمي چون «بچه‌هاي آسمان» در عين سادگي از كرامت انساني حرف مي‌زند.
مجيدي ادامه داد: اين فيلم در بيست و يك سال گذشته در مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي جهان به نمايش درآمده و شبكه‌هاي تلويزيوني و اينترنتي دنيا اين فيلم را بارها نمايش داده‌اند. هنرمندان و اديبان در دنياي شرق، فطرت بشري را زنده كرده‌اند و به همين دليل است كه سروده‌هاي مولانا در همه جهان مخاطب وسيعي دارد.

**فيلم ها در طول زمان اثر خود را دارند
وي درباره اينكه سينماي مجيد مجيدي بر سينماي آمريكا و اروپا تاثير داشته است؟ گفت: من چنين ادعايي ندارم. بنده فيلم خودم را مي‌سازم و معتقدم فيلم‌ها در طول زمان اثر خود را بر مخاطب مي‌گذارند. اما خوشحالم فيلم‌هاي من از مرز جشنواره‌ها عبور كرده و به نمايش عمومي در آمده و با مردم دنيا ارتباط برقرار كرده است.
اين كارگردان سينما افزود: همواره به جوان‌ها توصيه مي‌كنم كه بايد فيلم‌هاي شما با مردم دنيا ارتباط برقرار كند و توقف در جشنواره‌ها خطرناك است. از آفت‌هاي سينماي هر كشوري اين است كه فيلم‌ها در جشنواره توقف كند و به عرصه اكران جهاني راه نيابند.
وي با بيان اينكه ما به عنوان هنرمندان شرق حرف بسياري براي دنياي امروز داريم، ادامه داد: يكي از فيلمسازان هاليوود به من مي‌گفت سينماي ما در آمريكا به لحاظ تكنيكي و صنعتي رشد كرده و توسعه يافته اما در مضمون و محتوا به گنجينه‌هاي شرق نياز داريم.
مجيدي در پاسخ به اينكه آيا تا به حال به فكر ساخت فيلمي درباره زندگي مولانا بوده ايد؟ توضيح داد: فيلم در مورد زندگينامه مولانا نه، اما در فيلم‌هاي ايراني انديشه‌هاي اين شاعران موج مي‌زند، خودم سعي مي‌كنم با زبان امروز انديشه‌هاي بزرگاني چون مولانا را در آثارم منتقل كنم.
كارگردان فيلم سينمايي «آن سوي ابرها» ادامه داد: البته معتقدم اين تفكر بايد در سيستم آموزشي كشورهاي شرقي وارد شود و فرزندان ما در دانشگاه و مدرسه با انديشه اين بزرگان آشنا شوند و زندگي آنها با روح معنويت عجين شود.
وي با بيان اينكه وقتي از مولانا صحبت مي‌كنيم مراسم آييني مرتبط با مولانا به نظر مي‌آيد اما خوب مي‌دانيم آبشخور اصلي انديشه و آثار مولانا، قرآن است، گفت: جدي از مسئولان تركيه مي‌خواهم جوانان را با انديشه‌هاي معنوي مولوي و در رأس آن سوره‌هاي قرآن بيشتر آشنا كنند و جوانان با قرآن انس بگيرند، وقتي هم آثار اين شاعر را مطالعه مي‌كنند سوره‌اي از قرآن را به روح مولانا تقديم كنند.
مجيدي افزود: در سالروز ولادت و وفات مولانا از قاريان جهاني قرآن دعوت شود از اين فرصت استفاده شود مخصوصا در ماه مبارك رمضان شهر قونيه به شهري قرآني تبديل شود.
به گزارش ايرنا، در دومين جشنواره جهاني فيلم قونيه تركيه دو فيلم از مجيدي كارگردان شاخص سينماي ايران نمايش داده شد.
در اين مراسم عبدالستار يارار دبير جشنواره جهاني قونيه در سخناني با تقدير از نقش مجيدي در ساخت آثار سينمايي شاخص با پيام‌هاي انساني و اخلاقي، سينماي نوين ايران را پيام آور معنويت دانست.
امسال دبيرخانه جشنواره جهاني فيلم قونيه، مجيدي را با فيلم‌هاي «بيد مجنون» و «بچه‌هاي آسمان» به اين رويداد سينمايي دعوت كرد. اين دو فيلم با حضور اين كارگردان به نمايش درآمد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.
در مدت حضور مجيدي در قونيه چند نشست دانشگاهي و رسانه‌اي نيز برگزار مي‌شود.
فراهنگ**9246**9157
۰ نفر