۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۶
کد خبر: 83312452
T T
۰ نفر

شناسايي بيمار مبتلا به فشارخون به تنهايي كافي نيست

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۶
کد خبر: 83312452
شناسايي بيمار مبتلا به فشارخون به تنهايي كافي نيست

شيراز - ايرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه شناسايي بيمار مبتلا به فشار خون به تنهايي كافي نيست گفت: در اين زمينه بايد براي دريافت خدمات بهداشتي ابهورزان، مراقبان سلامت، تاييد پزشك، دريافت مراقبت هاي لازم درماني و مصرف داروي كنترل فشار خون، برنامه ريزي شود.

دكتر عبدالرسول همتي دوشنبه با اشاره به پويش ملي كنترل فشار خون به خبرنگار ايرنا گفت: با اجراي برنامه پزشك خانواده شهري در استان فارس و با كمك مراقبان سلامت در كنار پزشكان خانواده، استان فارس در زمينه شناسايي اين بيماران در كشور پيشگام است و تاكنون حدود 277 هزار بيمار مبتلا به فشارخون بالا در جمعيت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شيراز شناسايي شده اند.
معاون بهداشت و دبير ستاد اجرايي بسيج ملي كنترل فشار خون بالا همچنين با بيان اينكه برنامه بسيج ملي كنترل فشار خون بالا در كشور با ابتكار وزير بهداشت و با توجه به ضرورت هاي حوزه سلامت كشور آغاز شده است گفت: بر اساس يافته هاي پژوهش هاي علمي حدود 30 درصد جمعيت بالاي 30 سال كشور مبتلا به فشار خون هستند.
همتي با اشاره به اينكه استان فارس در اين زمينه نسبت به ساير استان ها در جايگاه بهتري قرار دارد افزود: پايش هاي انجام شده نشان مي دهد از هر سه نفر جمعيت كشور، يك نفر مبتلا به فشار خون بالاست و مطلب نگران كننده اين است كه از همين تعداد، چيزي حدود 40 درصد، از بيماري خود اطلاع نداشتند و نيمي از افرادي كه از فشار خون خود اطلاع داشتند و تحت درمان بودند، دارو استفاده نمي كردند، بنابراين كار اجراي اين پويش ملي حساس تر و سنگين تر مي شود.
اين مقام مسئول حدود 50 درصد جمعيت كشور را مربوط به افراد بالاي 30 سال عنوان كرد كه در اين پويش ملي، نيمي از اين افراد، به عنوان جمعيت هدف تعيين شده است، اين جمعيت معادل حدود 20 ميليون نفر در كشور و حدود يك ميليون و 200 هزار نفر در استان فارس است.
وي همچنين ادامه داد : دراستان فارس حدود 57 درصد جمعيت هدف شناسايي شده اند اكنون دانشگاه علوم پزشكي شيراز شناسايي 43 درصد باقي مانده را بر عهده دارد و نسبت به ساير دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، پيشگام است.
همتي در مورد روند شناسايي اين افراد، توضيح داد: اين افراد با اطلاع رساني، آگاه سازي و آموزش پزشك و مراقبان سلامت، به پايگاه ها و مراكز بهداشتي مراجعه مي كنند و از فشار خون خود آگاه مي شوند و مراقبت هاي لازم را دريافت مي كنند.
اجراي پويش ملي شناسايي و مقابله با فشار خون بالا از 27 ارديبهشت همزمان با روز جهاني قلب و فشار خون آغاز مي شود و تا 15 تير به مدت شش هفته ادامه دارد.
در استان فارس هزار خانه بهداشت، 500 مركز و پايگاه جامع سلامت، هزار پايگاه پزشك خانواده و پايگاه هاي سيار در اجراي اين طرح، مشاركت دارند.
6113 /1876