«محمدرضا مودودی» امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در حال تعریف مگاپروژههای صادراتی هستیم تا ظرفیتهای جدید صادراتی در سال جدید خلق كنیم.
وی كه چندی پیش با حكم وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئول اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزۀ صادرات شد، با اشاره به اهمیت تجارت با همسایگان گفت: با توجه به اینكه محدودیتهای زیادی در حمل و نقل كالا و تبادل پول با كشورهای دورتر داریم، باید بیش از هر زمان دیگر روی كشورهای همسایه متمركز شویم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این كشورها هم ثروتمند هستند و هم سهم بالای یك هزار و100 میلیارد دلار از واردات جهانی دارند. با این حال سهم ما از صادرات به این كشورها با حدود 24 میلیارد دلار، كمتر از 2 درصد است.
مودودی درباره راههای تحقق این برنامه تصریح كرد: باید زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری را در داخل كشور و در حوزه تجارت خارجی فراهم كنیم؛ از جمله اینكه تشكل های صادراتی تخصصی را تقویت كرده و كمك كنیم شركتهای بزرگ صادراتی و مگاپروژههای صادراتی شكل بگیرند.
وی با تاكید بر لزوم توانمندسازی بنگاههای كوچك و متوسط افزود: باید برنامهریزی كنیم شركتهای كوچك به شركتهای چند میلیون دلاری در عرصه بین المللی تبدیل شوند. آنها باید با آداب و سازوكارهای بین المللی شدن آشنا شوند كه سازمان توسعه تجارت هم در این راه به آنها كمك میكند.
به گفته مودودی در شرایط فعلی كمتر از 350 قلم كالای صادراتی داریم كه ارزش آنها بالای 50 میلیون دلار است.
وی اظهار كرد: باید برنامههایی در راستای تولید محصولات جدید تعریف كنیم كه ظرفیت بالای 500 دلار در سال خلق كنند؛ تنها در پناه پروژههای چند صد میلیون دلاری می توانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و سبد كالاهای صادراتی در آینده باشیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دومین برنامه این سازمان گفت: با توجه به اینكه به لحاظ سوئیفت با موانعی رو به رو شدهایم، باید در حوزه مبادلات كالا به صورت تهاتری از ظرفیت همسایگان استفاده كنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید تجارتهای ترجیحی را تقویت و امضای قراردادهایی از این دست با همسایگان را در دستور كار قرار دهیم تا هم كار كردن با ایران برایشان منفعت داشته باشد و هم به ایران فرصت دهند كالاهای خودش را به این كشورها صادر كند.
مودودی بخش خصوصی را مهمترین محور فعالیت های سازمان توسعه تجارت خواند و خبر داد: شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی را با حضور جدی بخش خصوصی آغاز كردهایم و می خواهیم مهم ترین موانع و محورهای توسعه صادرات غیر نفتی را با همكاری بخش خصوصی فعال در این بخش احصا كنیم.
وی در پایان اظهار كرد: بر اساس برنامه ای مدون، قصد داریم سیاستهای ارزی را با سیاستهای تجاری منطبق كنیم و بهترین ظرفیتسازی را در این حوزه داشته باشیم تا صادرات به موتور محرك بخش مولد اقتصادی كشور تبدیل شود.
اقتصام**4037**9189
سرپرست سازمان توسعه تجارت تشریح كرد:
هدفگذاری برای متنوع كردن كالاهای صادراتی به همسایگان
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر:
83307121
تهران- ایرنا- سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: مگاپروژه ای صادراتی برای پروژه اقتصاد مقاومتی در دستور كار قرار گرفته است كه یكی از هدفگذاری های آن، تنوع بخشیدنِ كالاهای صادراتی به كشورهای همسایه است.