فریدون احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورود نقدینگی به بازار از عوامل مهم افزایش قیمت خودروها محسوب می شود، زیرا بسیاری از افراد با توجه به پیش بینی تورم بیش از نرخ سود بانكی، نسبت به خارج كردن سپرده های خود از بانكها اقدام و به جای هدایت آن به سوی تولید، سرمایه های خود را در حوزه هایی نظیر مسكن، خودرو، ارز و سكه سرمایه گذاری می كنند.
وی اظهار داشت: اقدامی از قبیل حذف قیمت گذاری خودرو در كانال و سایت های مختلف برای كاهش قیمت خودرود انجام گرفت كه چندان خوشایند نبود، زیرا همین كار به نوبه خود فضای روانی و به عبارتی عطش بیشتری را برای افزایش تقاضا و خرید بیشتر از سوی متقاضیان بوجود می آورد.
احمدی خاطرنشان كرد: متاسفانه وضعیت نامطلوب فضای كسب و كار در كشور بیانگر آن است كه وضعیت خوبی در حوزه خودرو كه متاثر از فضای كسب و كار است، متصور نیست و در این میان راهكارها نیز چندان موثر نبوده است.
این نماینده مجلس تاكید كرد: قیمت خودرو به كاهش تولید و یا ثبات نسبی عوامل تولید بستگی دارد و در این میان اگر تقاضا بیش از عرضه باشد آشفتگی بازار را به دنبال دارد.
وی اضافه كرد: بر این اساس عوامل قیمت تمام شده تولید شامل مواد اولیه، قطعات، نیروی كار، مالیات به اضافه نرخ ارز را در بر می گیرد كه بروز خللی در هر كدام از آنها، به ویژه تامین مواد اولیه، معضلاتی را ایجاد می كند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان در سال های 96 و 97 با كاهش عرضه خودرو مواجه بودند و این در حالی است كه سالانه تقاضای 1.5 میلیون خودرو در كشور وجود دارد.
وی اضافه كرد: شاید در صورت مدیریت نرخ ارز روند افزایشی در قیمت خودروها چندان ملموس نباشد اما عوامل دیگری موجب خواهد شد كه این رویه چندان از ثبات كافی برخوردار نباشد.
9646/6085
زنجان - ایرنا - نایب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هجوم نقدینگی به بازار، محدودیت عرضه و تولید، افزایش تقاضا و از طرفی افزایش نرخ ارز از جمله عواملی هستند كه به بالا رفتن قیمت خودروها در كشور دامن زده است.