۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 83307724
T T
۰ نفر
هدف طرح كهاب كاهش بخارات بنزين و تاثير مثبت بر محيط زيست است

تهران- ايرنا- سرپرست هوا و تغيير اقليم با توضيح درباره اجرايي شدن طرح «كهاب» گفت: اجراي طرح كهاب با هدف كاهش، هدايت، انتقال و بازيافت بخارات بنزين، از سال 87 تاكنون براساس مصوبات متعدد هيات وزيران توسط وزارت نفت اجرا شده و تحت پيگيري سازمان حفاظت محيط زيست بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، محمد مهدي ميرزايي قمي درباره چگونگي طرح « كهاب» (كاهش، هدايت، انتقال و بازيافت بخارات بنزين) افزود: اين طرح مي بايست در انبارهاي نفت، جايگاه هاي بنزين و همچنين نفتكش ها انجام شود.
وي ادامه داد: اجراي طرح كهاب در جايگاه هاي بنزين در دو بخش انجام مي شود كه بخش اول به كنترل و بازيافت بخارات بنزين در محل مخازن سوخت و بخش دوم به كنترل و بازيافت بخارات بنزين در محل و سوخت گيري خودروها مربوط مي شود.
قاسمي با اشاره به تاثيرات مخرب بخارات بنزين بر محيط زيست و افراد توضيح داد: بخارات بنزين شامل تركيبات مختلف از VOCs بوده كه مي تواند علاوه بر آثار زيست محيطي، بر سلامت كاركنان جايگاههاي بنزين و انبارهاي نفت ( در وهله نخست )، مراجعين به جايگاه ها، ساكنين مناطق همجوار جايگاه ها و انبارهاي نفت تاثيرات سوء داشته باشد.
وي افزود: ازجمله اين تركيبات چهار تركيبBTEX بوده كه سرطان زايي بنزن از آن كاملا به اثبات رسيده است، لذا به منظور پيگيري و نظارت هر چه دقيق تر بر موضوع از لحاظ چالش هاي موجود، علل تاخير در اجرا و تكميل طرح كهاب، سازمان محيط زيست علاوه بر انجام مكاتبات متعدد با وزارت نفت و ساير دستگاه هاي مرتبط، اجراي طرح را به صورت مكرر پيگيري مي كند.
سرپرست هوا و تغيير اقليم اميدوار است با برنامه ريزي و پيگيري توسط وزارت نفت و همكاري جايگاه داران و همچنين سايردست اندركاران موضوع، بتوان گامي در جهت جلوگيري از انتشار مواد آلي فرار به محيط زيست برداشت و ضمن تاثير گذاري مثبت بر سلامت محيط زيست و شهروندان، موضوع صرفه جويي در مصرف سوخت نيز محقق شود.
علمي** 9014**1485
۰ نفر