۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۲۰
کد خبر: 83308041
T T
۰ نفر

سیلاب 142هزار میلیارد ریال به بخش كشاورزی كشور خسارت زد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۲۰
کد خبر: 83308041
سیلاب 142هزار میلیارد ریال به بخش كشاورزی كشور خسارت زد

اهواز - ایرنا - مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات وزارت جهاد كشاورزی گفت:سیلاب در چهار استان خوزستان ، گلستان ، لرستان و مازندران 142هزار میلیار ریال به مجموعه بخش كشاورزی خسارت زده است.

به گزارش ایرنا سیدمحمد موسوی روز چهارشنبه در نشست بررسی ،برآوردها و پرداخت خسارات سیل به بهره برداران بخش كشاورزی خوزستان در سرسرای اداری سازمان جهادكشاورزی استان در اهواز افزود:52درصد حجم خسارت مربوط به بخش زراعت ، هشت درصد باغات ، 16درصد به دام و طیور و 24درصد به زیرساخت های بخش كشاورزی بوده است.
وی گفت: از مجموع كل خسارات سیلاب فروردین امسال كه حدود 300هزار میلیارد ریال برآورد شده است حدود 50درصد مربوط به بخش كشاورزی بوده است.
موسوی با تاكید بر سریع پرداخت غرامت به كشاورزان خسارت دیده افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت ، 30هزار میلیارد ریال از بدهی كشاورزان استمهال شده است.
مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات وزارت جهاد كشاورزی ، بازگشت به زندگی عادی كشاورزان را اولویت نخست بیان و بر شتاب بخشی بر نوسازی زمین های كشاورزی و خروج آب از آنها، و آماده سازی كشت تابستانه و پاییزه تاكید كرد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان نیز گفت: تاكنون آبگرفتگی 51هزارو 700هكتار از زمین های كشاورزی خوزستان برطرف شده و از این سطح 17هزار هكتار آن مقداری محصول برداشت شد.
كیخسرو چنگلوایی پیش بینی كرد تا نیمه خرداد آب سیلاب از همه زمین های كشاورزی خارج شود و پس از آن تجهیز و نوسازی زمین ها شروع خواهد شد.
وی گفت:همه دستگاه های اجرایی و بهره برداران محلی در حال برداشت 3.5میلیون تن محصول شامل گندم ، جو ، چغندرقند و صیفی جات هستند و بخش مهمی از آن باید به سرعت از استان خارج شود.
در این نشست اعلام شد از 26فروردین تا 17 اردیبهشت 845 هزار تن گندم به نرخ تضمینی در استان خوزستان خریداری شده است.
سیلاب حدود 750هزار تن گندم خوزستان را از بین برد.
6065/ 6037