«حسن مرتجی» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یكی از راهكارهای اصلی تحقق شعار سال و دست یافتن به رونق تولید، توسعه صادرات است.
وی تاكید كرد: توسعه صادرات غیرنفتی در حالی كه دشمنان به دنبال محدود كردن صادرات نفت و جدیدا صادرات فلزات اساسی كشورمان هستند، یكی از راه های خروج از شرایط كنونی اقتصادی كشور و تاثیرپذیری كمتر از تحریم هاست.
مرتجی اظهار داشت: با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی مناسب و نزدیكی مسیر، تجارت با كشورهای همسایه و حضور در بازار آنها برای صادركنندگان ایرانی مزیت دارد و به ویژه در شرایط كنونی كه ارزش كالاهای صادراتی افزایش یافته، باید مدیریت درستی در این موضوع حاكم باشد.
وی كه برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی- صنعتی ایران در بندر آستاراخان روسیه را در اواخر خرداد امسال در برنامه دارد، خاطرنشان كرد: روسیه به عنوان یكی از بازارهای بزرگ اطراف ایران، از ظرفیت بسیار خوبی برای حضور و فعالیت تجار و بازرگانان كشورمان برخوردار است.
این فعال نمایشگاهی ادامه داد: حجم سالیانه تجارت خارجی روسیه هزار میلیارد دلار است و بازار بزرگی محسوب می شود، با این حال تجار ایرانی كمتر در مسكو و شهرهای بزرگ این كشور حضور دارند و بازارهای این منطقه در اختیار چینی ها، كره ای ها و تجار تركیه است.
مرتجی خاطرنشان كرد: پایین بودن هزینه ها به ویژه هزینه بازاریابی و حمل و نقل، عاملی است كه می تواند جلب و جذب تجار ایرانی را به این مناطق به دنبال داشته باشد.
وی در خصوص بندر بزرگ آستاراخان نیز گفت: این بندر محل دپوی كالاهای ارزان قیمت بوده و وجود مركز تجاری ایران و كنسولگری كشورهای مختلف حوزه سی. آی. اس (مشترك المنافع) بر سهولت كار تجار ایرانی در این منطقه می افزاید، همچنین خط دریایی بندر انزلی- آستاراخان یكی از ارزان ترین خطوط حمل و نقل در منطقه است.
برگزاركننده نمایشگاه های بین المللی، نمایشگاه آستاراخان را بهترین فرصت برای بازرگانان، تولیدكنندگان و شركت های ایرانی به ویژه در حوزه كالاهای ساختمانی، مواد غذایی و كشاورزی -كه در آنها از مزیت های خوبی برخوردار هستیم- برشمرد.
وی یادآور شد: سردی آب و هوا در 9 ماه از سال كه قابلیت كشت انواع سبزی و صیفی را از كشاورزان این منطقه می گیرد، بهترین فرصت برای تولیدكنندگان ایرانی است تا به عرضه محصولات كشاورزی و گل و گیاه خود در این مناطق بپردازند.
مرتجی تاكید كرد: توجه ویژه روس ها به «روز جهانی زن» (هشتم مارس مصادف با 17 اسفند) كه در این روز تا 200 میلیون دلار گل در این كشور خریداری می شود، می تواند نكته مهمی برای فعالان حوزه گل و گیاه در ایران و تامین نیاز روس ها باشد.
مرتجی اضافه كرد: تاكنون با بیش از 200 اتاق بازرگانی و اتحادیه های تجاری و صنعتی روسیه از 89 استان این كشور برای حضور در نمایشگاه یاد شده مكاتبه شده و حتی در نظر داریم غرفه رایگان در اختیارشان قرار دهیم تا تجار روسی بتوانند گفت وگوهای رو در رو (B TO B) با بازرگانان ایرانی داشته باشند و نیازمندی های خود را به ویژه در صنعت ساختمان و مواد غذایی از كشورمان تامین كنند.
وی خاطرنشان كرد: در حالی كه تعرفه حضور در نمایشگاه های بین المللی در روسیه به ویژه مسكو بیش از 500 یورو در هر مترمربع است، اما برای این نمایشگاه با احتساب یارانه فقط 130 یورو برای فعالان اقتصادی كشورمان در نظر گرفته شده كه به معنای هزینه 21 میلیون تومانی یك غرفه استاندارد 12 متری است.
به گزارش ایرنا، پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی- صنعتی ایران از 29 تا 31 خرداد در بندر آستاراخان روسیه برگزار می شود.
برپایه این گزارش، نمایشگاه یاد شده با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، صنایع الكترونیك، خدمات فنی و مهندسی در زمینه های راه سازی، پل سازی و آسفالت، انتقال لوله های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیك، حمل و نقل بین المللی، تجهیزات پزشكی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شكلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، سنگ، شیشه، در و پنجره، لوله های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، سیستم های آبیاری و كشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات كشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و كشاورزی برگزار می شود.
حمایت از توسعه صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است كه در سال 1392 ابلاغ شد.امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.
اقتصام*3065* 3063
یك فعال نمایشگاهی:
جنوب غربی روسیه، بازاری بزرگ برای صادركنندگان ایرانی است
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰
کد خبر:
83313778
تهران- ایرنا- یك برگزاركننده نمایشگاه های بین المللی گفت: جنوب غرب روسیه با دربرگیری 14 استان و جمعیت بیش از 20 میلیون نفری، بازار بزرگی است كه فعالان اقتصادی ایرانی می توانند برای حضور در آن برنامه ریزی كنند؛ بازاری كه كمتر مورد توجه ترك ها و چینی ها قرار گرفته است.