۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83316780
T T
۰ نفر
آسیب های حوزه اقتصادی به كم كاری در فرهنگ سازی بر می گردد

سنندج - ایرنا - دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان گفت: آسیب ها و ضرباتی كه حوزه اقتصادی می بیند در اثر كم كاری در حوزه فرهنگسازی اتفاق می افتد.

به گزارش ایرنا، علی خداویسی روز پنجشنبه در نشست كارگروه فرهنگی و تبلیغات كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان اظهار داشت: وظایف دستگاه های فرهنگی با نامگذاری سال جدید به عنوان سال رونق تولید بیشتر شده است.
وی اضافه كرد: بسیاری از مدیران منتظر طرح و برنامه كمیسیون مبارزه باقاچاق كالا هستند تا همان برنامه ها را اجرا كنند اما طرحی از سوی دستگاه ها به كمیسیون ارائه نمی شود.
خداویسی یادآور شد: همایشی تخصصی در 26 خرداد با حضور علی مویدی رئیس ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور در كردستان برگزار می شود كه هدف اصلی از این همایش نهادینه كردن مصرف كالاهای تولید داخل است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كردستان هم در این نشست گفت: آموزش و پرورش، رسانه ها و گروه های مرجع باید در حوزه فرهنگسازی فعال تر عمل كنند.
شعبان سپهر با اشاره به اینكه در یك جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی و مذهبی همچون سازمان تبلیغات اسلامی باید در این زمینه كمك كنند.
نماینده صنعت، معدن و تجارت كردستان در این نشست گفت: پس از بازرسی های صورت گرفته در حوزه قاچاق كالا 525 پرونده در سال 96 تشكیل شد كه ارزش ریالی آن 665 میلیون و 567 هزار ریال بود.
رضا بهرامی افزود: در سال گذشته نیز 431 پرونده تشكیل شد كه ارزش ریالی آن یك میلیارد و 834 میلیون و 353 هزار ریال است و در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش 100 درصدی هستیم.
معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی كردستان هم در این نشست گفت: مشكل گرانی كاغذ موجب شده روزنامه های مهم سراسری به كاهش صفحات و تعدیل نیرو متوصل شوند و در چنین شرایطی وضعیت نشریات استانی سخت تر می شود.
عبید رستمی اظهار داشت: از طریق ارز دولتی برای نشریات محلی استان كردستان كاغذ تهیه شده است كه در اختیار این نشریات قرار می گیرد.
وی با بیان اینكه پیشتر كتاب هایی به زبان كُردی از اقلیم كردستان عراق به استان كردستان قاچاق می شد، افزود: از سال گذشته كه نیمی از كتاب های منتشر شده در استان به زبان كُردی بوده است و از استان كردستان به اقلیم كتاب كردی صادر می شود.
رستمی یادآور شد: در حال حاضر در هفته 20 هزار جلد كتاب از كشور به اقلیم كردستان عراق صادر می شود.
6108 / 3034