۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۸
کد خبر: 83303469
T T
۰ نفر

شكر با دو برابر افزایش قیمت همچنان در بازار كمیاب است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۸
کد خبر: 83303469
شكر با دو برابر افزایش قیمت همچنان در بازار كمیاب است

تهران - ایرنا - با وجود روند افزایش قیمت شكر در بازار و اعلام مسئولان در خصوص این كه كشور در تامین این محصول مشكلی ندارد، همچنان بازار با كمبود مواجه است؛ تا جایی كه برخی فروشندگان می گویند مدتی است كه شكر در بازار توزیع نمی شود.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برخی بر این باورند كه كمیاب شدن مجدد این محصول در بازار به معنای نبود یا كمبود محصول نیست بلكه عده ای دلال و واسطه گر با احتكار تلاش در افزایش قیمت مجدد این محصول دارند.
آخرین نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار كه مربوط به سال گذشته است، نشان می دهد كه قیمت هركیلوگرم شكر سفید درب كارخانه سه هزار تومان، شكر فله برای مصرف‌كننده سه هزار و ۴۰۰ تومان، شكر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی چهار هزار تومان و شكر بسته‌بندی یك كیلوگرمی چهار هزار و 400 تومان تعیین شده بود، اما در هفته‌های اخیر قیمت شكر در چندین مرحله افزایش یافت و به بیش از 10 هزارتومان رسید كه بیانگر دو برابر افزایش قیمت نسبت به نرخ های مصوب است.
حال در كنار شكر، قیمت هركیلوگرم قند نیز به بیش از 12 هزارتومان افزایش یافت در حالی كه پیش از این قیمت یك بسته 700 گرمی قند نزدیك 6 هزار تومان بوده است.
این درحالیست كه «بهمن دانایی» دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شكر به تازگی گفته بود افزایش قیمت شكر به جیب عده‌ای دلال، واسطه گران و برخی واحدهای بسته‌بندی می‌رود كه دستگاه‌های نظارتی باید بر عملكرد آنان كنترل داشته باشند.
وی می گوید: هم‌اكنون نرخ مصوب شكر درب كارخانه و در بازار مصرف تغییری نكرده است و همچنان براساس نرخ مصوب سال گذشته از كارخانجات خریداری می شود و قیمت های بیش از نرخ مصوب مصداق گران‌فروشی است و در صورت مشاهده باید با متخلفان برخورد شود.

** قیمت فعلی شكر كاذب است
«كاوه زرگران» دبیركل كانون انجمن های صنایع غذایی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: قیمت فعلی شكر در بازار مصرف كاذب است كه این موضوع ناشی از نامتعادل بودن عرضه و تقاضاست.
وی اظهارداشت: در ماه های پایانی سال 97 به دلیل كمبود شكر در بازار، دولت برای واردات پیش بینی كرده بود اما با وقوع سیل در اوایل سال 98 و بروز خسارت های سنگین در اراضی نیشكر و چغندرقند نیاز به واردات قطعی شد كه در حال حاضر بخشی از شكر مورد نیاز كشور توسط شركت بازرگانی دولتی ایران تامین و وارد شده كه در بنادر موجود است.
این مقام مسئول در صنایع غذایی ایران گفت: طی هفته های اخیر سهمیه شكر برخی از صنایع مواد غذایی كه وابسته به شكر هستند، تامین نشده است.
اقتصام**9186**9189