به گزارش خبرنگار ایرنا، توقف چند ماهه عملیات اجرایی راه آهن كرمانشاه - خسروی به جای حوزه عمرانی استانداری از شورای معادن استان كرمانشاه سردرآورد و به موضوع محوری جلسه روز دوشنبه این شورا تبدیل شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار كرمانشاه در این نشست گفت: برای فعالسازی عملیات اجرایی راه آهن كرمانشاه - خسروی نیاز به بالاست با مقاومت بالا به صورت سنگ آذرین است كه تنها در ایستگاه گروس در شرق استان وجود دارد و با وجود این كه وزارت راه امكان حمله رایگان آن به محل پروژه را فراهم كرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه این كار را نمیدهد.
به گفته مهرداد سالاری، وزارت صمت میگوید امكان برداشت سنگ و بهرهبرداری از معادن این منطقه وجود ندارد و این یعنی تعطیلی بیشتر پروژه راه آهن خسروی و ضرر بیشتر.
در جریان ساخت راه آهن پس از عملیات ریل گذاری، بالاست لازم تا سطح بالایی تراورس(ریل بند) بر روی خط پخش و با استفاده از «زیركوب» محكم میشود.
محسن دارابی، مدیركل صنعت، معدن و تجارت استان كرمانشاه در این باره توضیح داد: ایستگاه گروس در داخل پهنه معدنی سنقر قرار دارد و طبق ابلاغ وزارتخانه امكان برداشت از آن وجود ندارد و ما نیز نمیتوانیم چنین اجازهای را بدهیم.
این پاسخ اما برای استاندار كرمانشاه قانع كننده نبود و انتقاد او را برانگیخت؛ هوشنگ بازوند گفت: نمیشود عملیات اجرایی راه آهن كرمانشاه بخوابد به بهانه اینكه پهنه سنقر آزاد نشده.
بازوند از دارابی خواست كه اجازه برداشت بالاست موردنیاز از ایستگاه گروس را بدهد تا همزمان استانداری پیگیر دریافت مجوز آن از وزارت صمت باشد اما دارابی گفت: پهنه سنقر بزودی آزاد میشود و ما تا پیش از آن نمیتوانیم اجازه برداشت بدهیم.
آنچنان كه دارابی بیان كرد، صدور مجوز برداشت از ایستگاه گروس در اختیار جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت است و ادارهكل صمت كرمانشاه اجازه چنین كاری را ندارد كه استاندار كرمانشاه در واكنش به آن گفت: «باید گریه كرد به حال استانی كه كارش را یكی دیگر در تهران انجام میدهد و مدیران استان اختیاری ندارند».
بازوند با بیان اینكه وزیر صمت در سفر خود به استان كرمانشاه از واگذاری اختیاراتش در حوزه معادن به استانها خبر داد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم كه این اتفاق نیفتاده و من حتما این موضوع را به معاون اول رئیس جمهوری گزارش میكنم.
در پایان جلسه اعضای شورای معادن استان كرمانشاه مصوب كردند كه اداره كل صمت اختیارات حوزه معادن استان را كه در انحصار وزیر صمت است، مشخص و با وزارتخانه نامهنگاری كند تا این اختیارات به استان تفویض شود و اگر وزیر از این كار خودداری كرد، استانداری موضوع را از طریق معاون اول رئیس جمهوری پیگیری كند.
پروژه راه آهن كرمانشاه به خسروی 232 كیلومتر طول دارد و در 2 مرحله (كرمانشاه - اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب - خسروی) در حال اجراست.
به گفته مسعود فرامرزیان، مجری این طرح «میانگین پیشرفت پروژه راه آهن كرمانشاه به خسروی 31 درصد است.»
برای احداث این پروژه تاكنون بیش از هفت هزار میلیارد ریال هزینه شده و بیش از 10 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
مركز استان كرمانشاه از نوروز 97 به شبكه ریلی كشور متصل شده است.
راه آهن یك خطه غرب كشور نوروز 97 از طریق اراك، ملایر، كنگاور، صحنه و هرسین به شهر كرمانشاه رسید و اكنون قرار است با عبور از اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین به مرز خسروی برسد و در بلندمدت به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل شود.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
اعتراض استاندار كرمانشاه به مصوبهای كه راهآهن خسروی را تعطیل كرده است
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۵
کد خبر:
83312957
كرمانشاه- ایرنا- راه آهن كرمانشاه - خسروی چند ماهی است كه معطل بالاست (پاره سنگ) است اما وزارت صمت اجازه برداشت آن را نمیدهد؛ همین موضوع امروز سبب گلایه شدید استاندار كرمانشاه شد.