۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۹
کد خبر: 83306878
T T
۰ نفر

احتكار خانگی رهاورد خیمه شب بازی دلالان در بازار

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۹
کد خبر: 83306878
احتكار خانگی رهاورد خیمه شب بازی دلالان در بازار

سمنان- ایرنا- حرص و طمع خرید و كنش های غیرمتعارف و هیجانی مردم برای خرید اقلام غذایی و كالاهای ضروری، رهاورد خیمه شب بازی دلالان با تزریق ترس كاذب از قحطی در بازار كشور است.

به گزارش ایرنا، فشارهای اقتصادی آمریكا در ماه های گذشته بار دیگر پای كاسبان تحریم را به بازار كشور باز كرد و سودجویان با برآشفته نشان دادن شرایط اقتصادی كشور و سوء استفاده از اعتماد عمومی به خود تحریمی گسترده دست می زنند.
واژه «احتكار خانگی» در پاییز 97 بعد از افزایش قیمت ارز و دلار در بازار و نشر گزارش های متعدد از تمایل نداشتن عده ای سودجو و اصناف از عرضه كالاها در بازار آغاز شد و اگر تمركزی به بازار عرضه و تقاضای كالا در بازار ایران داشته باشیم در می یابیم ایجاد شوك های روانی از قحطی كالا در ماه های گذشته ترفند دلالان برای فروش بیشتر كالا با قیمت های حبابی و غیرواقعی در روزهای خاص از سال است.
دلالان اقلام غذایی با بررسی دقیق بازار برای ملتهب كردن اقتصاد برای سود بیشتر برنامه دارند و با شناسایی كالاهای مورد نیاز برای آیین های خاص سال و آگاهی از ظرفیت های بازار، با هدف سود بیشتر در وهله اول به خرید قابل توجه كالا، احتكار و ممنوعیت فروش، شوك روانی و تزریق ترس كاذب از نایاب شدن كالا و افزایش قیمت كالا در بازار اقدام می كنند.
هجوم مردم از همه جا بی خبر به فروشگاه ها برای خرید كالاهای مورد نظرشان كه دلالان در شبكه ها و كانال های اجتماعی از كمیاب شدن آنها خبر می دهند، به معنی سوء استفاده از اعتماد و آرامش حاكم بر بازار عرضه و تقاضا است.
اقدام یكباره برای خرید كالا از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد كه با نظارت های دقیق و كنترل نامحسوس از سوی دستگاه های اجرایی مربوط، همراه نشدن مردم و جلوگیری از خرید هیجانی می توان دست دلالان را از بازار آرام كشور كوتاه كرد.
همراه شدن با دلالان و خرید هیجانی كالا، دودی است كه تنها به چشم جامعه می رود و سود كلانی را به جیب سودجویان سرازیر می كند.
افزایش تقاضا برای احتكار خانگی كالا سبب شد تا جو حاكم بر بازار ملتهب و اقلامی مانند پوشك بچه، دستمال كاغذی، گوشت قرمز، تُن ماهی، ماكارونی و شكر در مقاطع مختلف اخیر علاوه بر نایاب شدن قیمت ‌های عجیبی را به ثبت برساند.

** تاثیر پذیری دلالان از واكنش های مردم
دانش آموخته رشته جامعه شناسی در مقطع دكتری گفت: دلالان برای سود بیشتر از واكنش ها و نوع برخورد مردم با یك رویداد زودگذر و مقطعی تاثیر می پذیرند و برای كسب درآمد نامتعارف بیشتر با دقت بر نقاط ضعف حاكم بر بازار به ایجاد جو روانی دست می زنند.
فرشاد قاسمی شاهرودی افزود: از سوی دیگر بعد از افزایش قیمت ارز، خرید برخی اقلام به دلیل شوك های اقتصادی طبیعی به نظر می رسد اما قحطی یا تلقین قحطی مستمر در ماه های گذشته نشان از تزریق باور اشتباه برای سركیسه كردن مردم دارد.
وی اضافه كرد: همراه شدن مردم با دلالان به یقین نشان از عملیاتی شدن تمام برنامه های سودجویان برای كسب درآمد بیشتر است.
قاسمی شاهرودی تصریح كرد: اگر دلالان دست از دسیسه چینی برای سود بیشتر بردارند، بازار ایران با وجود تحریم ها آرام است، اما احتكار كنندگان كالا با تزریق حس بی اعتمادی از صداقت مردم سوء استفاده می كنند.
وی تصریح كرد: در این وادی شناساسی و برخورد با اصنافی كه تخلف های آشكار و پنهان می كنند ضروری است و با نظارت های دقیق و برخورد قانونی می توان دست دلالان را از بدنه بازار كوتاه كرد.
دانش آموخته رشته جامعه شناسی در مقطع دكتری گفت: آسیب شناسی برای جلوگیری از اقدام دلالان و جلوگیری از هجوم مصرف كنندگان برای خرید كالاهای خاص باید انجام شود و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مستمر مردم را از شرایط آرام حاكم بر بازار مطلع كرد.

** خرید بیش از حد نیاز و همراه شدن با سودجویان
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان گفت: خرید بیش از نیاز كالا در بازار و احتكار خانگی به معنای همراه شدن مردم با دلالان و سودجویان است.
سید حسن میر عماد اضافه كرد: با وجود اطلاع رسانی های گسترده و توزیع منظم برخی اقلام اساسی برای عرضه مانند گوشت و مرغ اما شاهد ایجاد صف های طولانی و خرید بیش از حد نیاز هستیم.
وی خاطر نشان كرد: دلیل منطقی برای همراه شدن مردم با دلالان وجود ندارد و شهروندان باید با اعتماد به صحبت های مسئولان در تامین كالاهای اساسی به خرید های هیجانی دست نزنند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی سمنان با بیان اینكه انبار پشتیبانی كالا در استان از وضعیت خوبی برخوردار است، گفت: 60 تُن گوشت منجمد قرمز، یك هزار و 500 تُن ذرت ، 400 تُن جو ، سه هزار تُن كنجاله سویا و 550 تُن گوشت منجمد مرغ در این استان موجود است.
میرعماد ادامه داد: همچنین در ماه مبارك رمضان بیش از 210 تُن شكر با قیمت تصویب شده 34 هزار و 500 ریال در بازار استان به فروش می رسد.
وی تصریح كرد: مدیریت توزیع با توجه به نیاز واقعی بازار در حال انجام است و اگر مردم از خرید های هیجانی اجتناب كنند علاوه بر كاهش قیمت اقلام مصرفی شاهد كوتاه شدن دست سودجویان خواهیم بود.

** بالا رفتن تب احتكار كالا با جولان دلالان
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان گفت: تب احتكار كالا با جولان دلالان و همراه شدن مردم با خرید های هیجانی فروكش نمی كند.
مریم عرب افزود: در مقاطع مختلف از سال با وجود ثبات قیمت تنها به واسطه شوك های روانی شاهد عرضه و تقاضا هستیم و با همراهی دستگاه های انتظامی و قضائی این سودجویی ها در بازار كاهش می یابد.
وی تصریح كرد: با برنامه ریزی های اصولی و مدیریت اقلام موجود در نوروز 98 بسیاری از كالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ ، روغن و شكر در بازار استان سمنان به فروش رفت.
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان ادامه داد: مردم با رفتارهای اشتباه خود و با وجود فراوانی كالا باعث التهاب در بازار می شوند كه خرید هیجانی اقشار از تاثیرپذیری از گزارش های اشتباه عده ای سودجو نشات می گیرد.
عرب تصریح كرد: اكنون روند توزیع شكر، روغن، گوشت قرمز، مرغ منجمد، خرما و انواع شوینده با برنامه ریزی در بازار سمنان در جریان است و با احتساب جمعیت و میزان مصرف حتی بیش از نیاز مردم، كالاهای مذكور در قفسه فروشگاه های استان وجود دارد.
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان گفت: جو روانی كمیاب شدن ماكارونی و خرما در روزهای گذشته باز هم به دلیل تزریق شوك هایی است كه دلالان در بازار ایجاد می كنند و مردم به این رویكردهای اشتباه سودجویان توجه نداشته باشند.

** تلقین قحطی زمینه ساز احتكار خانگی
دانش آموخته مقطع دكتری رشته روان شناسی عمومی گفت: تلقین قحطی و انتشار خبرهای نا امید كننده از شرایط حاكم بر كشور در خرید های هیجانی مردم تاثیرگذار است.
اسماعیل مهدوی افزود: نوسان قیمت دلار در ماه های گذشته و افزایش قیمت كالاهایی كه به واسطه نرخ ارز افزایش یافت مردم را نگران كرده و این امر در نهایت به افزایش بی اعتمادی ها در جامعه منجر می شود.
وی اضافه كرد: دلالان با آگاهی از شرایط حاكم بر جامعه و با اجرای طرح از پیش طراحی شده و در آیین و مناسبت های خاص به ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت اقلام مورد نیاز اقدام می كنند كه این رفتار سودجویان از رفتار سهل انگارانه و متاثر از شایعات برخی شهروندان نشات می گیرد.
مهدوی ادامه داد: از اساس در كشور مردم به شایعه بسیار اهمیت می دهند و دلالان با نشان دادن چهره غیرواقعی جامعه مردم را خریدهای هیجانی و احتكار خانگی برای كسب درآمد بیشتر ترغیب می كنند.
دانش آموخته مقطع دكتری رشته روان شناسی عمومی گفت: مردم برای مواجهه با این پدیده های شوم نیازمند آموزش هستند و اگر رویه های مهم رفتاری در این بخش اصلاح شود، تاثیرگذاری دلالان در بازار بسیار كاهش خواهد یافت.

** آشفتگی بازار با رفتارهای هیجانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: رفتارهای هیجانی مصرف كننده در آشفتگی بازار عرضه و تقاضا تاثیرگذار است و باید اطلاع رسانی دقیق و صحیحی از وضعیت حاكم بر بازار به مردم مخابره شود.
بهروز اسودی ادامه داد: رفتارهای هیجانی برای بازار كشور كه با مشكلات اقتصادی متعدد دست و پنج نرم می كنند، سم مهلك است و با برخورد قضایی و انتظامی با دلالان و افرادی كه شوك در بازار ایجاد می كند، باید جلوی این تشنج ها را گرفت.
وی اضافه كرد: براساس آمار برنامه تامین كالا اساسی با جدیت تمام در بازار سمنان دنبال می شود و مردم به شایعه ها درباره احتمال قحطی كالا توجه نكنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تصریح كرد: نظارت های بسیار خوبی در سال گذشته با وجود فشارهای اقتصادی بر بازار عرضه و تقاضا حاكم بود و با وجود افزایش چند درصدی قیمت اما در تامین كالاهای اساسی هیچ مشكلی وجود نداشت.
اسودی تصریح كرد: مدیریت منابع و كالا و از سوی دیگر افزایش اعتماد در بین مردم می تواند از شیوع پدیده شوم احتكار خانگی جلوگیری كند.
به گزارش ایرنا، راهبرد جنگ روانی تزلزل اعتماد به نفس و ناامیدی نسبت به آینده و یكی از مصادیق بارز آن شایعه پراكنی كمبود كالا با هدف ایجاد تقاضای كاذب در بازار و وادار كردن مردم به خرید مازاد بر نیاز واقعی است.
در این چارچوب نشر شایعات پیرامون كمبود و یا گرانی كالا در جامعه با این هدف صورت می گیرد كه اكثر مردم دست به «احتكار خانگی» مایحتاج خود بزنند؛ رخدادی كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادی در این شرایط نابسامان منجر به وخیم تر شدن شرایط و برهم خوردن تعادل بازار می شود.
7339/6103/7408