۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83314120
T T
۰ نفر

سریال هایی كه نوستالژی شدند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83314120
سریال هایی كه نوستالژی شدند

تهران-ایرنا- یكی از مهمترین نكاتی كه به خصوص امسال و در پخش سریال های ویژه ماه مبارك رمضان از یاد رفته، مناسبتی بودن و مخصوص این ماه تهیه و ساخته شدن آنان است؛ مساله ای كه بتدریج به یك نوستالژی تبدیل می شوند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، یكی از خاطره انگیزترین نكاتی كه برای بسیاری از مردم در یادآوری رمضان های سال های گذشته ملموس و قابل ذكر است، قطعا تصاویر، آواها و نواها، فیلم ها و سریال هایی است كه در تار و پود حافظه دیداری و شنیداری آنان و به واسطه ماه رمضان حك شده اند. دلیل این مساله هم البته همین نكته است كه صدا و تصویر باعث ماندگاری طولانی تر حال و هوای لحظه ای می شود.
در طی سال های گذشته سریال های مختلفی از شبكه های مختلف صدا و سیما پخش شده اند كه هنوز هم در خاطره و ذهن مردم نقش ماندگاری دارند. سریال هایی چون «روز حسرت» از شبكه اول سیما، «او یك فرشته بود» از شبكه دو سیما و «خانه به دوش» از شبكه سه سیما نمونه ای از سریال هایی هستند كه علاوه بر برخورداری از مخاطبانی میلیونی همچنان هم از داستان و فیلمنامه آنان به عنوان نمونه داستان هایی موفق یاد می شود؛ و از آن مهمتر این كه این دست سریال ها به رغم گذشت زمان همچنان از شبكه هایی چون آی فیلم و تماشا پخش می شوند و هنوز هم بینندگان خود را دارند.
نكته مهم و قابل ذكر این سریال ها البته همان همراهی حال و هوای آنان با ماه رمضان و روزه داری بازیگران سریال است كه در همراهی مخاطب نقش عمده ای را ایفا كرده اند. نكته ای كه به نظر می رسد در سال های اخیر و به ویژه در ماه رمضان سال جاری به دست فراموشی سپرده شده است.
یعنی به نظر می رسد روالی كه در سال های گذشته مبنی بر سفارش شبكه های مختلف به كارگردانان برای ساخت مجموعه ای 30 قسمتی مختص و ویژه ماه رمضان در نظر گرفته می شده، امسال در تهیه و ساخت تولیدات تلویزیونی در نظر گرفته نشده است. مساله كه شاید باید در باب آن بیشتر تامل و بحث كرد.

**جشن رمضان جای اندوه نیست
«مهران رسام» تهیه كننده سینما و تلویزیون ایران كه از جمله مهم‌ترین آثارش می‌توان به فعالیت در سریال های روز حسرت، گمگشته و مرز خوشبختی اشاره كرد، ضمن اشاره به دو سریال ماه رمضان كه امسال آنها را دیده و دنبال كرده است، به پژوهشگر ایرنا گفت: من سریال های ساخته شده در شبكه یك و سه را دنبال می كنم و به نظرم این دو مجموعه از لحاظ كیفیت كارهای خوبی به نظر می رسند؛ شاید زود باشد كه در باب سریال های ماه رمضان امسال قضاوت كرد اما سریال مناسب ماه رمضان، سریالی است كه مناسبتی و ویژه این ماه ساخته شود؛ در صورتی كه نگاهی به سریال های امسال نشان می دهد كه آنها مناسبتی ساخته نشده اند.
وی افزود: خیلی فرق می كند كه كارهای این ایام مناسبتی باشند یا نباشند. ما در سال های گذشته و در ایام ماه مبارك رمضان كارهایی مناسبتی و ویژه این ماه را پخش می كردیم، یعنی سفارش این كارها مشخصا برای این ایام داده می شد. و این كارهای مشخصا یا شیرین و خنده دار بودند و یا به لحاظ محتوایی ربطی به ماه رمضان داشتند. مثلا سریال «روز حسرت» كه سال ها قبل برای ماه رمضان ساخته شده بود و الان از شبكه آی فیلم پخش می شود یا سریال هایی چون گمگشته، بزنگاه و امثالهم كه از اكنون شبكه تماشا پخش می شوند. اینها سریال هایی مناسبتی بودند و دلیل اقبال و دوامشان هم همین موضوع بود.
«اما سریال های امسال برغم كیفیت و زحمتی كه برایشان كشیده شده است، این خصیصه را ندارند و بهتر بود كه آنها در ایام دیگری از سال پخش می شدند».
این تهیه كننده و مدیر تولید مجموعه هایی تلویزیونی چون «سیب خنده» و «خانه سبز» در پاسخ به این سوال كه آیا لازم است كه سریال های ماه هایی چون رمضان حتما مختص همین ماه باشند، تصریح كرد:حتما باید سریال های ماه مبارك رمضان مناسبتی باشند. ما از یك سالی ما شروع كردیم به ویژه ساختن و مهمتر از آن این كه تولیدات این ماه را با عنوان «جشن رمضان» ساختیم. یعنی این ماه ماهی است كه باید آن را جشن گرفت. در نتیجه سریال را باید متناسب این حال و هوا و این «جشن» ساخت. در صورتی كه كارهایی كه امسال پخش می شوند هیچ كدام كار شیرینی نیستند و همه آنها تلخ هستند. در نتیجه اینها از نظر من مناسب نیستند.
رسام در پاسخ به این سوال كه بر این اساس و به نظر وی آیا كارهای مختص ماه رمضان باید كارهایی شاد باشند، خاطرنشان كرد: من نمی گویم باید حتما شاد باشند ولی سریال های ماه رمضان حتی اگر قرار نیست شاد باشند، باید شیرین باشند و فضای تلخی نداشته باشند چرا كه این یك ماه، ماه جشن و شادی است و به نظرم ساختن مجموعه هایی كه حال و هوای غم و اندوه نداشته باشند، قطعا در این ایام بهتر جواب می دهند.

**برنامه خوب برنامه ای پرمخاطب است
این تهیه كننده در انتها و در پاسخ به این سوال كه چرا ما در تولیدات تلویزیونی به سمت نوعی از الگوبرداری و تقلید از غرب رفته ایم بیان داشت: به نظرم صرف تقلید كردن اگر شكل خوبی از آن اجرا شود، كار بدی نیست چون اجرای آن مهم است. امروز همه جای دنیا كارهای خوب و پرمخاطب را از یكدیگر تقلید می كنند و فقط كشور ما نیست كه برنامه ای چون «عصر جدید دارد»؛ امروز تمام كشورهای دنیا و كسانی كه برنامه سازی می كنند یك مدلی از این دست برنامه های استعدادیابی را ساخته اند. در نتیجه اگر كیفیت برجسته باشد و این گونه برنامه ها خوب ساخته شوند، هیچ اشكالی بر آنها وارد نیست.
رسام در توضیح مفهوم «خوب ساخته شدن» تصریح كرد: بعضی ها صرفا تقلید می كنند و خروجی مثبتی را نمی توانند به مخاطب عرضه كنند؛ در نتیجه برنامه نمی تواند بیننده را خوب جذب كند. ولی وقتی گروهی می آید و كاری را مطابق استانداردها می سازد، خروجی قطعا مناسبی خواهد داشت. چنانچه از نظر من برنامه «عصر جدید» یكی از كارهای موفق و پربیننده تلویزیون بوده است و این نشان می دهد كه این برنامه خوب بوده كه به دل مردم نشسته است.
پژوهشم**9480**1552
۰ نفر