۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۴۰
کد خبر: 83309484
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

آلمان: تلاش ها برای عملیاتی كردن اینستكس ادامه دارد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۴۰
کد خبر: 83309484
آلمان: تلاش ها برای عملیاتی كردن اینستكس ادامه دارد

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه آلمان با تاكید دوباره بر پایبندی كشورش به برجام و همكاری با 2 طرف دیگر اروپایی این توافق، گفت كه برلین گفت و گو با ایران را برای عملیاتی كردن اینستكس ادامه می دهد.

به گزارش عصر جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ماریا آدبار» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: 3 كشور اروپایی طرف برجام برای عملیاتی كردن كانال مالی موسوم به اینستكس برای تسهیل تبادلات مالی با ایران به شدت در حال تلاش هستند.
آدبار در یك كنفرانس خبری ضمن تاكید دوباره بر پایبندی كشورش به توافق هسته ای با ایران، خواستار تداوم اجرای كامل این توافق از سوی تهران شد.
وی دلایل تاخیر در عملیاتی شدن اینستكس را ماهیت پیچیده تحریم های آمریكا و همچنین برخی انتظارات مطرح شده از سوی طرف ایرانی عنوان كرد.
آدبار گفت: همانطور كه می دانید اینستكس نیاز به ساختاری متناظر در ایران دارد كه باید از سوی طرف ایرانی راه اندازی شود.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود كه هر دو ساختار در ایران و اروپا باید معیارهای بین المللی در ارتباط با مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تضمین كنند.
وی تاكید كرد: آلمان به گفت و گو با طرف ایرانی در این باره ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از كاهش اجرای تعهدات ایران در برجام خبر داد و یك ضرب الاجل 60 برای اروپا تعیین كرد تا به تعهدات خود عمل كنند.
كارشناسان، اقدام ایران در كاهش برخی تعهدات در برجام را كه رئیس جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان 'جراحی برجام' یاد كرد، اقدامی هوشمندانه توصیف كردند كه اروپایی ها را با انتخابی مهم رو به رو ساخته است.
كاهش اجرای تعهدات ایران شامل توقف فروش مازاد ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده است.
شورای عالی امنیت ملی كشورمان روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به كشورهای عضو برجام، تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
در بیانیه شورای عالی امنیت ملی كشورمان كه طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران كشورهای عضو برجام اعلام شده، به كشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانكی و نفتی فرصت داده شده و تاكید شده است: 'در هر زمان كه خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد كرد.
شبد**9416**1379