۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83307271
T T
۰ نفر

مديريت كار آمد، لايق و مدبرانه نياز ورزش و باشگاه داري

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83307271
مديريت كار آمد، لايق و مدبرانه نياز ورزش و باشگاه داري

روزنامه پيمان يزد در شماره 4699 خود مطلبي با عنوان « مديريت كارآمد، لايق و مدبرانه نياز ورزش و باشگاه داري» به قلم علي محمد قادريان، برخي ضعف هاي مديريتي و باشگاه داري ورزشي در استان را بررسي كرد.

در اين مطلب آمده است: باشگاه داري در ورزش دنيا يك بنگاه درآمدزايي است و سال هاي سال است كه تمامي رشته هاي ورزشي در كشورهاي پيشرفته، روي كاكل باشگاه ها كه اكثر به اتفاق آنان بسيار متمول هستند، مي چرخند و خودنمايي مي كنند.
البته در اين ميان و در راس كار باشگاه هاي موفق، يك مديريت پر تحرك و شاخص وجود دارد كه زمينه موفقيت آن باشگاه را فراهم كرده است.
بي ترديد يكي از شاخص هاي جامعه پيشرفته، پيشرفت مديريت است و وجود اين شاخص، تفاوت جوامع را مشخص مي كند. مديريت در كارهاي ساده و پيش پا افتاده هم قابل تجربه است، چه برسد به كارهاي عظيم و بزرگ كه كاملا نقشي انكار ناپذير دارد.
دكتر «علي رضائيان» در كتاب «اصول مديريت»، واژه مديريت را اين گونه تفسير و بيان مي كند:
«مديريت به معناي اداره كردن است و از پنج اصل اساسي تشكيل شده است، برنامه ريزي، سازماندهي، بسيج منابع و امكانات، هدايت، سرپرستي و كنترل. پديده مديريت مربوط به روزگار اخير نيست بلكه از دير باز، بشر متوجه شده كه براي رسيدن به هدف، لازم است به بسيج امكانات و رهبري امكانات به سوي آن هدف مشخص اقدام كند.»
با اين اوصاف، نقش مديريت در جوامع، بسيار مهم و حياتي است و در اين راه، مديران كارآمد، لايق و شايسته، مي توانند تاثيرگذار باشند.
با اين حساب در ورزش و باشگاهداري هم كه از وسعت بسياري برخوردار است، نمي توان و نبايد كار را به دست افرادي سپرد كه جداي از فاكتورهاي ذكر شده، فاقد تخصص ورزشي هم هستند.
بررسي ها نشان مي دهد كه الگوهاي رفتاري مديران در نحوه كار، سازماندهي، تصميم گيري و برنامه ريزي آنان تاثير مستقيمي در پيشرفت و يا عدم پيشرفت باشگاه ها دارد و به همين دليل است كارشناسان معتقدند؛ رشته مديريت، يك رشته مستقل و جداگانه نيست و با علوم ديگر از جمله روان شناسي، جامعه شناسي و رشته هاي ديگر ارتباط تنگاتنگ و خيلي نزديك دارد.
در همين رابطه مديري كه مي خواهد، يك باشگاه ورزشي را مديريت و اداره كند، بايد از مديريت مطلوب برخوردار باشد.
اجازه بدهيد با اين تفاسير، گريزي به مديريت هاي ورزشي باشگاهداري در يزد بزنيم.
يزدي كه باشگاه واقعي با استانداردهاي لازم را ندارد اما هر كس با يك درخواست و فراهم كردن امكانات مختصر، مجوز باشگاه دريافت مي كند و خود را باشگاهدار مي نامد؟!
جالب اينكه، نه علم مديريت را فراگرفته و نه هدف مشخصي كه بتواند به سود ورزش و جامعه باشد را دنبال مي كند.
شاهد و ناظريم در استان يزد، صدها باشگاه با مجوز به صورت قارچ گونه روئيده اند! باشگاه هايي كه فقط و فقط نام باشگاه را يدك مي كشند و از يك ساختار جزيي اوليه هم برخوردار نيستند؟!
جالب اينكه چون سيل وار آمده اند و هدف هم ندارند، خيلي ماندگار نيستند و در مدت كوتاهي محو مي شوند و تنها نامي از آنان باقي مي ماند.
با همه اينها و در برهوت بي باشگاهي در استان يزد، بعضي مواقع شاهد رويش اندك باشگاه هايي هم هستيم كه از مديريت نسبتا قابلي سود مي برند و هدف و برنامه دارند.
به عنوان مثال در ورزش يزد و در حال حاضر، مي‌توان از باشگاه هاي گلساپوش، نوين فولاد، فولاد آلياژي، شهداب و پيشگامان نام برد كه از هويت و شخصيت خوب و بالايي سود مي برند و توانسته اند در فوتبال ساحلي، فوتبال، واليبال، هندبال، دوچرخه سواري، واترپلو و... موفقيت هاي خوبي را كسب كنند.
البته بعضي از اين باشگاه ها اگر چه از مديريت كارا برخوردار هستند اما از لحاظ ساختاري دچار مشكلاتي هستند كه اگر هدف و قصدشان پايداري است، بايد اين نقيصه ها را بر طرف سازند.
نقيصه هايي كه باعث شد تا باشگاه هاي شهيد قندي، فولاد و تربيت يزد، يكي پس از ديگري در طي چند سال اخير به نابودي كشيده شوند و حاصل كارشان به غير از سرمايه سوزي نبود؟!
جا دارد باشگاه سنگ آهن بافق را هم كه از ساختار بسيار خوبي برخوردار و چندي است، پاي خود را از ورزش قهرماني با آن همه امكانات، بيرون كشيده است به اينها اضافه كنيم؟!
به هر حال غناي در ورزش و رسيدن به موفقيت در گرو مديريت كارآمد و لايق است و اگر به اين مهم بها داده نشود و مغفول بماند و نالايقان در مصدر قرار گيرند، خروجي كار چيزي به غير از سردرگمي ، آشفتگي، بي نظمي و عاقبت فنا و نابودي نخواهد بود.
چيزي كه ورزش استان يزد بارها و به دفعات آن را تجربه كرده و متاسفانه، درس لازم از آن گرفته نشده است؟!
روزنامه پيمان يزد به صاحب امتيازي و مديرمسئولي محمدمسعود اركان در گستره استان يزد منتشر و توزيع مي شود.
189 رسانه در استان يزد مجوز دارند كه از اين تعداد 137 مجوز متعلق به نشريات چاپي، 34 مورد متعلق به رسانه هاي برخط (خبرگزاري و پايگاه خبري) و ١8 مجوز هم مربوط به رسانه هاي الكترونيك غير برخط است.
7532/ 2047/