۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۱
کد خبر: 83310431
T T
۰ نفر

251 میلیون دلار كالا و خدمات از منطقه آزاد ارس صادر شد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۱
کد خبر: 83310431
251 میلیون دلار كالا و خدمات از منطقه آزاد ارس صادر شد

تبریز- ایرنا - مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: سال گذشته در مجموع 251 میلیون دلار كالا شامل 86 میلیون دلار صادرات قطعی(خارجی)، 30 میلیون دلار صادرات مجدد، 114 میلیون دلار صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی و 21 میلیون دلار صادرات كالاهای داخلی از این منطقه انجام شد.

محسن نریمان روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه جمهوری آذربایجان، تركیه، روسیه، عراق، ازبكستان، گرجستان، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی در جمع بازارهای هدف محصولات تولیدی ارس هستند، گفت: جمهوری آذربایجان رتبه اول صادرات خارجی این منطقه را در اختیار دارد.
وی با اشاره به روند افزایش صادرات منطقه در سه سال گذشته، گفت: در سال 95 ارزش صادرات قطعی ارس به كشورهای خارجی 35 میلیون دلار، در سال 96 حدود 63 میلیون دلار بود و در سال گذشته این رقم با 35 درصد افزایش به بیش از 86 میلیون دلار رسید.
وی اقلام صادرات قطعی منطقه را شامل قیرنفت، گازوئیل، هیدروكربن، فیلم شیرینگ، انواع كیسه، طناب از پلی اتیلن، خشكبار، نخ پلی استر، منسوجات، فلفل، گوجه فرنگی، كیسه جامبوبگ، كارتن خالی و هیدروكربن عنوان كرد.
نریمان، میانگین قیمت تمام شده كالاهای صادراتی به خارج از كشور در منطقه آزاد ارس را یك دلار و دو سنت اعلام و یادآوری كرد: مقرون به صرفه بودن قیمت تمام شده كالاهای تولیدی با توجه به زیر ساخت های موجود، دانش و فناوری شركت ها و مواد اولیه موجود كه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی استحصال شده اند، عامل اصلی تمایل كشورهای همسایه ایران به همكاری با واحدهای تولیدی مستقر در ارس است.
وی گفت: عمده بازارهای صادرات خارجی منطقه آزاد ارس كشورهای جمهوری آذربایجان، تركیه و فدراسیون روسیه هستند كه در مجموع 77 درصد سهم صادرات خارجی منطقه آزاد ارس را به خود اختصاص داده اند.
نریمان خاطرنشان كرد: سال گذشته جمهوری آذربایجان با جذب 32 درصد صادارت واحدهای تولیدی ارس عنوان نخست مشتری منطقه را به خود اختصاص داد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: جمهوری آذربایجان سال گذشته 28 میلیون و 20 هزار و 283 دلار از منطقه آزاد ارس واردات انجام داد.
نریمان افزود: تركیه نیز با جذب 27 درصد تولیدات منطقه آزاد ارس به ارزش 22 میلیون و 870 هزار و 180 دلار جایگاه دوم مشتریان عمده منطقه را از آن خود كرده است.
وی در خصوص صادرات به فدراسیون روسیه نیز گفت: این همسایه شمالی كشورمان در سال گذشته 15 میلیون و 279 هزار و 882 دلار كالا به وزن 14 میلیون و 907 هزار و 695 كیلو گرم از واحدهای تولیدی فعال در منطقه آزاد ارس خریداری كرد.
وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری در كشور فراهم كردن امكان حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات كالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی به نفع سرزمین اصلی است، خاطرنشان كرد: هرگونه تولید و صدور كالا از مناطق آزاد در حكم صادرات بوده و رشد این رقم تابعی از درخواست واردات كالا و خدمات از سرزمین اصلی و كشورهای خارجی است.

** 114 میلیون دلار صادرات به سرزمین اصلی
نریمان در خصوص صادرات كالا از منطقه آزاد ارس به سرزمین اصلی گفت: مشتریان ایرانی انواع كالا از جمله نخ، پروفیل یو پی وی سی، انواع كیسه، ام دی اف ملامینه، پروفیل، تجهیزات گلخانه ای، صفحات كابینت، مبلمان خانگی، فربرقی، باتری خودرو، وانت پیكاپ، اكسل عقب تریلر، وانت دو كابین، كیسه پروپیلن و نخ، شمش آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم، منسوج نبافته و نمد، سیلیكون را سال گذشته از ارس خریداری كردند.
وی ارزش این اقلام را كه در منطقه آزاد ارس تولید و به داخل سرزمین اصلی صادر شد، 114 میلیون دلار اعلام كرد.
نریمان با اشاره به اینكه در سال 96 ارزش صادرات منطقه به سرزمین اصلی 90 میلیون دلار بود، گفت: در سال گذشته رشد 24 میلیون دلاری را در این خصوص شاهد بودیم.

** رشد 10 میلیون دلاری صادرات سرزمین اصلی به خارج از كشور
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در خصوص كالاهای ایرانی تولید و صادر شده از این منطقه نیز اعلام كرد: سال گذشته21 میلیون دلار كالای تولید شده در كشور از جمله انواع قیرنفت، روغن هیدرولیك، گلخانه با تجهیزات كامل، مبلمان، تینر، حلال، هیدروكربن، الیاف، لوله و پروفیل آهنی، اتصالات، انواع رنگ، ماشین آلات، مواد شیمیایی از این منطقه صادر شد.
نریمان خاطرنشان كرد: این میزان صادرات نسبت به سال 96 افزایش 10 میلیون دلاری را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینكه میزان كل صادرات سال 1397منطقه آزاد ارس 251 میلیون دلار بود، گفت: با وجود تحریم های شدید اقتصادی علیه كشورمان این رمیزان صادرات در مجموع افزایش 12میلیون دلاری نسبت به سال 1396 نشان می دهد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: این میزان صادرات ماحصل فعالیت 152شركت تولیدی و صنعتی و 42 واحد كشاورزی دارای پروانه بهره برداری مستقر در این منطقه و صدور یكهزار و 650 گواهی تولید است كه با سرلوحه قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین خواسته رهبر معظم انقلاب در زمینه های معدن، صنعت، عمران، بازرگانی، كشاورزی، انبارداری و واردات خودرو محقق شده است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در شمالغرب كشور با وسعت 51 هزار هكتاری به دلیل هم مرز بودن با سه كشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان همچنین نزدیكی به كشور های تركیه و عراق و در نهایت همجواری جغرافیایی با كشورهای CISدر مجموع با هدف گذاری بازار 600 میلیون نفری دارای ظرفیت های مناسب اقتصادی به ویژه تجاری است.
3071/518
۰ نفر