۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83312943
T T
۰ نفر

كارشناس عرب: احتمالا اسراییل پشت انفجار الفجیره است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83312943
كارشناس عرب: احتمالا اسراییل پشت انفجار الفجیره است

تهران - ایرنا - «طارق ابراهیم» كارشناس مسایل كشورهای حوزه خلیج فارس در واكنش به حادثه دیروز (یكشنبه) برای چند نفتكش و كشتی تجاری در بندر «الفجیره» در امارات تاكید كرد كه احتمالا اسراییل پشت این انفجار قرار دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه تحلیلی خبری «اضاءات»، ابراهیم افزود: تل آویو برای اجرای این عملیات خرابكارانه اطلاعات راهبردی و لوجستیكی لازم را در اختیار داشت.
كارشناس مسایل امور كشورهای حوزه خلیج فارس افزود: بندر الفجیره بزرگترین بندر نفتی در خلیج فارس و دومین بندر بزرگ نفتی در جهان است.
وی گفت: در امارت الفجیره یك پایگاه نظامی مهم و چند مقر آمریكایی برای رصد فعالیت های كشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد و ممكن است یك طرف سومی عامل این حمله باشد.
وی همچنین تاكید كرد كه عاملان این حمله نمی توانند چند تروریست باشند، چرا كه این عملیات در سطح راهبردی یك عملیات امنیتی پیچیده بود و عاملان آن به طور قطع آموزش دیده اند.
ابراهیم در یك تحلیل دیگر از این انفجار گفت: ممكن است عاملان انفجار الفجیره كسانی باشند كه بخواهند قدرت های منطقه خلیج فارس را به چالش بكشند.
از سوی دیگر «محمد عباس» كارشناس مسایل نظامی در گفت و گو با «المیادین» تصریح كرد: انفجار الفجیره نمونه كوچكی از تبعات وقوع جنگ در منطقه است.
وی افزود: اسراییل و سعودی از اعلام جنگ آمریكا علیه ایران نفع می برند و بعید نیست كه آن ها پشت انفجار الفجیره باشند.
«مكرم خوری» مدیر مركز تحقیقات افراط گرایی در اروپا در اظهار نظری متفاوت گفت: هركس پشت این حمله بوده موفق شده وقوع جنگ احتمالی را از این منطقه دور كند.
وی افزود: این عملیات هوشمندانه حامل پیام مهمی برای واشنگتن بود و این حمله به كاخ سفید فهماند كه در صورت وقوع جنگ، كشورهای عربی حوزه خلیج فارس از درگیری دور نخواهند بود.
دیروز (یكشنبه ) خبرگزاری ها از انفجار دستكم 7 نفتكش در بندر الفجیره امارات خبر دادند . دولت امارات اگر چه ابتدا این خبر را تكذیب كرد اما ساعاتی بعد وزارت خارجه این كشور اعلام كرد كه 4 فروند نفتكش این كشور در معرض اقدام خرابكارانه قرار گرفته است.
وزارت خارجه امارات افزود: این حادثه صبح یكشنبه در سواحل شرقی امارات در نزدیك امارت فجیره رخ داد.
خاورم**9208**1651