۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83303959
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

فعالیت های هسته ای ایران هدفگذاری جدید كاخ سفیدنشینان

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83303959
فعالیت های هسته ای ایران هدفگذاری جدید كاخ سفیدنشینان

تهران- ایرنا- تیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا كه در سال های اخیر با ابزارهای مختلف در پی فشار حداكثری بر تهران برآمده، اینك متن برجام را هدف گذاری كرده؛ سیاستی كه صدای اعتراض متحدان اروپایی عضو برجام و دیگر اعضای این توافق را درآورده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هر روز صحفه ای تازه از اقدامات ضدایرانی آمریكا گشوده می شود و كاخ سفیدنشینان، یك روز اقتصاد و نفت ایران را هدف قرار می دهند، یك روز سپاه پاسداران و اینك نیز توافق هسته ای ایران و 1+5؛ توافقی كه با خروج آمریكا به 1+4 تنزل یافت اما همچنان نفس می كشد.
در همین ارتباط بود كه دیروز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه حجت الاسلام «حسن روحانی» در مراسم بزرگداشت مقام معلم، بخشی از سخنان خود را به تحریم های آمریكا و اهداف این كشور در برخورد با ایران اختصاص داد.
رئیس جمهوری با اشاره به عهدشكنی های مكرر آمریكا از جمله عدم پایبندی به برجام به بیان اهداف كاخ سفید پرداخت و گفت: هدف نهایی آمریكا این است كه جمهوری اسلامی ایران با عظمت، مستقل و تأثیرگذار در منطقه و جهان نباشد و چنین ایرانی برای آمریكا غیرقابل تحمل است.
ترامپ به دنبال ناكامی در خارج ساختن تهران از توافق هسته ای، سرانجام خود تصمیم به خروج از توافق مذكور گرفت اما این به معنای چشم پوشی وی از توافقی نیست كه به عنوان بزرگترین مانع در برابر فشارها و زیاده خواهی آمریكا عمل می كند. بنابراین اخیرا شاهد زیر سوال بردن بندهای مختلف برجام از سوی ترامپ و همقطاران او هستیم به امید آن كه تهران بالاخره تصمیم به ترك این توافق بگیرد.
پس از عدم تمدید معافیت ها برای خریداران عمده نفت ایران، ایالات متحده برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته؛ برنامه ای كه آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر همواره بر آن مهر تایید زده است.
دولت آمریكا به عنوان عضوی از اعضای قبلی برجام اینك به دنبال عدم تمدید بندهایی از توافق هسته ای بر آمده است؛ بندهایی كه در دولت دموكرات ها پس از مذاكرات دو ساله حاصل شد.
روز شنبه گذشته خبرگزاری فرانسه از تحریم های تازه ترامپ علیه ایران خبر داد كه فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را در بر می گیرد. آمریكا هر چند معافیت ‌های مرتبط با همكاری‌ هسته‌ ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید كرده اما از تمدید معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با كیك زرد اجتناب ورزیده است؛ اقدامی غیرقانونی كه در ادامه سیاست فشار حداكثری بر ایران انجام گرفته است.
این در حالی است كه بر اساس برجام، ایران مجاز به غنی سازی و نگهداری 300 كیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده با غنای 3.67 درصد و همچنین حفظ 130 تن آب سنگین است و می تواند مازاد آن را در بازارهای جهانی به فروش برساند. از همان ماهی كه برجام به اجرا در آمد (دی 94) مبادلات هسته ای بین ایران و دیگر كشورهای جهان آغاز شد به عنوان نمونه در همان ماه 197 تُن كیك زرد از روسیه و قزاقستان وارد ایران شد و در مقابل تهران 11 تُن اورانیوم غنی شده خود را به مسكو تحویل داد.
معاملات و مبادلات هسته ای در چارچوب برجام در سال های آتی نیز ادامه یافت اما پیوستن ایران به جمع معدود كشورهای صادركننده اورانیوم غنی شده و استفاده تجاری و صنعتی از آن موضوعی نیست كه ترامپ با آن كنار بیاید. از این رو كاخ سفید در صدد مقابله با غنی سازی و انباشت اورانیوم و تبادل آن با كیك زرد برآمده است؛ مطالبه ای كه به صراحت متن برجام را نقض می كند و دیگر اعضای توافق هسته ای را به واكنش واداشته است.
پس از این اقدام هدفمند ترامپ، «سرگئی ریابكوف» معاون وزیر خارجه روسیه تحریم هسته ای ایران غیرقانونی خواند و تاكید كرد كه كاخ كرملین از آن تبعیت نخواهد كرد. افزون بر روسیه، همزمان یكی از شدیدترین واكنش ها از سوی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سه كشور فرانسه، آلمان و انگلیس انجام گرفت كه باوجود بی مهری آمریكا به برجام، همچنان برای نجات آن می كوشند.
در بیانیه ای كه «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارج این اتحادیه و وزرای خارجه تروئیكای اتحادیه انتشار داده بودند، اظهار تاسف و نگرانی از اقدام اخیر ترامپ به چشم می خورد اما در كنار این حمایت سیاسی، گویی بروكسل قصد برداشتن یك گام عملی نیز دارد و آن افزایش سهم خود از تامین مالی «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» (اینستكس) است. بهمن ماه پارسال اتحادیه اعلام كرد كه در راستای اجرای سازوكار مالی با ایران، شركتی با سرمایه سه هزار یورویی در فرانسه راه اندازی و به ثبت رسیده است.
همان طور كه اشاره شد، این نخستین باری نیست كه ترامپ بندهای برجام را زیر پا می گذارد و تلاش می كند تا توافق هسته ای را به عنوان یكی از بزرگترین دستاوردهای دموكرات ها به چالش بكشد. پیشتر نیز مقامات این كشور «بند غروب برجام» را نشانه رفته بودند؛ بندی هراس آور برای دشمنان كه بر اساس آن محدودیت های هسته ای بر ایران تا سال 2025 پایان می یابد و فعالیت های هسته ای ایران به روند عادی بازخواهد گشت.
پژوهش**9242**1552
۰ نفر