۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83314017
T T
۰ نفر
حضور منطقه آزاد ارس در نمایشگاه ارویك گامی در جهت رونق تولید ملی

تبریز-ایرنا - مدیران منطقه آزاد ارس با آگاهی از شرایط كنونی كشور ، توسعه روابط با كشورهای دوست و همسایه را در دستور كار دارند و هفته گذشته با حضور در نمایشگاه ارویك ارمنستان گامی در جهت حفظ مراودات و تقویت روابط خارجی در زمینه های مختلف اقتصادی و رونق تولید داخلی برداشتند.

به گزارش ایرنا، مناطق آزاد كشورمان با هدف تقویت صادرات و رونق تولید شكل گرفته اند و با توجه به مزیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در كنار مشوق های دولتی می توانند به عنوان پشتوانه فعالیت های سرزمین اصلی به ویژه در شرایط كنونی تحریم ها عمل كنند .
عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس هدف از شركت در نمایشگاه ارویك را معرفی توانمندی های این منطقه در زمینه های تولید، ترانزیت، صادرات و گردشگری عنوان كرد و گفت: مذاكراتی هم با فعالان اقتصادی و مسوولان این كشور از جمله رییس اتاق بازرگانی ارمنستان در جهت افزایش همكاری ها انجام شد.
صفر شاسفند با اشاره به راه اندازی منطقه آزاد مغری توسط ارمنستان و نزدیكی این منطقه به زون نوردوز منطقه آزاد ارس، گفت: در جریان بازدید وزیر اقتصاد ارمنستان از غرفه ارس در نمایشگاه ارویك در زمینه انجام سرمایه گذاری ها و تولیدات مشترك مباحثی مطرح و مقرر شد تجارب خود را در اختیار مجریان منطقه آزاد مغری قرار دهیم.
وی با بیان اینكه با برگزاری 2 نشست در محل نمایشگاه و سفارت كشورمان در ارمنستان مزیت های منطقه آزاد ارس در زمینه تولید، سرمایه گذاری و گردشگری تبیین شد، اظهارداشت: در زمینه مسائل پولی و بانكی هم به منظور سنجش توان همكاری این كشور با ما در شرایط تحریم مذاكراتی انجام شد.
وی ایجاد بانك مشترك را یكی از موضوعات مطرح شده در این مذاكرات عنوان كرد و گفت: میزان آگاهی فعالان اقتصادی ارمنستان از توانمندی های ما ناكافی است و باید در این زمینه بیشتر تلاش كنیم.
وی با بیان اینكه در كنار جاذبه های طبیعی و تاریخی ارس، فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری در این منطقه مورد توجه سرمایه گذاران ارمنستان قرار گرفت، افزود: از طریق افزایش مراودات و تقویت همكاری های رسانه ای می توانیم میزان آگاهی دو طرف را از توانمندی های موجود افزایش دهیم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس از برنامه ریزی خبرگزاری دولتی ارمنستان برای اعزامی گروهی به ارس خبر داد و اظهارداشت: تا زمانی كه شناخت دقیق و روزآمدی از همدیگر نداشته باشیم، همكاری اثر بخشی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به مصوبه مجلس ارمنستان در مورد اعمال تعرفه ترجیحی برای واردات برخی كالاهای ایرانی به این كشور، گفت: با تمام كشورهای همسایه می توانیم این مقررات را در راستای رونق تجاری اعمال كنیم ولی آنچه مسلم است باید متقابل باشد تا از امتیازات یكدیگر استفاده كنیم.
وی با اشاره به اینكه برقراری تعرفه ترجیحی برای برخی كالاهای وارداتی از ارمنستان هم در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، خاطرنشان كرد: مناطق آزاد كشورمان می توانند نقش مهمی در مقابله با تریحم ها ایفا كنند به شرطی كه بخشنامه های متعدد فعالیت این مناطق را محدود نكنند.
شاسفند در این زمینه پیشنهاد كرد: شورای مقابله با تحریم تشكیل شده و اختیارات بیشتری به مناطق آزاد داده شود تا از ظرفیت های موجود در جهت رونق اقتصادی كشور استفاده بهتری شود.
وی با اشاره به اینكه منطقه آزاد ارس با دارا بودن 100 هزار مترمربع انبار كالا می تواند محلی برای دپوی كالاهای مورد نیاز كشور باشد، گفت: استعداد فروش نفت هم از این منطقه وجود دارد.
شاسفند با بیان اینكه در این رابطه مذاكراتی با مسوولان نخجوان انجام شده است، گفت: برای این منظور مكانیزم مناسب با شرایط موجود باید تعریف شود.
وی انسجام مدیریتی در شورای مقابله با تحریم را به جهت جلوگیری از انحصار و رانت ضروری دانست و خاطرنشان كرد: ایرانیان مقیم خارج از كشور ظرفیت خوبی برای افزایش همكاری های تجاری با كشورهای همسایه هستند و در زمینه مبادله پولی هم می توانیم از این ظرفیت استفاده كنیم.
شاسفند در عین حال گفت: این همكاری ها باید حساب شده و بر اساس دستور كار ویژه ای باشد تا رانت و فساد ایجاد نشود.
وی مناطق آزاد را مجرای تنفسی كشور در شرایط تحریم دانست و گفت: در صورت اعتمادسازی و شناسایی تاجران توانمند، منطقه آزاد ارس می تواند از طریق ارمنستان و ماكو از طریق تركیه بخش مهمی از نیاز شمال غرب به كالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز بخش تولید را تامین كند.
وی تداوم شركت در نمایشگاه های داخلی و خارجی را از برنامه های منطقه آزاد ارس در جهت معرفی مزیت های منطقه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی عنوان كرد و گفت: در زمان حاضر عراق و سوریه بازار مناسبی برای كالاهای ایرانی هستند و باید با افزایش كیفیت در مسیر نفوذ پایدار به این بازارها تلاش شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس هم حضور در نمایشگاه ارویك ارمنستان را در راستای سیاست های دولت به منظور گسترش تعاملات با كشورهای همسایه عنوان كرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس، كشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان از كشورهای هدف ما محسوب می شوند.
یوسف داداش زاده با اشاره به حضور چند ماه پیش هیاتی از منطقه آزاد ارس در نخجوان، گفت: در این دیدار در زمینه توسعه همكاری های صنعتی، گردشگری و كشاورزی با جمهوری آذربایجان صحبت و مقرر شد بسته های مشترك گردشگری بین منطقه آزاد ارس و ماكو با نخجوان تهیه شود.
وی یكی از اهداف حضور در نمایشگاه ارویك ارمنستان را معرفی ظرفیت های گردشگری منطقه عنوان و خاطرنشان كرد: كشور ما ارزان ترین مقصد گردشگری در دنیا به شمار می رود و با معرفی بهتر ظرفیت های موجود می توانیم نتایج خوبی بگیریم.
داداش زاده با اشاره به اینكه گردشگری پاكترین صنعت بوده و با ارزش افزوده بالا و غیرقابل تحریم است، اظهارداشت: تا زمانی كه ظرفیت های موجود را به خوبی معرفی نكنیم نمی توانیم انتظار زیادی در جذب گردشگر خارجی داشته باشیم.
وی شركت در نمایشگاه های خارجی را فرصت مناسبی برای تبیین و تشریح جاذبه ها و استعدادهای كشور در زمینه های مختلف اقتصادی دانست و خاطرنشان كرد: در نمایشگاه ارمنستان با همكاری و همراهی رایزنان بازرگانی و فرهنگی، همچنین انجمن دوستی ایران و ارمنستان تعدادی ملاقات انجام و نشستی با محوریت معرفی جاذبه های ارس برگزار شد.
داداش زاده اختصاص غرفه ای از مسجد كبود ایروان به منطقه آزاد ارس را یكی از نتایج این سفر اعلام كرد و گفت: بیشتر گردشگران خارجی از این مسجد دیدن می كنند و چند استان كشورمان از جمله اصفهان هم در این مسجد دارای غرفه هستند.
وی اظهارداشت: با مسوولان ارمنستان برای ایجاد این غرفه توافق شده است و پس از ابلاغ وزارت امورخارجه كشورمان نسبت به دایر كردن آن اقدام می كنیم.
داداش زاده با اشاره به اینكه سال گذشته هیاتی از دانشكده ایران شناسی ارمنستان از منطقه آزاد ارس دیدن كردند، گفت: همزمان با نمایشگاه ارویك، نشستی با مسوولان این دانشكده داشتیم و برای همكاری در زمینه توسعه گردشگری علمی به توافق رسیدیم.
وی با اشاره به اینكه امكانات رفاهی و هتلینگ منطقه آزاد ارس خیلی ارزانتر از كشورهای همسایه همچون ارمنستان است، افزود: در كنار این امكانات ارزان، جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه می تواند هر گردشگری را جذب كند.
وی با اشاره به دیدار سفیر كشورمان در ارمنستان از غرفه منطقه آزاد ارس در نمایشگاه ارویك، گفت: سید كاظم سجادی در این دیدار زمینه گسترش همكاری با ارمنستان را فراهم دانست و با توجه به هم مرز بودن ارس با این كشور بر فعالیت بیشتر ما در این زمینه تاكید كرد.
داداش زاده همچنین برگزاری پنل تخصصی سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس در نمایشگاه ارمنستان را در جهت معرفی ظرفیت ها و مشوق های منطقه عنوان و از رایزنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به جهت همكاری در زمینه برگزاری نشست ها و انجام دیدارها قدردانی كرد.
به هر روی، حضور مناطق آزاد در نمایشگاه های خارجی با هدف گسترش همكاری های تجاری و صادرات در كنار توسعه گردشگری می تواند چرخ تولید و خدمات داخلی را به تحرك واداشته و رونق اقتصاد ملی را سبب شود.
نمایشگاه اوراسیا در ایروان ارمنستان با عنوان ' اكسپو ارویك ' با حضور شركت های ایرانی فعال در حوزه كشورهای cis در تاریخ 14 تا 17 اردیبهشت امسال برگزار شد.
3071