۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83306406
T T
۰ نفر

بلوف تعرفه ای نافرجام ترامپ علیه چین

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83306406
بلوف تعرفه ای نافرجام ترامپ علیه چین

تهران- ایرنا- تحلیلگران مسائل اقتصادی اعتقاد دارند تهدید تعرفه ای اخیر «دونالد ترامپ» در مورد تجارت با چین هیاهوی رئیس جمهوری آمریكا است كه قابلیت اجرا ندارد زیرا پیامدهای آن دامن وضعیت اقتصادی ایالات متحده را خواهد گرفت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در حالی كه به نظر می رسید جنگ تجاری و تعرفه ای ایالات متحده و چین از طریق مذاكرات در مسیر حل شدن قرار دارد اما پیام تهدیدآمیز «دونالد ترامپ» موجب شد تا تنش اقتصادی میان دو كشور بار دیگر شعله ور شود.
در كمتر از یك سال اخیر جنگ تعرفه ای میان واشنگتن و پكن به شدت بالا گرفت و دو طرف بر واردات كالا از طرف مقابل، تعرفه هایی را وضع كردند. در خلال چند ماه مذاكره تجاری كه میان نمایندگان دو كشور برقرار بود، تعرفه واردات كالا به آمریكا به صورت موقت 10 درصد تعیین شد. اظهارات اخیر ترامپ نشان می دهد این مذاكرات از نظر كاخ سفید مفید و موفقیت آمیز نبوده است و بر اساس دستور پیشین رئیس جمهوری آمریكا تعرفه های 25 درصدی اجرایی می شود.
رئیس جمهوری آمریكا در یك پیام توئیتری عنوان داشت كه در 10 ماه گذشته تعرفه 25 درصدی بر روی برخی از كالاهای چینی باعث كسب درآمد 50 میلیارد دلاری برای واشنگتن شده است. تاكنون تعرفه 10 درصدی بر روی بخشی از كالاهای وارداتی از چین اجرایی می شد و از این به بعد همه تعرفه ها برای این واردات از 10 به 25 درصد افزایش خواهد یافت. رئیس جمهوری آمریكا روز یكشنبه گذشته اعلام كرد كه از روز جمعه تعرفه های جدید به اجرا در می آیند.

**درآمد گمركی واشنگتن
دونالد ترامپ تهدید كرد بر بیشتر از 325 میلیارد دلار صادرات دیگر چین به آمریكا هم به زودی تعرفه 25 درصدی وضع خواهد شد. روزنامه «نیویورك تایمز» تعرفه های گمركی ترامپ را منبع درآمدی مازادی ارزیابی كرد كه به بودجه این كشور كمك كرده است. در سه ماه پایانی سال گذشته درآمدهای گمركی كاخ سفید نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن بیش از 40 درصد افزایش داشته است.
رئیس جمهوری آمریكا حتی نسبت به ادامه مذاكرات تجاری ابراز بی علاقگی كرد؛ همین نشانه های تهدیدآمیز كافی بود كه تا بازارهای جهانی به آن واكنش نشان دهند؛ ارزش سهام در بسیاری از بازارها كاهش یافت. قیمت نفت نیز نسبت به اعلام موضع جدید رئیس جمهوری آمریكا بی تفاوت نبود و روند نزولی به خود گرفت.
این اتفاقات درحالی رخ داد كه تا چند روز پیش از آن ترامپ از فرایند گفت و گوهای تجاری میان هیات نمایندگی دو كشور ابراز رضایت می كرد و نزدیكان وی هم از سازنده بودن مذاكرات سخن می گفتند. ترامپ پیش از این دو بار مهلت انجام مذاكرات و تعویق افزایش تعرفه ها را تمدید كرده بود، انتظار می رفت یك بار دیگر این كار را انجام دهد اما وی به یكباره تصمیم گرفت تا تنها با مهلتی چند روزه تعرفه ها را افزایش دهد. تارنمای شبكه تلویزیونی «سی.ان.بی.سی» در گزارشی عنوان داشت این درحالی است كه هنوز نمایندگان چینی برای ادامه گفت وگوها اظهار تمایل می كنند. ضمن اینكه قرار بود به زودی هیات عالیرتبه ای از پكن برای نهایی كردن توافق ها به واشنگتن سفر كند. اگرچه هنوز سخنی از لغو این سفر به میان نیامده است اما اقدام ترامپ شرایط آینده را مبهم ساخته است.

**كسری تجاری روبه افزایش آمریكا
مهمترین دلیل رویكرد تجاری تهاجمی دونالد ترامپ افزایش كسری تراز تجاری آمریكا در مقابل پكن به رقم بی سابقه بیش از 400 میلیارد دلار است. از طرف دیگر كاخ سفید می گوید دولت چین از ساختار اقتصاد داخلی خود در برابر حضور سرمایه و شركت های آمریكایی در این كشور محافظت می كند و مقررات سختی را برای همكاری به ویژه صادرات به چین وضع كرده است.
با این حال تحلیلگران اتخاذ این سیاست را به نفع آمریكا نمی دانند و اعتقاد دارند این تصمیم باعث رشد اقتصادی یا كاهش بیشتر بیكاری نخواهد شد.
شبكه خبری «سی.بی.اس نیوز» در مورد ادعاهای ترامپ مبنی بر ضرر 500 میلیارد دلاری آمریكا در تجارت با چین آورده است كسری تراز تجاری آمریكا با چین در دوره دونالد ترامپ هم روند افزایشی داشت. در حالی كه این عدد در سال 2016 حدود 347 میلیارد دلار بود در دو سال بعد ارقام به 375 و 419 میلیارد دلار به نفع پكن رسید.
این شكاف تجاری آمریكا ناشی از افزایش وادرات از چین در مقابل صادرات به این كشور است. دلیل این امر آن است كه اقتصاد پرقدرت ایالات متحده تقاضا برای واردات از چین را افزایش داده است.
ترامپ ادعا می كند آمریكا در تجارت خارجی خود با جهان بین 600 تا 800 میلیارد دلار ضرر می كند كه 500 میلیارد دلار آن در تعامل با چین رخ می دهد. اما واقعیت این است كه شرایط به صورتی نیست كه ترامپ در توئیت خود نمایش داده است. اقتصاددانان در كل داشتن تراز تجاری منفی را خوب یا بد ارزیابی نمی كنند. رقم واقعی در مورد چین در سال گذشته 419 میلیارد دلار بوده است. شاید منظور ترامپ حجم كل تجارت میان آمریكا و چین باشد كه رقم آن برای سال 2018 به 539 میلیارد دلار رسید. از این میزان آمریكا حدود 120 میلیارد دلار به چین صادرات داشت.
بنابر این تحلیل افزایش قدرت اقتصادی آمریكا، مصرف كنندگان را به جای پس انداز به سمت پرداخت بیشتر سوق می دهد كه این امر موجب افزایش تقاضا و واردات كالا و خدمات می شود. به اعتقاد تحلیلگران ادامه همین روند اقتصادی در آمریكا باعث افزایش بیشتر تراز منفی تجاری واشنگتن در برابر پكن می شود.

** بلوف نافرجام ترامپ
درواقع این فرایند پیامد همان ادعاهایی است كه ترامپ در مورد نقش خود در بهبود اقتصاد آمریكا بیان می دارد و آمارها نیز تاحدود زیادی آن را تایید می كنند. «موسسه تحقیقات اقتصادی آكسفورد» هم در پژوهشی پیش بینی كرد كسری تراز تجاری در سال 2019 بیشتر هم خواهد شد زیرا وضعیت مطلوب اقتصادی باعث افزایش تقاضا از سوی مصرف كنندگان آمریكایی می شود.
نكته اینجاست در چنین شرایطی، آمریكا و رئیس جمهوری تنها به دنبال آن است تا پكن را به خرید بیشتر از واشنگتن وادار كند، اما اقتصاددانان دستیابی به چنین موفقیتی را سخت می دانند.
به عنوان نمونه به رغم وجود تنش تجاری میان آمریكا و چین، در سال گذشته حجم تعامل تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان بیشتر هم شد و همین نیروهای بنیادیِ اقتصاد در سال 2019 نیز به نقش آفرینی در میان دو كشور ادامه خواهند داد.
از اینرو تارنمای روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» هم بر این اعتقاد است «تهدید تعرفه ای تازه دونالد ترامپ توخالی است و تنها برای ایجاد هیاهو بیان شده است. تجربه نشان می دهد دونالد ترامپ در ناموفق بودن رسیدن به اهداف از طریق تهدید، سابقه طولانی دارد.»
ترامپ خود می گوید كه پیروزی در جنگ های تجاری ساده است اما واقعیت كاملا متفاوت است و به نظر می رسد بلوف و تهدید وی چند روز قبل از سفر هیات بزرگ تجاری 100 نفره چینی به واشنگتن صورت گرفت. طبق این تحلیل، تهدید رئیس جمهوری آمریكا برای تحت تاثیر قرار دادن این هیات در سفر به آمریكا بوده است تا كاخ سفید بتواند امتیازات بیشتری را كسب كند. اما اكنون به نظر می رسد چینی ها به آمریكا نمی آیند یا اینكه با هیاتی كوچك وارد مذاكره می شوند.
به نوشته این روزنامه، ترامپ به دو دلیل می خواهد به همین رویكرد در قبال چین ادامه دهد از یك طرف آمارهای اقتصادی آمریكا مثبت و رو به رشد هستند و رئیس جمهوری نمی خواهد آن را خراب كند. همچنین موضوع كاهش كسری تجاری با چین هم به موضوعی حیثیتی برای ترامپ تبدیل شده است.
به اعتقاد تحلیلگران خواسته ترامپ از تجارت با چین غیرقابل دستیابی است و وی با این كار خود را در گوشه رینگ بوكس گرفتار می سازد. او چیزی را به مردم آمریكا قول داده است كه قادر به انجام آن نیست. این روزنامه انگلیسی تاكید می كند ترامپ نمی تواند برنامه «ساخت چین 2025» را متوقف سازد.
پژوهش**9130**1552