۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83312934
T T
۰ نفر

معاون وزیر فرهنگ خبر داد :

عرضه كاغذ به ناشران ادامه دارد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83312934
عرضه كاغذ به ناشران ادامه دارد

تهران - ایرنا - معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تداوم عرضه كاغذ به ناشران بعد از برگزاری سی ودومین نمایشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت : عرضه كاغذ طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، «محسن جوادی» روز دوشنبه با اشاره به جزئیات این خبر افزود: عرضه كاغذ برای انتشار كتاب به ناشران در سال ٩٨ هم به روال سال گذشته ادامه داشته است و این روند حتی در روزهای برگزاری نمایشگاه كتاب تهران هم انجام ‌شد.
وی ادامه داد: عرضه كاغذ به ناشران در روزهای بعد از نمایشگاه هم تداوم داشت و هیچ گونه وقفه‌ای در كار پیش نیامده تا ناشران بتوانند در این حوزه با مشكل كمتری به تولید و انتشار كتاب بپردازند.
جوادی با اشاره به تاثیر عرضه كاغذ با ازر دولتی در عرصه نشر گفت: بسیاری از ناشران حرفه‌ای و فعال كشور توانستند با استفاده از كاغذ با ارز دولتی به فعالیت خود ادامه دهند چنانكه در بازدید مسئولان از نمایشگاه كتاب تهران این نكته توسط ناشران مورد اشاره قرار گرفت.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره روند عرضه و توزیع كاغذ در حوزه نشر توضیح داد: عرضه و توزیع كاغذ مربوط به این حوزه توسط صنف نشر انجام می شود به این صورت كه ناشران متقاضی، درخواست خود را در سامانه‌ای كه به این منظور تعریف شده وارد می كنند و پس از بررسی در صورت تائید كاغذ مورد نیاز به ناشر تحویل داده می‌شود.

** تكذیب دو برابری قیمت كاغذ
به گزارش ایرنا، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین هفته گذشته و همزمان با آخرین روز برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران و همچنین آخرین نشست خبری نمایشگاه كتاب موضوع دو برابر شدن قیمت كاغذ را شایعه سازی و گمانه زنی برخی رسانه ها خواند و گفت: پس از ابلاغ مقام معظم رهبری و دستورات معظم له بلافاصله جلسه مشترك و فوری میان وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن وتجارت برگزار و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
محسن جوادی ادامه داد: همچنین هفته گذشته جلسه كارگروه ساماندهی كاغذ با حضور حسین انتظامی مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزار و نتیجه آن نیز رسانه ای و اطلاع رسانی شد. جلسات بصورت مستمر در حال برگزاری است و طی امروز و روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران تاكید كرد : مقرر شده نتایج تصمیمات كارگروه ساماندهی كاغذ و دیگر جلسات وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت بلافاصله برای شفاف سازی افكار عمومی، اطلاع رسانی و رسانه ای شود.

** تنظیم بازار كاغذ
این درحالی است كه مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سیزدهمین جلسه كارگروه ساماندهی كاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این كارگروه مصوب یكی از جلسات مرداد ماه ستاد تنظیم بازار است كه با حضور همه ذینفعان در موضوع كاغذ تشكیل می شود.
حسین انتظامی با اشاره به حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانك مركزی، سازمان حمایت از مصرف كننده، گمرك، وزارت های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین صنوف مطبوعات و چاپ و نشر در این كارگروه افزود: این كارگروه وظایف مختلفی مانند تایید ثبت سفارش های كاغد و نظارت بر توزیع آن را برعهده دارد و در جلسات تدابیری برای هماهنگی و هم افزایی این دستگاه ها و یكپارچگی اقدامات آنها انجام می شود.

** توصیه رهبری تلاش‌ها را مضاعف كرد
انتظامی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رسیدگی به وضعیت كاغذ در بازدید معظم له از سی و دومین نمایشگاه كتاب تهران در مورد دستور آنها اضافه كرد: این امر موجب شد همت همه دستگاه ها در رفع مشكل موجود مضاعف شود.
وی گفت: مطابق اطلاعات به دست آمده و مطرح شده در جلسه امروز از بخش های مختلف، حدود 3 هزار تن كاغذ روزنامه ای و همین اندازه كاغذ چاپ و تحریر ویژه نشر از گمرك ترخیص شده و ظرف روزهای آینده توسط معاونت های تخصصی و مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل معاونت مطبوعاتی و معاونت فرهنگی حواله های این محموله های كاغذ برای مصرف كنندگان صادر شود.
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تقویت شركت های تولیدكننده كاغذ داخلی كاغذ نیز گفت: یكی از تدابیر ما از قبل این بود كه تلاش كنیم ظرفیت شركت های تولیدكننده كاغذ در داخل افزایش یابد.‌ این شركت ها مشكلاتی در مورد واردات پالپ داشتند كه مشغول حل آن هستند.
وضعیت كاغذ از اوضاع نابسامان در این عرصه خبر می دهد و گرانی آن در كنار تورم اقتصادی سبد خرید كتاب خانوارها را كوچكتر از قبل كرده است. در علت كاوی این مساله دیدگاه های متفاوتی مطرح است و از دریچه های مختلفی به آن نگریسته می شود اما نقطه مشترك همه این نگرش ها، وضعیت بحرانی كاغذ است.
تاكید رهبر معظم انقلاب بر حل مساله كاغذ گویای توجه ایشان به اقتصاد نشر و رونق كتاب و كتابخوانی است. به ویژه اشاره رهبر انقلاب بر این نكته كه راه برون رفت از این مساله مستلزم همكاری و هماهنگی میان دو وزارتخانه فرهنگ و صنعت است. گواهی بر این می دهد كه نمی توان تنها وزارت ارشاد را كه متولی كتاب است را به عنوان حل كننده مساله دانست.

** انتشار جدیدترین جدول به روز شده كارگروه ساماندهی كاغذ
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی برای شفاف سازی هر هفته جدیدترین جدول به روز شده كارگروه ساماندهی كاغذ در هفته جاری كه در آن حضور داریم را از سوی دبیرخانه این كارگروه منتشر می كند.
دراین راستا و در ادامه سیاست شفاف سازی، جدیدترین جدول به روز شده كارگروه ساماندهی كاغذ در هفته جاری، روز دوشنبه 23 اردیبهشت ماه 98 (امروز) از سوی دبیرخانه این كارگروه منتشر شد.
براین اساس این جدول با عنوان وضعیت واردات كاغذ تایید شده در كارگروه ساماندهی به تفكیك نوع كاغذ منتشر شده همراه با آخرین وضعیت واردات كاغذ تایید شده در كارگروه ساماندهی به تفكیك نوع كاغذ هم اكنون در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانیhttps://www.farhang.gov.ir منتشر شده است.
فراهنگ ** 9211 ** 1355
۰ نفر