۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۶
کد خبر: 83313106
T T
۰ نفر

خرید دانه روغنی كلزا در خوزستان به 38 هزار تن رسید

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۶
کد خبر: 83313106
خرید دانه روغنی كلزا در خوزستان به 38 هزار تن رسید

اهواز - ایرنا - مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار كشور گفت: خرید دانه روغنی كلزا به قیمت تضمینی از زمان شروع برداشت این محصول در خوزستان تاكنون به 38 هزار تن رسید.

خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت دانه روغنی كلزا از 29فروردین در بیشتر مناطق خوزستان شروع شده و هم اكنون در حال انجام است و كشاورزان پس از تحویل محصول خود به مراكز وابسته به غله یا تعاون روستایی ، وجه آن را در مدت 24ساعت به صورت یكجا دریافت می كنند.
وی با بیان اینكه برداشت و خرید دانه روغنی كلزا تا نیمه خرداد امسال ادامه دارد گفت: كلزای خریداری شده به كارخانه های روغن كشی خارج از استان خوزستان انتقال می یابد.
امیری زاده با اشاره به اینكه كشت دانه روغنی كلزا اقتصادی تر و سودآورتر از گندم است پیش بینی كرد در سال های آینده سطح زیركشت دانه روغنی كلزا در خوزستان به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی استان افزایش یابد.
وی به مزیت تناوب كشت كلزا و گندم اشاره كرد و افزود:عملكرد گندم در واحد سطح ، در زمین هایی كه سال پیش زیركشت كلزا بوده اند 25درصد افزایش می یابد.
مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار كشور پیش بینی كرد سال آینده زراعی سطح زیركشت كلزا از 30هزار هكتار فعلی به 60هزار هكتار افزایش یابد تا وابستگی كشور به واردات روغن خام خوراكی كاهش یابد.
به گفته وی هم اكنون 86درصد روغن خوراكی مورد نیاز كشور از خارج وارد و در كارخانه های روغن كشی داخلی تصفیه می شود.طبق برنامه وزارت كشاورزی ، هر سال سطح زیركشت دانه های روغنی در كشور به ویژه در خوزستان با هدف كاهش وابستگی به واردات روغن خوراكی ، افزایش می یابد.
در سال زراعی 1398-1397 حدود 30هزار هكتار از زمین های دیم و آبی خوزستان زیركشت محصول راهبردی كلزا رفت ولی در جریان سیلاب اخیر هفت هزار هكتار آن كه به بار نشسته بود دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت.
بر اساس پیش بینی سازمان جهادكشاورزی خوزستان امسال حدود 50 هزار تن دانه روغنی كلزا از كشاورزان خوزستان به نرخ تضمینی خریداری می شود.
قیمت خرید تضمینی هركیلوگرم دانه روغنی كلزا را 34هزار 400 ریال است.
پارسال از حدود 18هزار هكتار سطح زیر كشت محصول كلزا در خوزستان حدود 30هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شد.
در جریان سیلاب فروردین امسال حدود 200هزار هكتار از زمین های كشاورزی و نیشكری خوزستان دچار آبگرفتگی شد و حدود 82هزار میلیارد ریال به بهره برداران محلی و شركتی این استان خسارت وارد شد.
برخی كشاورزان خوزستانی در جریان سیلاب اخیر بنا به توصیه مسئولان ارشد استان اجازه دادند آب سیلاب را از زمین های كشاورزی عبور دهند تا جان و خانه و كاشانه آنان به خطر نیفتد.
بر اساس مصوبه هیات دولت ، كشاورزان گندم كار خوزستانی به ازای آبگرفتگی هر هكتار گندم آبی ، 60میلیون ریال غرامت دریافت می كند و این مبلغ طبق شرایطی از جمله عملكرد مناسب مزرعه در سال گذشته زراعی تا 30درصد افزایش می یابد.
6065/ 6037
۰ نفر