۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 83311462
T T
۰ نفر
20 درصد واحدهای خونی اهدایی مدیترانه شرقی را ایران تامین می كند

ایلام - ایرنا - مدیركل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفت: رشد فعالیت های این سازمان در سایه توان كارشناسی به حدی رسیده كه هم اكنون 20 درصد واحدهای خونی اهدایی منطقه مدیترانه شرقی را ایران تامین می كند.

به گزارش ایرنا، دكتر بشیر حاجی بیگی روز یكشنبه در آیین تكریم از مدیر كل سازمان انتقال خون استان ایلام و معارفه مدیر جدید اظهار داشت: منطقه مدیترانه شرقی شامل كشورهای عراق ، لبنان ، مصر ، قبرس ، سوریه ، فلسطین ، تركیه و اردن است.
وی با بیان اینكه هم اكنون سازمان انتقال خون ایران در عرصه بین المللی نیز موفقیت های بزرگی كسب كرده، افزود: ایران جز پنج كشور برتر آسیا در عرصه انتقال خون و تنها كشور در منطقه مدیترانه شرقی است كه دارای برنامه ملی خون های نادر و عضو این كارگروه در انجمن بین المللی انتقال خون در بین 20 كشور دنیا است.
مدیركل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: سال هاست در ایران اهدای خون هیجانی به اهدای مسئولانه و آگاهانه تبدیل شده و سیستم خودحذفی محرمانه برای افزایش ضریب سلامت و امنیت خون از طریق شناسایی و حذف اهدا كنندگان راه اندازی شده است.
حاجی بیگی تصریح كرد: 10 میلیون واحد خون اهدایی دنیا در مدیترانه شرقی است كه سهم كشور ما 2 میلیون واحد معادل 20 درصد است و از نظر خطر انتقال بیماری های عفونی از طریق خون به صفر نزدیك شدیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: خون و فرآورده های خونی 900 بیمارستان و مركز درمانی از طریق این سازمان تامین می شود كه اصل و پایه آن را اهدا كنندگان تشكیل می دهند.
وی با بیان اینكه از سال 92 همكار سازمان بهداشت جهانی هستیم و سال 96 نیز این همكاری تمدید شد، افزود: از سال 89 تاكنون چهار هزار خون بندناف با كیفیت بالا ذخیره شده و 15 پیوند توسط آنها صورت گرفته است.
در استان ایلام رشد اهدا خون در سال 97 نسبت به سال 96 با توجه به جمعیت 6.7 درصد رشد داشته و رتبه چهارم كشور را دارد.
مدیركل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران به وضعیت اهداء و ذخیره سازی خون و فرآورده های خونی در استان ایلام اشاره كرد و گفت: سال گذشته میزان توزیع خون و فرآورده های آن در استان 16 هزار و 940 واحد بوده و پنج هزار و 800 واحد نیز به پایگاه های سایر استان ها توزیع شده است.
حاجی بیگی افزود: اهدای خون مستمر استان ایلام سال گذشته 70 درصد و در سال 96 نیز 65 درصد بود كه نیم درصد رشد داشته و در این زمینه نیز حائز رتبه چهارم كشوری است.
دكتر حاجی بیگی با بیان اینكه یك هزار و 400 تخت بیمارستانی در استان وجود دارد، گفت: ایلام دارای 310 بیمار خاص شامل 30 بیمار هموفیلی، 116 بیمار دیالیزی و 163 بیمار تالاسمی است كه خون مورد نیاز آنان از سازمان انتقال خون ایلام تامین می شود.
به گزارش ایرنا، آیین تكریم و معارفه مدیر جدید سازمان انتقال خون ایلام با حضور مدیركل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران و مدیر كل دفتر مدیریت عملكرد و پاسخگویی به شكایات سازمان انتقال خون برگزار و در پایان از خدمات دكتر مهدی اكبری دهبالایی تقدیر و دكتر سحر سنایی بعنوان مدیر جدید معارفه شد.
7180/6119